ON
HER MAJESTY'S |
|||
[ Snabbfakta | Intrigen
i korthet | Om filmens tillkomst | Recension
|
SnabbfaktaSvensk titel: I Hennes Majestäts
Hemliga Tjänst
Premiärdatum, England, USA och Sverige: 18 december 1969. Längd: 139 minuter. Producenter: Harry Saltzman & Albert R Broccoli, Eon Productions. Regi: Peter Hunt. Manus: Richard Maibaum. Foto: Michael Reed. Scenografi: Syd Cain. Klippning: John Glen. Musik: John Barry. Filmbolag: United Artists. Titelmelodi: On Her Majesty's Secret Service, (Musik: John Barry) We Have All the Time in the World framförd av Louis Armstrong (Musik: John Barry, text: Hal David) Do You Know How Christmas Trees are Grown? framförd av Nina (Musik: John Barry, text: Hal David) Med George Lazenby, Diana Rigg, Telly Savalas, Gabriele Ferzetti, Ilse Steppat, Angela Scoular, Catherine von Schell, George Baker, Lois Maxwell, Desmond Llewelyn och Bernard Lee. Inspelad i Schweiz, Portugal och i Pinewood Studios, England.
Intrigen i korthet:Bond har fortsatt att leta efter Blofeld
sedan förra filmen, You Only Live Twice.
M beordrar Bond att sluta leta, och att i stället ta ett par veckor
ledigt. Under ledigheten lyckas Bond i Portugal och Schweiz få reda
på att Blofeld försöker erhålla grevetiteln de Bleuchamp.
Bond beger sig till Blofelds "Institute of Physiological Research" i Piz Gloria, Schweiz, förklädd till genealogen sir Hilary Bray. Där visar det sig att Blofeld har låtit utveckla ett virus som gör vissa växt- och djurarter sterila, och med hjälp av detta idka utpressning mot västmakterna. I filmen träffar dessutom Bond Teresa, Contessa di Vicenzo, som han förälskar sig i och även gifter sig med. Filmen slutar dock tragiskt då Teresa skjuts till döds från Blofelds förbipasserande bil av Irma Bunt. Om filmens tillkomst: Detta
är den första Bondfilmen utan Sean Connery, som efter konflikter
med producenterna tackade nej till en ny film. Han bestämde sig för
att vara med i västernfilmen Shalako istället. Peter Hunt hade varit klippare
på de tidigare Bondfilmerna. Han hade länge drömt
om att få regissera en egen film, och allra helst OHMSS. George Lazenbys brist på erfarenhet behövde balanseras med duktiga medaktörer. Diana Rigg fick rollen som Tracy, den flicka som Bond förälskar sig i och även gifter sig med. Telly Savalas, som flera år senare blev mer känd som tv-deckaren Kojak, fick skurkrollen som Blofeld. Tyska Ilse Steppat spelade Blofelds kompanjon Irma Bunt, och Gabriele Ferzetti spelade Tracys far Marc-Ange Draco, ledare för korsikanska syndikatet. Större delen av OHMSS utspelar sig i Alperna,
och man hade efter mycket besvär lyckats hitta ett bra inspelningsställe
på en av bergstopparna i Schilthorn i Schweiz. Där hade man hittat
en roterande restaurang som höll på att byggas. Den fick i filmen
bli Blofelds Piz Gloria. Nedanför bergstoppen låg den lilla byn Mürren,
som hade 250 invånare. Filmteamet fick bekosta byggandet av en helikopterplattform
och extra dragning av elkablar för att alls kunna använda området
som inspelningsplats. Detta kostade dem ca 60.000 dollar. Under hela inspelningstiden pressade producenterna Lazenby: de ville att han skulle skriva under ett flerfilmskontrakt som sträckte sig över sju år. Enligt Lazenby ska Saltzman t o m ha erbjudit honom pengar "under bordet" för att skriva under det där kontraktet. Lazenby hade enligt Peter Hunt aldrig ett riktigt filmkontrakt under hela OHMSS inspelningsperiod! Den som fick äran av att ha klippt ihop
OHMSS var John Glen, som även regisserat några av actionsekvenserna
i filmen, och som under 80-talet själv skulle komma att regissera
fem Bondfilmer. Den färdiga filmen blev nästan 2.20 lång, vilket än
idag gör OHMSS till den längsta Bondfilmen. (Peter Hunt hemlighöll
detta faktum för producenterna: till dem sade han att den färdiga
filmen skulle bli knappt två timmar lång). Man var noga med att klippa
in stora delar av kameramannen Johnny Jordans utsökta material.
Jordan hade i Schweiz filmat många fantastiska scener hängande i en
fallskärm under en helikopter. Andra skidscener som klipptes ihop
var Willy Bogners otroliga tagningar. Bogner hade konstruerat
speciella skidor, på vilka han kunde åka både fram- och baklänges
medan han filmade. Detta gjorde att skidscenerna i OHMSS tillhör
några av de bästa skidscener som någonsin spelats in.
Recension:
Sanningen är att det är den bästa Bondfilmen av alla. Kort sagt: filmen är ett mästerverk. Oavsett vilken betygsskala man använder sig av för att ranka Bondfilmerna, tar OHMSS hem full pott.
Naturligtvis är inte George Lazenby i Connerys eller Moores klass, men han är avsevärt bättre som Bond än både Dalton och Brosnan. Särskilt bra är Lazenby i actionscenerna, och det var också det som var avgörande för att han fick rollen. Det finns dock ett par scener där Lazenbys brist på scenisk erfarenhet lyser igenom, t ex när Bond möter Draco för första gången. Man kan också ha synpunkter på Lazenbys lite för ljusa röst. Samtidigt ger ju Lazenbys engångs-insats filmen ett särskilt skimmer, som är svårt att beskriva.
Både Thunderball
och You Only Live Twice hade varit
överdådiga filmer med massor av häftiga Bondprylar och enorma mass-scener
(t ex slutstriden i You Only Live Twice). OHMSS är i
stället en återgång till de tidiga Bondfilmerna, en återgång till
Ian Flemings original. OHMSS är tillsammans med From
Russia, With Love de två Bondfilmer som bäst följer Flemings
böcker. Det är därför som OHMSS är så "flemingsk". Peter Hunt gör här sin utmärkta och tyvärr enda insats som Bond-regissör. Den dynamiska klippningen i actionsekvenserna, som var oerhört långt före sin tid, gjordes av John Glen. Han skulle senare regissera alla de fem 007-rullarna från 80-talet. Många Bondfilmer är vackert fotograferade,
men OHMSS tar priset. Ingen annan Bondfilm har lika ljuvligt
foto som denna. Fotografen Michael Reed gjorde heller ingen
mer Bondfilm än OHMSS, vilket man måste beklaga.
Rollbesättningen är ovanligt lyckad i OHMSS. Även om Lazenby
inte är perfekt som Bond, så gör han en mycket god insats med tanke
på att han faktiskt inte tidigare hade någon skådis-erfarenhet. Lazenby
är mer än godkänd som Bond. Rollen som Tracy är en ovanligt komplex kvinnoroll för en Bondfilm. Tracy är en kompetent kvinna som exempelvis själv besegrar Blofelds vakt Grunther. Hon är den som räddar Bond när han är som mest illa ute, och det är hon som får Bond att tänka igenom sitt liv och bestämma sig för att sluta i Secret Service. (Och just därför är Tracy tvungen att dö för att Bond ska kunna fortsätta sin karriär i säkerhetstjänsten i nästa film). Actionscenerna är helt enkelt magnifika.
Inledningsscenen i OHMSS ("This never happened to the other
feller") är tillsammans med den i The Spy Who
Loved Me den bästa i hela serien. Ja, inledningsscenen bör
tas fram för studier i hur man gör film. Detaljstudera regin, klippningen,
musiken, färgerna, allt! En ren njutning och Bondseriens absoluta
estetiska och konstnärliga höjdpunkt. Bättre än så här blir det helt
enkelt inte!
OHMSS är förmodligen den
mest stilfulla Bondfilmen av alla. Stilen och elegansen präglar nästan
varenda sekvens! Bondfilmernas estetik är ett eget kapitel. Maurice Binders förtexter till Bondfilmerna, med de typiska silhuetterna, är välkända. Eftersom OHMSS var en sorts nystart för Bondserien valde Binder att denna gång fokusera på själva tiden som motiv. Vi ser en silhuett (Bond?) hänga i klockans visare liksom för att hejda tidens gång. Vi ser timglasmotivet återkomma genom hela förtexterna, och vi ser också korta klipp från de tidigare Bondfilmerna återspeglas i timglaset. I slutet av förtexterna ser vi en klocka där visarna vilt snurrar baklänges. Dessa förtexter, ackompanjerade av John Barrys OHMSS Main Title, är i särklass de bästa förtexterna i Bondserien. (Mer om Maurice Binder kan du läsa här). En gåta i filmen är att Bond och Blofeld inte känner igen varandra, trots att de möttes så sent som i förra filmen! Detta är en följd av producenternas misstag att spela in Ian Flemings böcker You Only Live Twice och OHMSS i fel ordning. Att både Bond och Blofeld spelas av andra personer är inte direkt någon ursäkt. I OHMSS förekommer de kanske bästa Bond / M -scenerna i hela serien. Även Bonds scener med Moneypenny är osedvanligt bra i den här filmen. Om Connery hade spelat Bond i denna film
hade alla varit eniga om att OHMSS var den bästa Bondfilmen.
Nu blev den i stället oförtjänt utskälld. Filmen är avsevärt bättre
än sitt rykte och är en av de finaste pärlorna i 007-serien. Kritikerna av OHMSS brukar hävda att filmen är långsamt berättad och "seg", särskilt i början. Jag håller inte alls med. Precis som regissören Peter Hunt anser jag att det inte går att ta bort en enda sekund ur OHMSS. Den enda Bondfilm där det är motiverat att använda ordet "seg" är däremot Licence to Kill.
Ännu 30 år efter filmens premiär
var det fortfarande lite kontroversiellt att hylla OHMSS. När
jag för första gången såg filmen, var jag påverkad av allt negativt
som skrivits om den. Mina förväntningar var lika med noll. Vad hände?
Inledningsscenen var en fullständig knock. Sedan började förtexterna,
ackompanjerade av Barrys tema, som man aldrig hade hört tidigare.
Och filmen hade knappt börjat... Det kan hända att OHMSS är en
litet annorlunda Bondfilm, men den är inte mer annorlunda än From
Russia With Love. En av favoritscenerna: Bond har knockat en angripare som väntat på honom i Tracys hotellrum. På väg ut passerar han den vagn med kaviar och champagne (Dom Perignon '57), som han tidigare beställt upp. Bond kan inte låta bli att stanna till för att smaka på kaviaren. När han lämnar rummet pratar han för sig själv: "Hmm... Royal Beluga. North of the Caspian." |
Kul att veta om On Her Majesty's Secret Service
|
On
Her Majesty's Secret Service soundtrack
Varför spelade inte Lazenby in flera
Bondfilmer? Läs om detta på Lazenby-sidan.
On Her Majesty's Secret Service i The Internet Movie Database
Tillbaka till
förra filmen: You Only Live Twice
Vidare till nästa film: Diamonds
Are Forever