FROM RUSSIA WITH LOVE (1963)
[ Snabbfakta | Intrigen i korthet | Om filmens tillkomst | Recension | Kul att veta ]
Snabbfakta
Svensk titel: Agent 007 ser rött.
Premiärdatum, England: 10 oktober 1963. USA: 27 maj 1964. Sverige: 30 april 1964. Längd: 116 minuter.
Producenter: Harry Saltzman & Albert R Broccoli, Eon Productions.
Regi: Terence Young.
Manus: Richard Maibaum & Johanna Harwood.
Foto: Ted Moore. Scenografi: Syd Cain. Klippning: Peter Hunt.
Musik: John Barry. Titelmelodi: From Russia With Love, framförd av Matt Monro (Musik & text: Lionel Bart)
Filmbolag: United Artists.Med Sean Connery, Daniela Bianchi, Pedro Armendariz, Lotte Lenya, Robert Shaw, Bernard Lee, Eunice Gayson, Walter Gotell, Vladek Sheybal, Lois Maxwell och Desmond Llewelyn.
Inspelad i Istanbul, Venedig, Skottland och i Pinewood Studios, England.
Intrigen i korthet:
SPECTRE försöker lura Secret Service och Bond i en fälla: Tatiana Romanova, som arbetar på ryska konsulatet i Istanbul, meddelar britterna att hon vill hoppa av till väst och ta med sig ryssarnas chiffermaskin Lektor. SPECTRE vill tussa ihop britterna med ryssarna, tjäna pengar på att sälja tillbaka Lektorn till ryssarna och ta hämnd på Bond för att han tog död på Dr No i förra filmen. Operationen leds av SPECTREs Rosa Klebb och schackmästaren Kronsteen. Bond skickas till Istanbul, där Kerim Bey blir hans kontaktman. De jagas av SPECTREs yrkesmördare Red Grant, som till sist konfronterar Bond ombord på Orientexpressen.
Om filmens tillkomst:
From Russia, With Love var en Fleming-bok på modet sedan den förekommit i en lista över president Kennedys favoritböcker. Den var således den i USA mest kända Bondboken. Sedan Dr No blivit en succé, fick den nya filmen en dubbelt så stor budget - ca 2 miljoner dollar.En del av exteriörscenerna i filmen spelades in vid Pinewood studios utanför London, t ex inledningsscenen och SPECTREs träningsläger.
Inspelningen i Istanbul var komplicerad. I Turkiet hade man liten erfarenhet av att producera filmer av denna storleksordning, vilket medförde att en del sekvenser, t ex de som involverade Orientexpressen, fick tas om flera gånger till hög kostnad. De stora publikskarorna som samlades vid inspelningsplatserna var ett annat problem.
Det var inte lätt att få tag i alla råttorna som kan ses i scenerna då Bond, Kerim och Tanya flyr med Lektorn. Brittisk lagstiftning förbjöd användandet av vilda råttor vid filminspelningar. Först försökte man använda tama vita råttor som man doppat i chokladfärg. Dessa ville inte samarbeta och tyckte mera om att slicka choklad av varandra. Till sist engagerades en spansk råttfångare som tog fast 200 brunråttor. Sedan byggde man upp en kloak-kuliss i ett garage och spelade in scenerna med en glasskiva mellan kameror och råttor. Dock flydde alla råttorna, och hela inspelningsgänget fick i all hast ställa sig på stolar för att inte bli bitna!
Pedro Armendariz, som spelade Kerim Bey, var svårt cancersjuk och hans scener fick spelas in i ett svep. Strax efter inspelningarna var avslutade, togs han in på sjukhus. Den 18 juni 1963 sköt han sig i sjukhussängen (han hade smugglat in en pistol) och fick alltså aldrig se den färdiga filmen.
Båtscenerna i slutet av filmen var svåra att spela in. Efter två misslyckade försök på plats, spelades scenerna i stället in utanför den engelska kusten. Regissören Terence Young var nära att omkomma när hans helikopter störtade under en flygtur på jakt efter lämpliga inspelningsplatser.
From Russia With Love (FRWL) är en av de absolut bästa filmerna i hela Bondserien. Den är också, vid sidan av On Her Majesty's Secret Service den som närmast följer Ian Flemings originalbok och därför väldigt flemingsk.
Betyg: 10/10
(Uppfattningarna om denna film brukar gå våldsamt isär bland Bondfans: antingen tycker man att den är en av de bästa eller en av de sämsta filmerna.)Filmen saknar faktiskt de futuristiska miljöer som förekommer i så många andra Bondfilmer. I stället är det en spion-thriller av mer traditionell typ. FRWL påminner lite om Hitchcock-klassikern North by Northwest (I Sista Minuten), inte minst i scenen då Bond jagas av helikoptern.
FRWL är den Bondfilm som har den klart bästa rollbesättningen. Ypperliga rollprestationer ner i minsta biroll! Sean Connery gör ännu en lysande insats som 007. Daniela Bianchi, som kom tvåa i Miss Universum-tävlingen 1960, är också bra. Pedro Armendariz gör här sin sista film (se ovan), och hans rollprestation som Kerim Bey är magnifik. Skurkarna är helt enkelt strålande: Lotte Lenya som Rosa Klebb, ("She's had her kicks") Vladek Sheybal som den iskalle Kronsteen, och inte minst Robert Shaw som Red Grant. Shaw är verkligen hotfull i rollen och yttrar inte ett ord i hela filmen förrän han klivit ombord på Orientexpressen.
Bondfilmernas oerhörda inverkan på sin samtid belyses av följande faktum: Lotte Lenyas långa karriär gick ända tillbaka till 30-talet. Tillsammans med sin make, kompositören Kurt Weill, gjorde hon storartade insatser i bl a Tolvskillingsoperan. Ändå är hon för de flesta endast ihågkommen för sin roll som Rosa Klebb! (Lenya sade många år senare att många hon mötte alltid kollade hennes skor, om utifall att...)
Richard Maibaums manus är nog hans bästa någonsin. God hjälp hade han av Ian Flemings bok, med fantastiska karaktärer som Rosa Klebb och Kerim Bey.
FRWL är den första Bondfilmen med filmmusik av John Barry (även om titellåten gjordes av Lionel Bart), vars musik lyfter filmen. Det välkända "007"-temat spelas för första gången.En rad välkända Bond-element introduceras i denna film:
Förtexterna till FRWL är designade av Robert Brownjohn och är några av de Bond-förtexter som Maurice Binder faktiskt inte gjort. (Binder gjorde alla förtexter t o m 1989 utom de till FRWL och Goldfinger) Brownjohns förtexter är dock väldigt bra: de olikfärgade namnen projiceras på en dansande magdansös kropp. Jan Gradvall skrev 1990 en berömd artikel i Slitz om förtexter i filmer. Där fastslår han att när det gäller FRWL, så "kan i princip varje bildruta ramas in och hängas upp på väggen".
En av filmens roligaste scener är den då M, Moneypenny och ett gäng experter sitter i London och lyssnar av det band där Tanya beskriver kodmaskinen Lektor. Tanya frågar Bond "Am I as exciting as all the Western girls?", varpå Bond svarar: "Well, once when I was with M in Tokyo, we had an interesting experience". M stänger omedelbart av bandspelaren och skickar ut Moneypenny.
Filmens höjdpunkt är slagsmålet mellan Bond och Grant ombord på Orientexpressen. Det är den mest intensiva fajt som skådats på film, och slår allt annat i genren. Inget annat filmslagsmål har kunnat komma upp i den klass som detta mästerligt iscensatta, riktigt vildsinta envig mellan Bond och Grant.
En suverän prestation av koreografen Peter Perkins att åstadkomma ett så fenomenalt tufft slagsmål i ett så litet utrymme! Dessutom måste klipparen Peter Hunt nämnas. Han gör ett fantastiskt bra jobb här.
Fajten varar i ungefär två minuter och slutar med att Bond stryper Grant med Grants eget speciella armbandsur. Allting filmades med två stationära kameror, samt en rörlig kamera. Det är den sistnämnda som gör scenen så oerhört bra.
Det är verkligen upprörande att den svenska filmcensuren, som vanligt utan någon som helst respekt för andras arbete, klippte sönder - ja rentav förstörde! - denna magnifika sekvens! Numera lär dock klippen vara upphävda, men det cirkulerar ännu videoversioner av filmen med klippen intakta. Min uppfattning om filmcensuren kan läsaren säkert räkna ut...
Fler Bondfilmer har tyvärr råkat ut för den svenska filmcensurens ovälkomna åverkan: Diamonds Are Forever, The Man With the Golden Gun och The Spy Who Loved Me.Faktum är att Grant är en sådan hotfull motståndare till Bond, att hans död gör att luften nästan går ur filmen. Men Bond måste dessutom bekämpa en attackerande SPECTRE-helikopter, hela SPECTREs flotta samt avslutningsvis Rosa Klebb själv innan han kan andas ut!
FRWL var den sista Bondfilm Ian Fleming såg, och det var verkligen en värdig tolkning av hans bok som United Artists hade gjort. Det är tveklöst Sean Connerys bästa Bondfilm och definitivt en av de fyra bästa rullarna i hela serien. En riktig klassiker - i ordets allra bästa mening!
Kul att veta om From Russia With Love
- * Det har under många år pågått en debatt huruvida Ian Fleming själv figurerar som statist i From Russia With Love. Faktum är att det är ganska troligt att det är Fleming som syns i en kort scen: Studera sekvensen strax efter att Bond hittat Kerim död på tåget. Därefter står Kerims son vid en övergång och väntar på att tåget ska stanna som planerat, men tåget kör förbi. Till höger om tåget står en man i vit tröja och med spatserkäpp. Han verkar inte höra till scenen alls och tittar åt fel håll. Det kan mycket väl vara Fleming, för han besökte inspelningarna och bär på flera då tagna foton en vit tröja. Någon bekräftelse kan man inte gärna få, så bedöm själv!
- * Walter Gotell, som spelar SPECTRE-agenten Morzeny som bl a har ihjäl Kronsteen, återkom många år senare som KGB-generalen Gogol i flera Bondfilmer.
- * I inledningsscenen dödar Grant en dubbelgångare till Bond, som sedan demaskeras av Morzeny. Den förste skådisen som befann sig bakom masken visade sig vara för lik Sean Connery, så regissören Terence Young tog om scenen igen, nu med en mustaschprydd man som offer.
- * Svenska Pia Lindström (dotter till Ingrid Bergman), var mycket nära att få rollen som Tanya, men förlorade till Daniela Bianchi.
- * Daniela Bianchis röst dubbades i filmen. Detta öde var hon inte den enda Bond-aktör som drabbades av under 60-talet. Dubbningen har alltid varit bra i Bondfilmerna för det är nästan omöjligt att upptäcka den.
- * Vladek Sheybal fick rollen som Kronsteen efter rekommendation från Sean Connery. Sheybal var först inte särskilt lockad av rollen och tackade nej. Detta fick Connery att ringa upp honom och argt säga att Sheybal inte visste vad han tackade nej till, och att det var han som rekommenderat honom. Connery fick naturligtvis rätt: trots att Sheybal varit med i massor av filmer blev han för all framtid förknippad med Kronsteen.
- * Filmaffischen, genom vilken skurken Krilencu försöker fly, är från Call Me Bwana med Bob Hope och Anita Ekberg - en annan film producerad av Broccoli & Saltzman.
- * En av Pedro Armendariz bästa scener fick klippas bort ur filmen strax före premiären. I scenen hindrar han en bulgarisk agent från att förfölja Bond till båten där han skall träffa Tatiana. Bond åker taxi dit och stampar plötsligt på bromspedalen. Taxin stannar. Den efterföljande bulgaren fastnar mellan taxin och Kerims bil, som kommer direkt därefter. Kerim kliver ur bilen. Han har en stor cigarr i handen. Cigarren har en enorm bit aska längst ut, som Kerim knackar av framför bulgaren. Kerim säger lugnt: "My friend, this is life." Samtidigt glider brittiska ambassadens Rolls Royce upp. Bond stiger in och far iväg. En fantastisk scen! Regissören Terence Young gjorde hela tio tagningar av den för att få allting perfekt.
Youngs tolvårige son, som var med vid en förhandsvisning, påpekade dock att bulgaren ifråga redan hade dödats av Grant tidigare i filmen, så hela scenen fick strykas. Detta bör vara den bästa sekvens som tvingats tas bort ur en Bondfilm.
- * De brittiska censorerna tyckte inte om slagsmålet mellan de båda zigenarflickorna, och filmbolaget hade svårt att få igenom sekvensen utan att behöva klippa ned den. "Jag tog ut några rutor här och var", sade klipparen Peter Hunt, "men det gjorde ingen större skillnad". Ian Fleming tyckte dock att slagsmålet i filmen var för mesigt. I hans bok bet t ex den ena flickan den andra i bröstet. "Hur tror du att jag skulle kunna filma det", muttrade regissören Terence Young som svar.
- * Även om filmen delvis utspelas i Venedig, var ingen av filmens huvudskådisar någonsin i staden under inspelningarna.
- * Vi får inte se Blofelds ansikte i FRWL. Det är dock Anthony Dawson som sitter i stolen. (Dawson såg vi som professor Dent i Dr No). Blofelds röst gjordes av Eric Pohlman.
- * Nikki Van Der Zyl, som dubbade Ursula Andress röst i Dr. No, kan höras som receptionistens röst på Bonds Istanbul-hotell.
Apropå hotellet: när Bond för första gången träffar Tatiana, har han just skruvat på badvattenkranen, och han stänger aldrig av den. Det verkar dock som om han undgick översvämning i badrummet.
- * I slutet av filmen tar Bond fram filmrullen han tog från Grant, och säger till Tanya: "He was right, you know". Den repliken är svår att begripa eftersom den syftar på Grants kommentar "What a performance", som klipptes bort ur FRWL.
- * Om du tycker att landskapet där Bond jagas av helikoptern ser misstänkt skotskt ut, så har du alldeles rätt eftersom denna sekvens helt och hållet är inspelad i Lochgilphead, Skottland.
- * I slutet av inspelningsperioden för From Russia With Love var Daniela Bianchi med om bilolycka, där hon blev lindrigt skadad. P g a att hon bl a hade fått ansiktsskador, var man sedan tvungen att uppskjuta de sista tagningarna i ca två veckor.
- * Sean Connery har sagt att From Russia With Love är hans favorit -Bondfilm.
- * Ska man skriva filmtiteln From Russia With Love med eller utan komma? Ian Flemings original-boktitel har ett komma efter Russia: From Russia, With Love. När man skulle göra film av boken försvann av någon anledning kommat. Därför skrivs filmtiteln utan komma: From Russia With Love.
*Ungefär 31 minuter in i filmen håller Rosa Klebb i något som ser ut som ett filmmanus (i tvåspaltsform). Det är alltså troligt att det är Lotte Lenyas manuskript vi ser (Tips-tack till Mattias Bolander).
© Thomas Drugg, 1997-2006.
From Russia With Love i The Internet Movie DatabaseFrom Russia With Love soundtrack
Tillbaka till förra filmen: Dr. No
Vidare till nästa film: Goldfinger