I denna långa (men förhoppningsvis intressanta)
text tar jag bl a upp dessa frågor:
* Varför producerades filmen Thunderball av Kevin McClory?
* Varför påminner Never Say Never Again om Thunderball?
* Varför hör inte Never Say Never Again till den officiella Bondserien?
* Vem är det som äger rättigheterna till SPECTRE och Blofeld?
* Kommer det att bli nya, rivaliserande Bondfilmer?
Bakgrunden till filmerna Thunderball
och Never Say Never Again är en sällsynt komplicerad
historia. Berättelsen började för över 50 år
sedan och är fylld av intriger, fiendskap och rättegångar.
Ingen vet om historien är slut idag, eller om den kommer
att fortsätta. (Uppdaterat: 15 november 2013 gjordes en överenskommelse mellan MGM/Danjaq och Kevin McClorys dödsbo. Därmed kan historien till sist kanske vara över)
Här är ett försök att sammanfatta det hela.
Tidiga filmplaner för
Bond
Under
1950-talet försökte Ian Fleming flera
gånger att få till stånd filmer om James Bond.
Fleming var helt övertygad om att Bond skulle bli en succé
på bio.
De erfarenheter Fleming fått under 50-talet var dock inte
särskilt goda. Alla fina projekt man haft hade till sist
runnit ut i sanden.
Det enda som hade blivit något var den tv-version av Casino
Royale som sändes i amerikansk tv 1954, och den var
det ingen som mindes.
Ivar Bryce var en av Flemings
barndomsvänner. Han hade blivit förmögen bl a tack
vare ett familjeföretag som sålde gödningsmedel.
Nu bodde han i USA och var verksam som finansiär och filantrop.
I slutet av 50-talet började han intressera sig för
filmbranschen och det var då han träffade irländaren
Kevin McClory.
Kevin McClory, Ivar Bryce
och Xanadu
McClory
hade varit assistent till regissören John Huston
på bl a filmerna The African Queen och Moby
Dick. Sedan hade han även varit assisterande regissör
till succéfilmen Around the World in 80 Days,
som vann sex Oscar 1956.
Under en semesterresa till Bahamas hade McClory blivit imponerad
av den vackra naturen där, och fått idén att
göra den stora undervattensfilmen.
Vid den här tiden tog filmbranschen fram nya, breda filmformat
för att konkurrera med tv-mediet. En undervattensfilm i brett
filmformat var McClorys vision.
McClory gjorde några försök att
få fler intresserade av denna idé, dock utan större
framgång. Istället bestämde sig McClory för
att filma barndomsskildringen The Boy and the Bridge.
Ivar Bryce gillade McClorys framåtanda och entusiasm och
gick med på att finansiera filmen. De båda bildade
tillsammans produktionsbolaget Xanadu. The Boy and the Bridge
spelades in 1958 och blev McClorys regidebut.
Samarbetet mellan Bryce och McClory var inte friktionsfritt,
men de ville båda gå vidare och med hjälp av
bolaget Xanadu göra fler filmer. Bryce visste förstås
att Fleming gärna ville se James Bond filmatiserad, så
han bad McClory läsa några Bondböcker och sedan
komma med synpunkter.
Fleming träffar McClory
McClory tyckte att böckerna inte var tillräckligt visuella
för att filmatiseras som de var. Dessutom fanns det drag
av sadism på vissa ställen, vilket inte skulle uppskattas
av biopubliken, menade han. Men själva huvudpersonen James
Bond 007 var en fantastisk tillgång som hade stor potential,
sade han.
Raskt ordnades ett möte med McClory, Bryce och Fleming.
Att McClory verkligen trodde på karaktären Bond gladde
Fleming, som haft flera motgångar under 50-talet när
han försökt sälja filmrättigheterna till sin
agent. Detta gjorde att McClory och Fleming till en början
kom bra överens.
I maj 1959 skrev McClory ett brev till Fleming,
där han meddelade att bolaget Xanadu ville göra en film
baserad på karaktären James Bond. Vilken bok som skulle
filmatiseras var dock ännu oklart. Fleming själv trodde
mest på Live And Let Die och Diamonds Are Forever,
men medgav att han inte riktigt visste hur man skulle skriva för
film.
McClory bestämde sig nu för att den bästa
lösningen var att skriva ett helt nytt filmmanus, och strunta
i de befintliga Bondböckerna. Han passade då på
att återuppliva sin gamla idé om att göra en
storslagen film i undervattensmiljö på Bahamas. Detta
skulle bli Bonds filmdebut.
McClory fann det mycket viktigt att man blev först med detta.
Det var den första Bondfilmen som var nyckeln till
succé, menade han. Ingen annan skulle hinna före.
Därför skulle man satsa extra mycket på just den
första.
De första manusutkasten
Ernest Cuneo var advokat och skribent, samt Ivar
Bryces juridiska ombud i USA. Nu plockade Bryce med även
honom i projektet, eftersom man behövde räta ut en del
juridiska frågetecken.
De fyra herrarna träffades i London och bollade idéer
om Bondfilmen. Det resulterade i att Cuneo skrev ned ett manusutkast
som han skickade till de andra. Utkastet var daterat 28 maj 1959
och var det första manusutkast till en Bondfilm som någonsin
tagits fram.
I juni 1959 föreslog Fleming att man i utkastet
lade till en kvinnlig karaktär. Det saknades nämligen
en sådan i Cuneos utkast. Fleming döpte henne till
Fatima Blush.
(Namnet Fatima Blush försvann sedan från alla kommande
manus, men namnet dök senare upp i filmen Never Say Never
Again 1983, där rollen spelades av Barbara Carrera).
Sedan föreslog Fleming att man bytte skurkar.
I Cuneos manusutkast var det ryska kommunister som var de onda.
Fleming hävdade att man borde ha skurkar som kan vara trovärdiga
oberoende av den politiska utvecklingen i omvärlden, eftersom
en film kan ta lång tid att färdigställa. Det
var i detta sammanhang som organisationen SPECTRE skapades.
Flemings första version av namnet uttydde det till ”Special
Executive for Terrorism, Revolution and Espionage” vilket
senare ändrades till ”Special Executive for Terrorism,
Revenge and Extortion”
Det är flera som har tagit åt sig äran
för att ha hittat på SPECTRE. McClory hävdade
alltid att det var han som var upphovsman till att ha en internationell
terroristgrupp som skurkar i manuset. Samtidigt är det mycket
som talar för att namnet SPECTRE är Flemings. Han hade
redan använt liknande namn på andra saker i Bondböckerna
(Chiffermaskinen i From Russia, With Love heter Spektor
och gangsterstaden i Diamonds Are Forever heter Spectreville).
Men SPECTRE försvann sedan som skurkar ur filmmanuset för
att istället ersättas av den italienska maffian.
Nu började fler i film- och tv-branschen intressera
sig för Bond. Fleming fick flera förfrågningar
om tv-projekt och lät 1959 det amerikanska bolaget MCA få
representera honom beträffande tv- film- och dramarättigheter.
Samtidigt var Fleming medveten om att överenskommelsen med
Xanadu omöjliggjorde andra, kanske mer lukrativa, filmavtal
och började hamna i en besvärlig sits. Han ville ha
ut maximalt med vinst för sina rättigheter och bad Bryce
att försöka skynda på med filmprojektet.
Delar av ersättningen till Fleming skulle bli andelar i bolaget
Xanadu.
Han satte sig ned för att skriva ett nytt utkast till filmmanus,
baserat på hans och McClorys idéer. Men han var inte
särskilt bra på att skriva för film.
Ändå finns i detta manusutkast den klassiska filmrepliken
”My name is Bond. James Bond.”
Historien utspelas i Nassau, Bahamas. Skurkarnas plan är
att stjäla två NATO-atombomber för utpressningsändamål.
Jack Whittingham
Men en professionell filmmanusförfattare behövde plockas
in i projektet.
Det blev Jack Whittingham som fick i uppdrag
att bearbeta Flemings manus. Whittingham var en av Storbritanniens
mest kända manusförfattare för film. Det skulle
bli han som skrev ihop det slutliga filmmanuset som senare fick
namnet Thunderball. Sammanlagt skrev Whittingham tre
olika Bondmanus baserade på en och samma intrig.
Whittingham fick av Xanadu 5000 pund för arbetet med manuset
till filmen. Det var en lägre summa än han egentligen
brukade få, men han gick med på det eftersom han hade
fått indikationer på att det kunde bli fler filmer
om Bond senare, och därmed nya manus att skriva.
Vem skulle spela James Bond? Fleming föreslog
Richard Burton och senare David Niven.
McClory föreslog Trevor Howard.
Fleming kontrade med att rollen som 007 kunde ges till en ung,
relativt okänd skådespelare, medan övriga roller
i filmen kunde besättas av mer kända namn.
Fleming tvivlar
McClorys Xanadu-producerade film The Boy And the Bridge
var det brittiska bidraget till filmfestivalen i Venedig 1959
och Fleming gillade filmen, som han hade sett på en förhandsvisning.
Många trodde att den skulle bli en succé och den
fick flera utmärkelser vid olika festivaler. Men filmen fick
inte särskilt bra kritik och blev istället en rejäl
publikflopp.
McClory ville fortfarande regissera den kommande
Bondfilmen. Men Fleming och Bryce började tvivla på
att det skulle gå att få filmbolag intresserade av
en ny McClory-film. De började så sakta försöka
manövrera ut McClory. I brev diskuterade Bryce och Fleming
möjligheter att t ex ta in nya finansiärer i Xanadu.
McClory hölls utanför dessa diskussioner.
Hitchcock och Bond
I september 1959 såg Bryce den nya Alfred Hitchcock-filmen
North By Northwest (I sista minuten) och blev mycket
entusiastisk. Det var just en film i den stilen de ville göra.
Efter att ha sett filmen anmärkte Fleming på att det
var för mycket humor, men att den annars var bra.
Nu gjorde man försök att få Hitchcock att intressera
sig för att regissera filmen. Ett problem var att detta skulle
kosta ganska mycket, men man trodde ändå att detta
vore en vinnande lösning. Efter flera turer nobbade Hitchcock
hela idén, för att istället göra filmen
Psycho.
Höga kostnader
De planerade kostnaderna för Xanadus Bondfilm började
stiga kraftigt, något som oroade Fleming. McClory tänkte
sig en storfilm med en budget på ca 3 miljoner dollar (som
jämförelse var det ungefär tre gånger så
mycket som den första Bondfilmen Dr No kostade att
göra 1962). Det var mer än Xanadu kunde klara av. Frågan
var om man skulle försöka gå samman med ett stort
filmbolag, med en lägre egen vinst som följd? Alternativt
kunde man välja att göra filmen själva för
en lägre summa.
Bryce klagade över att McClory inte trots
påstötningar kunde redovisa intäkterna för
filmen The Boy and the Bridge, något Bryce behövde
få för sin deklaration. Allt fler tvivel väcktes
hos Bryce och Fleming om McClorys ordningsegenskaper beträffande
ekonomi.
I december 1959 stod det klart att The Boy
And The Bridge hade floppat rejält. Den var nu omöjlig
att sälja till andra länder och Bryce som finansiär
hade gjort en stor förlust. Vinsten från den här
filmen var tänkt att delfinansiera den nya Bondfilmen, något
som nu var omöjligt. Bryce ville nu hoppa av hela Bondprojektet.
McClory protesterade. Bryce gav då i februari 1960 McClory
ett halvår för att han själv skulle försöka
hitta finansiering för Bondfilmen.
Bondfilmprojektet får
problem
Det var nu högst oklart vem eller vilka som egentligen ägde
Bondfilmprojektet. Bryce och McClory hade olika uppfattning om
hur bolagskonstruktionen Xanadu såg ut, och vilket som var
dess egentliga ansvar för Bondfilmen. Klart var att Xanadu
hade anlitat Whittingham för att skriva klart filmens manus,
och det skulle vara klart under våren 1960.
Titeln på filmen hade inte slagits fast. Första arbetstiteln
var ”James Bond of the Secret Service”. McClory
registrerade sedan titlarna ”Longitude 78 West”
och Latitude 25”.
Både Whittingham och Fleming gjorde senare anspråk
på att ha hittat på den slutliga titeln ”Thunderball”.
Förmodligen var det Fleming. I vilket fall som helst blev
Thunderball det slutliga namnet på filmmanuset.
Hela Xanadus Bondfilmprojekt tycks ha dokumenterats
ganska bristfälligt. Flera av överenskommelserna var
åtminstone delvis muntliga. Andra beslut finns endast dokumenterade
i brev.
Exakt vad var det som McClory hävdade att han hade fått
rättigheterna till – att göra en film om James
Bond, eller att göra den första filmen om James
Bond? Bryce hävdade i sin tur att rättigheterna att
göra Bondfilmen var hans egna, som han fått av Fleming.
Enligt hans mening låg de rättigheterna utanför
Xanadu.
Vem ägde egentligen det färdiga filmmanuset, som Whittingham
hade skrivit?
Hur stor procentuell andel av Xanadu ägdes av de olika delägarna?
Osv.
Hela historien hade nu blivit extremt juridiskt komplicerad. Och
värre skulle det bli.
Fleming skriver Thunderball
I början av varje år reste Fleming till Goldeneye på
Jamaica för att skriva en ny Bondbok. Efter boken Goldfinger
hade Fleming tröttnat en del på att skriva om Bond
och hade brist på idéer. Året innan hade han
plockat ihop några gamla manusidéer till en tv-serie
om 007 som aldrig blev av och samlat ihop dessa som noveller i
boken For Your Eyes Only. Men nu ville hans förläggare
ha en ny roman om Bond.
Av någon anledning bestämde sig nu Fleming för
att skriva en roman baserad på filmmanuset Thunderball.
Varför gjorde han det?
Under det senaste året hade Fleming levt med filmprojektet,
som nu såg ut att somna in det också, precis som de
tidigare försöken. Varför kasta bort bra uppslag
och idéer, kan han ha tänkt. Och Whittingham hade
ju fått betalt för sitt manus.
Det var i och för sig inget nytt att han använde sig
av gammalt material och omarbetade detta i romanform, men denna
gång blev det ödesdigert. Han nämnde nämligen
ingenstans att intrigen baserades på det filmmanus som han,
McClory och Whittingham arbetat fram. Däremot dedicerades
boken till Ernest Cuneo, som ju skrivit det första utkastet.
I boken lade Fleming till en lång sekvens på Shrublands,
som helt saknas i filmmanuset. Dessutom tog han bort maffian
som skurkar och satte tillbaka SPECTRE. I boken introducerade
han också SPECTREs ledare Ernst Stavro Blofeld.
Whittinghams manus blev klart i maj 1960. McClory
reste nu runt med detta manus för att försöka hitta
finansiering till filmen. Han hade ju fått ett halvår
på sig. McClory upptäckte att han inte kunde få
någon att intressera sig på allvar för projektet
om han inte kunde visa upp klara papper på att det inte
fanns några upphovsrättsliga problem. Samtidigt kom
det signaler att filmbolaget Fox planerade att göra film
av Casino Royale (vars filmrättigheter Fleming hade
sålt när boken var ny). Oklarheten om vem som hade
upphovsrätten till Bond på film omöjliggjorde
nu McClorys planer.
Flemings förläggare, Jonathan Cape, var
mycket nöjda med den nya boken Thunderball. De tyckte
att den var en tydlig förbättring jämfört
med tidigare böcker. De såg fram emot att snart ha
en stor Bond-bästsäljare ute.
Fleming fick i slutet av 1960 klart för sig att upphovsrätten
till Thunderball-historien inte var så tydlig som
han kanske trodde, och att han riskerade stämning om boken
publicerades endast under hans författarnamn. Ändå
valde han att gå vidare med publicering. Envishet eller
arrogans? Kanske bådadera.
Whittingham och McClory fick kännedom om Flemings nya bok
på ett sent stadium. De försökte stoppa boken,
men man var för sent ute och boken kom ut i mars 1961.
Thunderball-boken blev en jättesuccé, inte
minst för att det skrevs så mycket i tidningarna om
det upphovsrättsliga bråket kring den.
McClory och Whittingham stämde nu Fleming
för plagiat.
Whittingham hade sålt sitt manus till McClory och fått
sin betalning för det. Så det var McClory som innehade
rätten till Whittinghams manus. Men Whittingham stödde
McClory i processen och vid en eventuell vinst kunde han senare
gå vidare med en egen process mot Fleming.
Broccoli & Saltzman
gör entré
Under våren 1961 kom så producenterna Harry
Saltzman och Albert R Broccoli in i
bilden. Saltzman hade skaffat sig en sexmånaders option
på filmrättigheterna till Flemings Bondböcker
och sammanfördes i London med Broccoli. Tillsammans bildade
de produktionsbolaget Eon Productions. De fick nobben av många
filmbolag men den 21 juni 1961 gjorde de en överenskommelse
med United Artists.
Saltzman och Broccoli valde Thunderball som den första
Bondfilmen, eftersom den boken var en färsk succé.
Richard Maibaum anlitades för att skriva
ett manus baserat på boken (som ju i sin tur var baserad
på ett annat filmmanus).
När den första versionen av manuset var klart hade United
Artists jurister undersökt hur upphovsrättsläget
var beträffande Thunderball, och de avrådde
från att filmatisera boken just då.
Broccoli & Saltzman ordnade nu ett möte med McClory,
som då begärde en stor summa pengar för att de
skulle få använda Thunderball-boken. De tackade
nej. Så Maibaum fick skriva ett manus baserat på Dr
No istället.
Thunderball-rättegången
1963
Många menar att allt bråk kring Thunderball
knäckte Fleming och drev honom till en för tidig död
1964.
Thunderball-rättegången inleddes 20 november
1963 och orsakade ett stort mediaintresse. De två första
Bondfilmerna Dr No och From Russia With Love
hade släppts, och James Bond var därför en allt
hetare agent.
McClory hade anlitat den framstående advokaten Peter
Carter-Ruck, som arbetat nästan två år
med fallet. Mängden dokument var stor: huvudtexten var över
400 sidor lång, och åtalshandlingarna innehöll
mer än 1000 olika brev. Carter-Ruck och hans stab hade gjort
ett bra jobb för McClory.
Efter nio dagars rättegång avbröt man den plötsligt.
Det hade blivit dags att göra upp i godo.
Carter-Ruck redovisade villkoren. McClory skulle få sina
rättegångskostnader betalda, och han skulle få
alla filmrättigheter till boken Thunderball. Han
skulle också behålla upphovsrätten till den färdiga
filmen och till alla de Thunderball-filmmanuskript som
hade tagits fram. Dessutom skulle McClory få ett stort skadestånd
– hela 50.000 pund, en enorm summa.
Fleming behöll upphovsrätten till själva boken
Thunderball, men alla i framtiden utgivna exemplar av
boken skulle bära tillägget: "baserat
på ett filmmanuskript av Kevin McClory, Jack Whittingham
och Ian Fleming" - i den ordningen!
Det var Ivar Bryce som övertalade Fleming
att gå med på den här förlikningen. Varför
gjorde han det, efter bara nio dagars rättegång och
utan att någon från Fleming-sidan alls hade hunnit
vittna?
Först och främst var kostnaderna för rättegången
höga, och det stod tidigt klart att McClory hade ett starkare
underlag än vad Fleming & Bryce trott. De hade underskattat
sin motståndare. Men det berodde också på Flemings
egen hälsa, som var försämrad efter alla turer
kring Bond.
McClory hade vunnit en total seger. Men ändå
var han inte nöjd med uppgörelsen och hamnade i dispyt
med sin advokat Carter-Ruck om den och om hans gage. Carter-Ruck
fick inte hela sitt gage betalt och behöll därför
alla rättegångshandlingar hos sig, handlingar som McClory
sedan försökte få tag i på annat sätt.
Nu inledde Jack Whittingham sin egen process mot
Fleming. Han ville ha skadestånd för att Fleming förnekat
att Whittingham var en av upphovsmännen till Thunderball-intrigen.
Man var mitt uppe i denna process då Ian Fleming plötsligt
dog i en hjärtattack 12 augusti 1964. Han fick aldrig uppleva
den enorma Bondmani som snart skulle svepa över världen.
Whittingham kunde inte stämma en död man. Hela processen
avbröts och Whittingham fick själv betala alla kostnader.
Allt Whittingham fick ut av affären Thunderball
var de 5000 pund han erhållit av Xanadu för att ha
skrivit filmmanuset. Alla rättigheter till manuset hade han
sålt till McClory.
De rättigheter McClory fått i rättegången
1963 var, ordagrant, en ”exclusive right to use James
Bond as a character in any such scripts or film of Thunderball”,
samt “The exclusive right to reproduce any part of the
novel in films and for the purpose of making such films to make
scripts.”
McClory gör upp med
Eon
1964 hade redan de två första Bondfilmerna gjort Sean
Connery till världskändis som 007, och den
nya filmen Goldfinger var på väg. Bilden av
Bond på film var redan etablerad.
Detta visade sig vara ett problem för McClory, som inte lyckades
hitta någon finansiär till sitt konkurrerande filmprojekt.
McClory föreslog då Broccoli & Saltzman en kompromiss.
Det skulle bli ett samarbete dem emellan om filmrättigheterna
till Thunderball, mot att han fick stå som producent
och att han fick 20% av intäkterna. Eon fick däremot
ta hand om upphovsrätten till själva filmen, då
den gjordes som en del i deras Bondserie.
Broccoli och Saltzman ville inte att någon
annan skulle göra en Bondfilm. En konkurrerande Bondfilm
skulle skada deras egen serie i detta tidiga skede, ansåg
producentduon. De hade efter jättesuccén med Goldfinger
funnit den mall, som de i fortsättningen skulle använda
till kommande filmer.
En inte oviktig detalj var att McClory under flera års tid
letat inspelningsplatser kring Bahamas för att spela in filmen,
och han var ordentligt förberedd. McClory var även mycket
kunnig beträffande undervattensfilmning.
Thunderball ansågs dessutom vara en av Flemings
bästa böcker. Det vore ju synd att låta någon
annan göra en Bondfilm baserad på just den här
titeln.
Inspelningsbild från Thunderball
McClory hade dragit en vinstlott. Han fick till
sist sin Bondfilm gjord, med Connery i huvudrollen, mitt under
den mest intensiva Bond-mani-perioden, och fick själv 20%
av filmens intäkter.
En sak till skrevs in i avtalet : McClory var tvungen att vänta
minst tio år innan han på nytt kunde sätta igång
ett filmprojekt baserat på Thunderball-boken eller
på filmmanuskripten han innehade. Det verkade inget större
hot – då…
Thunderball hade premiär 1965 och
blev en av de största succéerna i hela Bondserien.
Bara i USA gick hela 75 miljoner amerikaner och såg filmen.
McClory kunde inte ha haft en bättre film att få procent
på intäkterna ifrån.
McClorys Warhead-film
Åren gick och Bondfilmer passerade förbi.
I januari 1976 gick den tioårsperiod ut som hindrat McClory
från att på nytt göra en Bondfilm baserad på
Thunderball-manuskripten.
McClory var redo och kontaktade nu thrillerförfattaren Len
Deighton. Därefter kontaktade han Sean Connery,
som egentligen tagit avsked från Bond 1971, men som McClory
nu hoppades skulle kunna återvända i hans eget projekt.
Connerys namn kopplat till filmen skulle förstås vara
en dörröppnare för McClory.
McClory visste att förutsättningen för att Connery
skulle vara intresserad var att han blev inkopplad på ett
tidigt stadium och hade full insyn i manus m m.
McClory, Deighton och Connery tog fram ett maffigt
Bondmanus som de kallade Warhead.
Stora delar av den filmen var tänkt att spelas in i New York,
med actionscener som vattenskidåkning på Hudsonfloden,
fallskärmsscener ovanför Frihetsgudinnan, etc. 1977
var det mycket nära att den här filmen hade blivit av.
Ett helt färdigt manus för filmen var klart, och Connery
och Deighton hade varit i New York för att kolla inspelningsplatser.
Hela filmprojektet stoppades då av juridiska turer. Broccoli
och Eon menade att de hade ensamrätt att göra Bondfilmer
baserade på nyskrivna manus, och Warhead-manuset
låg onekligen ganska långt ifrån Thunderball-intrigen.
Nya rättegångsbataljer var att vänta,
då McClory dessutom hävdade att det var han som ägde
filmrättigheterna till SPECTRE och Blofeld, eftersom det
var i Thunderball som organisationen hade förekommit
för första gången.
För säkerhets skull beordrade Broccoli att alla spår
av SPECTRE och Blofeld skulle tas bort från manuset till
filmen The Spy Who Loved Me, som just då höll
på att skrivas.
Detta är orsaken till att SPECTRE och Blofeld
inte har setts till i någon EON-producerad Bondfilm sedan
Diamonds Are Forever 1971.
I For Your Eyes Only 1981 verkar det dock som om Bond
till sist tar kål på Blofeld i filmens inledningsscen,
men Blofeld nämns aldrig vid namn och skådisen finns
inte med i rollistan. Det var naturligtvis en markering till McClory
att Eon faktiskt inte behövde vare sig Blofeld eller SPECTRE
för att göra bra Bondfilmer.
Det kan också ha haft att göra med det faktum att McClory
ville använda karaktären Blofeld i sin planerade film,
och Broccoli såg då till att ta död på
"Blofeld" direkt i inledningen av sin officiella Bondfilm
For Your Eyes Only.
McClory sågs länge som en lustig kuf
i Hollywood. Han drog från den ena filmstudion till den
andra och hävdade att han hade rättighet att göra
en Bondfilm. Ingen studio ville dock ta risken att utmana UA och
Broccoli - man såg framför sig kostsamma juridiska
strider som man troligen skulle förlora.
Never Say Never Again
Inget
hände med McClorys filmprojekt Warhead förrän
1981, när han träffade producenten Jack Schwarzman,
som hade skapat produktionsbolaget Taliafilm. Han var jurist och
visste precis hur McClory skulle göra för att få
en film till stånd, och Schwartzman hade också de
kontakter som behövdes.
Tillsammans fick de Warner att satsa pengar i projektet, och när
man fick Sean Connery att göra rollen som Bond igen, var
det klart att göra filmen Never Say Never Again.
Schwartzman valde att strunta i Warhead-manuset
och istället, av juridiska skäl, låta manuset
ligga mycket nära boken Thunderball. Det är
orsaken till att Never Say Never Again i praktiken var
en nyinspelning av Thunderball.
Kevin McClory hade inget praktiskt att göra med filmen, han
avsade sig all sådan detaljkontroll mot att han fick stå
som producent.
Eon och MGM (som 1982 köpt United Artists) försökte
först stoppa filmen, men det gick inte.
Den som hade total detaljkontroll över filmen var Sean Connery.
Han godkände manus, han var med och valde skådespelare
och regissör och fick dessutom del av filmens intäkter.
Inspelningen av Never Say Never Again var otroligt rörig
och fylld av problem. Budgetramar spräcktes och inspelningstider
överskreds. Connery och Schwartzman tålde inte varandra
och efter att filmen var klar dröjde det hela tre år
innan Connery gjorde en ny film.
Den
”rivaliserande” Bondfilmen Never Say Never Again
hade premiär 1983, samma år som Eons Bondfilm Octopussy
med Roger Moore, och båda filmerna blev
stora kassasuccéer. Never Say Never Again förlorade
dock kassakampen mot Octopussy, som drog in avsevärt
mera i intäkter.
Nu ville McClory göra en egen serie Bondfilmer,
baserade på Thunderball-manuskripten. Filmtiteln
Warhead återanvändes vid flera tillfällen
som namn på nya projekt som McClory annonserade om i Variety
och övrig fackpress. SPECTRE skulle komma tillbaka, hette
det.
McClory undersökte finansieringsmöjligheter
för en animerad serie filmer som skulle heta ”James
Bond vs SPECTRE”. 1991 svarade Eon med den animerade
serien James Bond Jr, med Bonds brorson i huvudrollen.
65 avsnitt av serien gjordes. Därmed var McClorys möjligheter
att använda denna idé minimala.
McClorys nya filmförsök
Jack Whittingham hade avlidit 1973. Hans familj hade knappt haft
någon kontakt alls med McClory sedan Thunderball-rättegången.
McClory informerade dem inte om att Never Say Never Again
var under produktion, och att den delvis baserade sig på
Whittinghams manus.
I mitten av 90-talet kontaktades dock Whittinghams barn av McClory,
som via dem ville ha tag i dokumenten från rättegången
1963. Han hade ju då blivit osams med sin advokat och hade
därför inte fått ut sina egna handlingar. McClory
behövde dessa papper för att driva en ny process mot
MGM och Eon.
McClory hävdade nu att Richard Maibaum hade haft tillgång
till Whittinghams Thunderball-manus 1961, i samband med
att Eons första Thunderball-manus togs fram. Eftersom
det manuset införde nya idéer i Bonds värld färgade
detta av sig även på manuset till Dr No och
följande filmer, menade McClory. Så Whittinghams och
McClorys manus hade alltså varit en sorts grundplåt
för filmversionen av James Bond, och därmed för
alla följande Bondfilmer.
Whittinghams barn gav dock aldrig papperen till McClory. De litade
inte på hans löften om kommande ersättning. Men
McClory måste ha fått tag i sina papper på annat
sätt.
Den 13 oktober 1997 meddelade nämligen filmbolaget
Sony att de tecknat avtal med McClory om att producera en egen
serie James Bond-filmer. Första filmen var inplanerad till
1999, sades det också.
Det visade sig att Sony helt enkelt hade köpt McClorys rättigheter
för ca 2 miljoner dollar och nu bestämt sig för
att ta en fajt med MGM och Eon för att se om de kunde kapa
åt sig en del av den lukrativa James Bond-kakan.
Sonys och MGM:s kamp om
Bond
I februari 1998 släpptes den sensationella nyheten att Kevin
McClory och Sony stämde MGM och Eon.
Sony påstod att de hade en del av film-upphovsrätten
för karaktären James Bond. Man hävdade i stämningen
att Thunderball-filmmanuset, som sedan blev boken Thunderball,
var så viktig i skapandet av film-karaktären Bond,
att McClory indirekt hade rätt till en del av intäkterna
till 35 års Bondfilmer, samt rätt att göra egna
filmer med denna film-karaktär.
Inom några veckor lämnade MGM i sin
tur in en stämning på 25 miljoner dollar gentemot Sony,
där man bl a hävdade intrång i upphovsrätten
och en del andra saker.
Rättigheterna till Bondserien var livsviktig för MGM,
som haft finansiella problem under 80- och 90-talen. Bond-avtalet
var filmbolagets viktigaste intäkt - bara mellan 1993 och
1996 tjänade man över 400 miljoner dollar på 007.
Det kan ha funnits personliga motiv bakom denna
historia. John Calley var chef för Sony
Pictures, och han hade bara några år tidigare varit
chef för MGM. De menade nu att Calley utnyttjade interna
företagshemligheter, t ex strategier för hur Bondfilmerna
skulle lanseras under de kommande åren.
Sony började förbereda planering för
sin första Bondfilm. Det ryktades om Liam Neeson
i huvudrollen.
I juli 1998 förbjöds dock Sony av en federal domstol
i Los Angeles att börja planera för någon egen
Bondfilm innan det fanns något domstolsutslag. Det betydde
att MGM hade vunnit första ronden.
Pappersmängden juridiska dokument i denna fråga var
tydligen enorm, motsvarande 14 telefonkataloger lagda ovanpå
varandra.
Domstolen sade också att Sony utan tillstånd förväntades
utnyttja det som Bond associerats med i MGM:s alla filmer, samt
ansåg att McClorys rättigheter gått ut. MGM hävdade
att McClorys rättigheter föll under en viss upphovsrättslag
som innebär att man måste förnya dessa rättigheter
efter 28 år. MGM menade att eftersom man själva förnyat
dessa rättigheter, och då McClory inte gjort det, hade
filmrättigheterna till Thunderball återgått
till Eon och MGM.
Sony gav sig inte utan försökte gå
vidare till högre instans. Det verkade gå mot en stor
rättegång, något som både MGM och Sony
helst ville undvika.
I mars 1999 gjorde därför de båda filmbolagen
upp med varandra, och MGM säkrade då rättigheterna
till Bond genom ett finurligt avtal.
Lustigt nog blev det en annan superhjälte, Spindelmannen
(Spider-Man) som till sist avgjorde saken.
Sony hade länge velat göra en filmserie om Spindelmannen,
men MGM innehade delar av filmrättigheterna till figuren
och hade tidvis också varit intresserade av att sätta
igång en sådan filmserie. Nu kvittade Sony och MGM
Bond och Spindelmannen mot varandra. Sony avsade sig alla anspråk
på att göra egna Bondfilmer, och MGM avsade sig alla
anspråk på Spindelmannen.
Samtidigt slogs det fast att MGM i och med denna
uppgörelse fick kontroll över rättigheterna till
samtliga Bondfilmer, alltså även de "inofficiella"
filmerna. Sony hade köpt filmbolaget Columbia, som 1967 hade
gjort Casino Royale-filmen. Dessa rättigheter såldes
nu tillbaka till MGM. Dessutom hade MGM redan tidigare köpt
distributionsrättigheterna till Never Say Never Again
från Taliafilm. Rättigheterna till dessa filmer köptes
för att samla alla Bond-rättigheter under ett och samma
tak.
Kevin McClory var inte inblandad i den här
uppgörelsen och blev mycket sur. Sony hade gjort upp med
MGM utan hans vetskap, sade han. Nu skulle han gå vidare
på egen hand mot MGM och kanske även mot Sony, hette
det.
I mars 2000 avslog den federale domaren McClorys egna önskemål
om att frågan skulle prövas på nytt.
Men det såg nu ganska mörkt ut för McClory, som
inte gärna kunde förvänta sig att ett nytt stort
filmbolag skulle ge sig på att ta upp kampen med MGM - alla
såg ju hur det gick för Sony. Dessutom ansågs
det på många håll i filmbranschen att Sonys
försök att "sno" en bit av MGM:s Bondrättigheter
var osedvanligt sniket.
McClorys sista strid
I september 2001 avslogs även en ny begäran från
McClory om att hela saken skulle prövas igen i domstol.
Den federale domaren konstaterade då att trots att Eons
serie Bondfilmer startade redan 1962 hade inte McClory förrän
1997 framfört ståndpunkten att han ägde rättigheter
till film-James Bond. Dessutom hade McClory varit inblandad i
flera rättsprocesser om Bond under 60- och 70-talen, utan
att vid något av dessa tillfällen ha framfört
det nya kravet. Det gjorde att hans krav inte var trovärdigt,
enligt domaren. Eon med moderbolaget Danjaq förnekade dessutom
att Maibaum alls hade sett Whittinghams manus 1961.
Det sista försöket från McClory i frågan
var en annons i tidskriften Screen International 2002.
Där utbjöds Bond-filmrättigheter, som i texten
tydligt kunde kännas igen som de McClory alltid hävdat
sig ha, till högstbjudande. Eon hotade snabbt med jurister,
och sedan kom det inga fler annonser.
Ironiskt nog köptes hela MGM av Sony i september
2004 för 4.8 miljarder dollar. Så Sony fick till sist
hand om Bond i alla fall, om än indirekt.
Detta tycktes bli slutpunkten för McClorys
långa kamp. Han avled i november 2006, 80 år gammal,
samtidigt som den 21:a Bondfilmen Casino Royale drog
fulla hus på världens biografer.
Åsikter om McClory
Många Bondfans har under årens lopp varit kritiska
till McClorys agerande. Han har ibland beskrivits som en sniken
typ som bara ville krama ut så mycket pengar som möjligt
ur den skärva av Bond som han ägde rättigheterna
till.
Andra har menat att McClorys Bondfilmer skulle ha skildrat Bond
på ett mer modernt och tuffare sätt, till skillnad
från t ex 70-talets humoristiska Bondfilmer.
Kevin McClory kom från en enkel bakgrund
och kände sig lurad och sviken av Fleming och Bryce, som
kom från brittisk överklass. Han led också av
stamning och dyslexi. Detta måste ha skapat ett envist revanschbehov
som han aldrig blev fri från.
McClory lade det mesta av sin förmögenhet på domstolsprocesser
och advokatkostnader. Med de pengar han tjänade på
Thunderball-filmen 1965 kunde han ha byggt upp ett eget
bolag och producerat massor av spännande film. Han kunde
dock aldrig släppa James Bond och det faktum att han var
så nära att få bli den som var först med
att lansera en Bondfilm.
Han sökte något han aldrig fann, och han blev heller
aldrig nöjd med de uppgörelser och avtal han lyckades
nå.
I och med McClorys död frågade sig många om hans arvingar på något sätt skulle välja att driva frågan vidare. Efter några år kom svaret.
MGM och Danjaq gör upp med McClorys dödsbo
Den 15 november 2013 tilkännagavs att MGM och Danjaq gjort upp med McClorys dödsbo, och genom denna uppgörelse till sist köpt McClorys lösa Bond-rättigheter. Någon köpesumma angavs inte.
Advokatbyrån som representerade McClorys arvingar sade i ett uttalande: “The 50-year intellectual property row involving James Bond was settled because of a great deal of hard work by the attorneys for the estate of Kevin McClory, MGM, and Danjaq and will benefit James Bond film fans throughout the world.”
Därmed har efter alla dessa år alla James Bond-filmrättigheter samlats under ett och samma tak. Vågar vi nu hoppas att denna långa juridiska tvist äntligen är över?
Många Bondfans skulle vilja återse Blofeld och SPECTRE i en Bondfilm.
4 december 2015 tillkännagavs att den 24:e Bondfilmen skulle heta SPECTRE. Om Blofeld kommer tillbaka i den filmen vet ingen idag med säkerhet, men den nya filmen kanske är en sorts slutpunkt i den långa historien som började på 1950-talet.
Boken
The Battle for Bond
av Robert Sellers
Denna artikel skrevs från början 1997 och har sedan omarbetats
flera gånger.
2007 skrevs artikeln om helt och hållet sedan boken ”The
Battle for Bond” av Robert Sellers
utkommit. (Tomahawk Press, 2007)
Det är den första och hittills enda bok som beskriver
hela denna historia och vars författare har haft tillgång
till alla kvarvarande dokument. Många nya faktauppgifter
i ovanstående text kommer alltså från den boken.
Den som är intresserad av att veta mera om
de olika filmmanuskripten som togs fram av McClory, Whittingham
och Fleming kan hitta detaljerade sammanfattningar av dem i Sellers
bok.
Uppdaterat: I februari 2008 meddelade Tomahawk Press att de drar in boken "The Battle for Bond". På deras webbplats står det att boken har blivit "banned by the Ian Fleming Will Trust". Uppenbarligen är det bokens publicerade material från Thunderball-rättegången som har orsakat detta. Familjen Flemings advokater menar att vissa av de återgivna breven inte är att se som offentliga handlingar.
Boken gavs utigen under våren 2009, fast då med vissa brev borttagna och med ett nytt förord.
© Thomas Drugg, 1997-2014.
Tillbaka till Tomorrow
Filmsidan Thunderball
Filmsidan Never
Say Never Again
Inside
Thunderball : högintressant artikel om hur Thunderball
kom till. Rekommenderad läsning!
|