Bond-vinjetten
Den berömda Bond-vinjetten designades
av Maurice Binder till den första filmen, Dr
No.
Vinjetten inleder sedan dess varje Bondfilm och
börjar med två vita cirklar som rytmiskt rör sig över bioduken
från vänster till höger, samtidigt som
John Barrys Bond-tema spelas. Då den ena cirkeln når
höger bildkant, växer den och plötsligt ser vi in i en pistolpipa,
där en svart silhuettfigur - Bond - sakta kommer gående ut mot
vänster. Efter några steg vänder han sig om och skjuter ett skott
mot betraktaren. Bilden fryser, och en ljusröd slöja sänker sig
sakta över bioduken. Cirkeln börjar röra sig fram och tillbaka,
och sedan tonar både pistolpipan och silhuetten bort, så att vi
åter ser den vita cirkeln mot en svart bakgrund.
Hela sekvensen tar inte mer än 15 sekunder, men
är fullständigt genial. Därför är det intressant att få veta att
Binder faktiskt hittade på det hela mycket snabbt!
Maurice Binder uppgav själv att han
hittade på vinjetten på ca 15 minuter.
Han var kallad till ett planeringsmöte med producenterna Albert
R Broccoli och Harry Saltzman klockan 11 en förmiddag
inför Dr. No. Klockan 9 var han
alltså tvungen att göra ett "storyboard" och hade ingen aning
om vad han ville göra för något.
Binder hade dock en idé om pistolskott och kulhål
över bioduken. Han tänkte att om han gjorde pistolskott, så kanske
han också borde göra en pistolpipa.
Någonstans hade Binder små vita, runda, självhäftande
prislappar. Han satte fast dem snabbt på en stor svart arbetsyta
- bang bang bang - och ritade en cirkel för pistolen. Det är därför
det ser ut som om flera cirklar marscherar över bioduken. Efter
en kvarts klippande och klistrande visade Maurice Binder sin idé
för Broccoli och Saltzman. De tyckte att idén var bra. "Fixa det",
sa de, men det visade sig vara inte fullt så enkelt.
Binder gick till en vapenaffär vid Piccadilly
Circus och lånade en revolver, som han sedan tog till en fotostudio
i Soho. Där sade han att han ville ha ett foto av pistolpipan.
Då visade det sig att den främre och den bakre delen av pipan
inte hamnade i fokus samtidigt.
Binder och hans medarbetare satt sedan och funderade
över vad de skulle göra. Ett suddigt foto gick ju inte att använda.
Till slut löstes problemet av Trevor Bond, som Binder jobbat
ihop med beträffande animation. Han föreslog att man skulle fotografera
pipan genom en kartongbit med ett litet hål i. Mycket riktigt
- det fungerade!
Den första vinjettinspelningen, som användes i de tre första Bondfilmerna,
var enligt Binder den bästa. "Varje gång den görs om och reproduceras,
förlorar den något av sin ursprungliga charm", sade han i en intervju.
Silhuettfiguren man ser i den första vinjettinspelningen
är faktiskt inte Sean Connery utan stuntmannen Bob Simmons.
"Vid den här tiden kände ingen igen vare sig Connery eller Simmons,
så vi tyckte inte att det gjorde något", sade Maurice Binder.
Det finns totalt sju vinjettinspelningar:
Den allra första med Bob Simmons, som användes
i Dr. No, From Russia, With Love och Goldfinger
avlöstes av en Sean Connery-inspelning till Thunderball.
Detta berodde på att bildformatet ändrades från Vidfilm (1:85
: 1) till Cinemascope (2:35 : 1) i och med denna film. Connery-vinjetten
användes också i You Only Live Twice och Diamonds Are
Forever, men då i svartvitt och med en inlagd linje-effekt.
Däremellan gjorde George Lazenby sin enda
Bondfilm, On Her Majesty's Secret Service, och man fick
förstås då göra en ny inspelning med honom. Den versionen är f.ö.
mycket bra - Lazenby går ned i knästående ställning i skottögonblicket.
OHMSS-vinjetten är också intressant därför att den "stannar
till" i inledningen, så att vi kan läsa "Harry Saltzman and
Albert R Broccoli present" innan vinjetten fortsätter. Den
första Bondfilmen, Dr. No, hade inletts på exakt samma
sätt, och detta var en markering från producenterna att filmen
var en del i den långa Bond-sagan trots den nya huvudrollsinnehavaren.
Samtidigt som Roger Moore tog över rollen
som 007 i Live And Let Die återgick man av någon underlig
anledning till vidfilms-formatet (1:85 : 1). Moores första inspelning
användes också i The Man With the Golden Gun, innan man
bestämde sig för att byta tillbaka till Cinemascope-formatet (2:35
: 1) igen.
Moore fick då göra en ny inspelning av vinjetten till The Spy
Who Loved Me, och är alltså den enda skådis som fått äran
av att få spela in två vinjetter. Den här versionen användes sedan
i alla Moores återstående Bondfilmer, alltså t.o.m. A View
to a Kill, och är den vinjett som setts i flest filmer, fem
stycken. I alla vinjetter t.o.m. Diamonds Are Forever bar
Bond hatt, men fr.o.m. Live and Let Die togs hatten bort.
Timothy Daltons vinjett behövde man endast använda i The
Living Daylights och Licence to Kill, innan det blev
tronskifte igen på 007-posten.
Maurice Binder avled sedan Licence to Kill
haft premiär, så till Pierce Brosnans första Bondfilm Goldeneye
vågade man sig på att tuffa till vinjetten litet, bl.a. har man
försökt åstadkomma en större djup-effekt.
Det är den första vinjetten som gjorts med hjälp av modern datoranimation.
Vinjettdesignen har gjorts av Daniel Kleinman, som även
är mannen bakom förtexterna fr o m Goldeneye.
I
2002 års Bondfilm Die Another Day har man gjort en
överraskande förändring av vinjetten - man får
se pistolkulan susa ut mot publiken, ungefär som i förtexterna
i Goldeneye, även de designade av Daniel Kleinman.
Detta med kulan var dock redan från början tänkt
som en engångsföreteelse.
Casino Royale (2006) var en nystart för
hela Bondserien. Daniel Craig gjorde sin debut som 007 och hela
filmen visar hur Bond får sin 00-status, hur han utvecklas
som agent och hur han formas som människa till den James
Bond vi känner.
Casino Royale inleds följaktligen inte med den traditionella
vinjetten, som istället kommer islutet av inledningsscenen,
innan titellåten. Det är meningen att vi ska se vem
det är Bond skjuter mot - den person som blev den förste
Bond dödade.
I Quantum of Solace (2008) har man lagt vinjetten i slutet av filmen, för att markera att Bond då blivit den agent 007 som vi alla känner. Craig fick göra sin andra vinjettinspelning.
Maurice Binder var också mannen bakom flertalet
förtexter till Bond-filmerna (Han gjorde alla utom From Russia,
With Love och Goldfinger).
Han klippte också ihop filmtrailers till de flesta filmerna.
Maurice Binder avled 1991.
En utförlig artikel om Binder och om hans klassiska förtexter
finns här.
Det lär förresten enligt Binder finnas en vinjettinspelning
med Roger Moore, där han plojar till det för filmteamet genom
att istället för att skjuta ett skott tappa byxorna.
© Thomas
Drugg, 1997-2009.
Länkar till högupplösta videoklipp med samtliga Bondvinjetter
Du som vill göra jämförande vinjett-studier kan titta på sidan Bond-vinjetten: bildgalleriet.
Tillbaka till Tomorrow
|