SPECTRE (2015) |
|
Svensk titel: SPECTRE Med Daniel Craig, Christoph Waltz, Monica Bellucci, Léa Seydoux, Andrew Scott, Dave Bautista, Ralph Fiennes, Ben Whishaw, naomie Harris, Rory Kinnear. Filmbolagets officiella sammanfattning: "A cryptic message from an unlikely source sets James Bond navigating the layers of a sinister organisation known as SPECTRE. Filmens titel och rollbesättning tillkännagavs vid en pressevent i Pinewood Studios, London, den 4 december 2014. Inspelningsstart 6 december 2014. Inspelningsplatser: förutom Pinewood Studios i London, Mexico City, Rom, Tanger och Erfoud (Marocko), Sölden, Obertilliach och Altaussee-sjön (Österrike). Sam Mendes återkommer som regissör och gör sin andra Bondfilm i rad. Daniel Craig gör sin fjärde Bondfilm och MI6-gänget från Skyfall återvänder i sina roller. Christoph Waltz spelar skurk. Hans karaktär heter Oberhauser. Många spekulerar i om han egentligen ska spela Blofeld, men regissören Sam Mendes varken bekräftade eller dementerade detta. Förmodligen kommer spekulationerna om detta att fortsätta ända fram till filmens premiär. Karaktären Oberhauser, som alltså ska spelas av Christoph Waltz, finns med i Ian Flemings novell Octopussy. Det är han som mördas av major Dexter Smythe, och det berättas att Hans Oberhauser var Bonds skidlärare i unga år. Att organisationen SPECTRE äntligen återkommer till Bondserien sker tack vare att filmbolaget förra året köpte de kvarvarande Bond-rättigheter som ägdes av Kevin McClorys dödsbo. Det upphovsrättsliga läget beträffande SPECTRE och Blofeld har i flera decennier varit oklara, och många juridiska strider har utkämpats kring dessa.
SPECTRE, Daniel Craigs fjärde Bondfilm, är både episkt och visuellt imponerande, men filmen har både styrkor och svagheter. Daniel Craig gör i SPECTRE sin bästa insats hittills som 007. Han spelar avslappnat, levererar repliker med perfekt timing och genomför själv dessutom en del av sina stuntscener. För första gången har Craig dessutom fått status som medproducent, något som ingen tidigare Bondskådespelare erhållit. Regissören Sam Mendes är tillbaka efter Skyfall (2012) och här får vi mer av samma sort: en djuplodande mörk ström som löper igenom hela filmen, kopplad till Bonds bakgrund, personlighet och undermedvetna, spetsad med både drama och action. Christoph Waltz är ett bra val i rollen som Franz Oberhauser, även om han är borta från filmen under ett påtagligt långt avsnitt i mitten. En klassisk och minnesvärd skurkroll. Dessutom har man kopplat karaktären till Bonds uppväxt med hjälp av Fleming-relaterat material. Craigs scener tillsammans med Monica Bellucci är oväntat platta. Kanske var det mina förväntningar, men jag hade hoppats på betydligt mera där. Léa Seydoux är fenomenal i rollen som Madeleine Swann, dotter till Mr White från Casino Royale (2006) och Quantum of Solace (2008). Craig och Seydoux har en väldigt bra kemi tillsammans, som lyfter filmen. Andrew Scott spelar Max Denbigh, en brittisk regeringsrepresentant som ligger i fejd med Ralph Fiennes M och vill lägga ned dennes 00-sektion med hänvisning till att den anses föråldrad. Scott, som även är känd som Moriarty från BBC:s briljanta Sherlock Holmes-serie, gör en bra rolltolkning som denna nye sorts motståndare. Ben Whishaw, Naomie Harris och Rory Kinnear återkommer som Bonds följeslagare Q, Moneypenny och Tanner. Denna gång får de hänga med ut på fältet också, men inte alltför mycket och dessa scener fungerar bra i filmen. Särskilt Whishaws Q har en större roll i SPECTRE och får emellanåt också fungera som en komisk ”sidekick” till Bond. Vi fans kan också glädja oss åt att Bond har fått tillbaka en del av sina tekniska prylar. Regissören Mendes leker dock med dessa tekniska hjälpmedel, och biopublikens förväntningar på dem, på ett kul sätt. Dave Bautista spelar den högt uppsatte SPECTRE-medlemmen Mr Hinx, en urstark hantlangare som är ett verkligt fysiskt hot mot Bond. Det var länge sedan vi fick se en riktigt tydlig hantlangare i Bondserien, så Hinx är ur den aspekten välkommen. Jesper Christensen gör ett gästspel som Mr White. Bonds gamle motståndare från Quantum har helt klart sett bättre dagar men ges en av filmens bästa repliker: ”You are a kite dancing in a hurricane, Mr. Bond”. SPECTRE briljerar visuellt på flera nivåer. För scenografin står för tredje gången i rad Dennis Gassner. Han har skapat riktigt bra och Bondska miljöer, och här och var tycker jag mig se lite Ken Adam-influenser. Kostymören Jany Temime återkommer från Skyfall, och även i SPECTRE bländas vi av framstående estetik, högklassiga klädval och genomtänkta färgscheman. Filmens inspelningsplatser utnyttjas maximalt på bioduken. Från inledningsscenens Mexico City via nattens Rom till den disiga Altaussee, det snötäckta Alperna, det upplysta London och det ökenheta Tanger. Alla miljöer skildras raffinerat och det är emellanåt riktigt Bondskt. I SPECTRE är fyra manusförfattare krediterade: Neal Purvis, Robert Wade, John Logan och Jez Butterworth. Manuset är på många sätt kreativt, men har också brister. I filmen förekommer också ett flertal referenser till tidigare Bondfilmer i serien. Ibland är det mycket tydligt, andra gånger mera subtilt. Jag tillhör de som verkligen gillar detta, så i min bok är det ett stort plus. Men jag har förståelse för att andra inte tycker likadant. Efter att ha lekt med karaktären Bond och experimenterat en del med karaktärer och miljöer i de tidigare Craig-filmerna känns det som om manusförfattarna nu börjat återgå till Bondmallen. Klassiska Bondelement återintroduceras och ibland även förfinas. Till manusets brister hör att organisationen SPECTRE inte ges varken bakgrund eller riktigt syfte, och det hävdas att SPECTRE ligger bakom allt det som hänt i Craigs tre tidigare filmer, utan att det på minsta sätt utvecklas. Vad hände egentligen med Quantum? Något som jag sedan en längre tid finner alltmera tjatigt beträffande Bondmanusen är det faktum att 007 hela tiden befinner sig i konflikt med sina chefer och påtagligt ofta är ute på solouppdrag. Varför kan vi inte för en gångs skull få se Bond få ett uppdrag av M, (gärna ett med något bra kodnamn) som han sedan utför på sedvanligt sätt? Actionscenerna i SPECTRE är framstående och rejält visuella. Thomas Newman återkommer som Bondkompositör efter Skyfall, som ju gav honom en Oscarnominering. Newmans musik till SPECTRE påminner om den i Skyfall, men jag tycker att han lyckats bättre denna gång. Både mexikanska som nordafrikanska klanger vävs in, och Bondtemat dyker upp på lämpliga ställen. Musiken fungerar bra, utan att sticka ut. Några andra reflektioner: SPECTRE känns som dels en avrundande brygga från de tre tidigare filmerna, och dels som starten på en ny serie filmer, kanske en trilogi? Jag tycker att SPECTRE är bättre än sin föregångare Skyfall. Den föregående filmens manus byggde litet väl mycket på vissa intrigvändningar, vilket gjorde att den tappade något i ”rewatchability” som det heter på utrikiska. SPECTRE är mera av en klassisk Bondfilm, med många igenkänningsfaktorer för fansen. Filmen är bra berättad, estetiskt och visuellt mycket framstående och har ett jämnare flöde än Skyfall.
|
Till förra filmen: Skyfall
Till nästa film: No Time To Die