Maurice Binder
- förtexternas mästare
Del 1

Maurice Binder En av de många viktiga personerna bakom Bondfilmernas succé var Maurice Binder, som inte bara utformade den berömda Bondvinjetten utan även förtexterna till 14 av filmerna.
Som om inte detta vore nog, så var det även han som gjorde de flesta av filmernas trailers!

Det är oerhört svårt att tänka sig en Bondfilm utan de sensuella, konstnärligt utsökta förtexterna som ackompanjerar titelmelodin till den aktuella filmen. Detta, och mycket annat, kan vi tacka Maurice Binder för. Han fick flera gånger emotta designpriser för sitt arbete och var en populär föreläsare på bl a konstmuseer.

Filmkritikern Nils-Petter Sundgren brukade i Filmkrönikan påstå att Bondfilmernas förtexter i allmänhet var bättre än filmerna själva, vilket får stå för honom. Förtexterna har i vilket fall som helst satt sin bestämda prägel på Bondserien.

Dr. No Binder blev anlitad till Dr. No sedan Broccoli & Saltzman sett hans förtexter till filmen The Grass is Greener.
Hur Binder skapade Bondvinjetten berättas på en annan sida. Han åstadkom också sina första Bond-förtexter med silhuettfigurerna som följsamt illustrerade musikavsnitten, först Bondtemat, sedan lite elektronisk musik och därpå Three Blind Mice.

Goldfinger De två följande Bondfilmerna, From Russia, With Love och Goldfinger, var Binder däremot inte inblandad i (i alla fall inte officiellt). Uppenbarligen hade Binder ett gräl med producenterna om logotyper m m, och han ville aldrig i intervjuer gå in på vad det hela egentligen handlade om. I dessa två filmer gjordes i stället förtexterna av Robert Brownjohn och Trevor Bond, två av Binders nära medarbetare.
Just förtexterna till FRWL och Goldfinger är ganska kända och brukar ofta omnämnas med respekt: i båda fallen projiceras text (FRWL) respektive bilder (Goldfinger) på en kvinnas kropp på ett raffinerat sätt.
Tjejen som agerar levande bioduk i Goldfinger är förresten Margaret Nolan, som spelar massösen Dink i början av filmen.
Jan Gradvall skrev en beryktad artikel i Slitz 1990 om förtexter i filmer. När det gällde FRWL skrev han att "i princip varje bildruta skulle kunna ramas in och hängas upp på väggen".

You Only Live Twice Till Thunderball var Binder tillbaka igen. Denna gång inspirerades han av ett shownummer med fotomodeller som simmade i en stor vattentank. Från inledningsscenen tonas förtexterna in via vattnet som sprutas ur Bonds Aston Martin. Dessa förtexter orsakade Binders första kontrovers med censuren, som tyckte att de var för vågade. I Spanien klipptes helt sonika förtexterna bort ur Thunderball. I stället presenterades namnen i vitt mot en svart bakgrund!

I You Only Live Twice spelar Binder mycket stilfullt på de japanska miljöerna med vulkanbilder, geishor i profil, snygga blommor osv. Man har även valt ett lite Asien-inspirerat teckensnitt. Dessa förtexter tillhör definitivt hans bästa i serien.

OHMSS Sedan kommer vi till ett av Maurice Binders absolut främsta verk, förtexterna till On Her Majesty's Secret Service. I den här filmen valde man att betona att Bondserien "startade om" med den nye huvudrollsinnehavaren. Lazenbys vinjett stannar till, precis som i Dr. No, innan den fortsätter.
I förtexterna, som på ett lysande sätt följer John Barrys magiska tema, kan vi se en silhuett (Bond?) som till synes försöker stoppa tiden från att gå baklänges. Tidstemat återkommer i timglaset, där vi kan se snabba klipp från de fem tidigare Bondfilmerna. (Sean Connery syns dock inte i någon scen.)
Diamonds Are Forever Förtexterna till OHMSS är tillsammans med de i The Spy Who Loved Me mina favoriter.

Till nästa film, Diamonds Are Forever, var temat givet - glittrande diamanter. Binder låter här Blofelds katt spela en huvudroll på ett elegant vis. Även dessa förtexter hör till Bondseriens bättre, även om jag aldrig riktigt tyckt att det nya teckensnittet (Futura) passar ihop med diamanterna.

Fortsättning: Maurice Binder del 2

Tillbaka till Tomorrow


© Thomas Drugg, 1998-2003.


[ Startsidan | Filmerna | Böckerna | Musiken | Frågelådan | Kuriosa | Länkar ]