Ian
Fleming James
Bond var den man Ian Fleming hade velat vara. Han bar många av Flemings
personlighetsdrag. Att skriva agentromaner var också ett sätt
för honom att "fly undan" sitt äktenskap och en sorts
ersättning för den ungkarlsstatus han förlorat vid 43 års
ålder. James Bond var en mycket personligt skapad karaktär
för Fleming. Böckerna om 007 blev hans privata säkerhetsventil. I början av Ian Flemings författarkarriär var han ännu bara känd som "Peter Flemings yngre bror". Peter Fleming hade sedan 30-talet gjort sig känd som en populär och uppskattad författare till reseskildringar från alla jordens hörn. Snart skulle dock Ian distansera sin bror när det gällde berömmelse. Ian Fleming
började nu få en annorlunda årsrytm : Under årets
första tre månader skrev han en ny roman på Jamaica.
Sedan for han (oftast) till London för att vara med i lanseringen
av den roman han skrivit året innan. Ungefär samtidigt utgavs
i USA den bok han skrivit två år tidigare. Moonraker Den nya romanen
var lite mer dämpad än de två första och Fleming
var litet tveksam till den. I ett brev skrev han att han var osäker
på bokens potential eftersom han "hade skrivit 30.000 ord och
det är fortfarande ingen sex i den". Den 23 mars
1954 kom Casino Royale ut i USA. Ingen brydde sig nämnvärt.
Det tog faktiskt många år innan Flemings böcker började
göra succé i USA, först när president Kennedy
1961 uttryckte sin uppskattning över dem började det röra
på sig där. Strax därpå,
den 8 april, utkom Live And Let Die i England. Även
denna bok fick mycket bra recensioner. Förstaupplagan såldes
slut i ett huj, och det var nu som de första filmbolagen och filmproducenterna
började intressera sig för Bond. Det enda konkreta som kom ut
av detta var att Fleming för 1000 dollar sålde rättigheterna
att göra en amerikansk tv-film av Casino Royale. Det var CBS
som köpte rättigheterna för att visa tv-filmen i oktober
samma år. USA-resa I oktober
1954 visades sedan den första filmversionen av James Bond i amerikansk
tv, Casino Royale med Barry Nelson som Bond. CBS hade gjort
om Bond till amerikansk agent som kallades "Card Sense Jimmy Bond".
Detta program behandlas på en egen sida. Diamonds
Are Forever I januari 1955 utgavs Live And Let Die i USA. Inget hände där nu heller. Endast 5.000 ex såldes. Filmproducenten Gregory Ratoff erbjöd sig i mars 1955 att köpa filmrättigheterna till Casino Royale. Fleming funderade ett tag och sålde dem sedan för 6000 dollar. För pengarna köpte han en Ford Thunderbird. Ratoff dog innan han hann göra något med filmrättigheterna, och hans änka sålde dem senare vidare till Charles K Feldman, som till sist gjorde film på boken 1967 (med känt resultat). I april 1955
utkom Moonraker i England. Den fick rätt hyfsad kritik, vissa
kritiker tyckte att det var Flemings hittills bästa bok. Andra höll
inte med, så mottagandet var blandat. Under 1955 reste Ian till Turkiet för att skaffa bakgrundsfakta till sin nästa bok, som skulle få namnet From Russia, With Love. I Istanbul pågick då en stor Interpol-konferens. Under vistelsen i Turkiet mötte Ian Nazim Kalkavan, en levnadsglad och sympatisk man som Fleming genast tyckte om och i sin bok förvandlade till Darko Kerim. Fleming passade även på att åka Orientexpressen. Han blev inte särskilt imponerad men använde den ändå som en miljö i sin bok. Detta år lät sig Ian också övertalas att köpa den mycket ansedda publikationen The Book Collector. Efter sega förhandlingar med ägaren, som ett tag ville lägga ned tidskriften, köptes den av Fleming, som nu även kunde kalla sig förläggare. Detta var tydligen rätt så viktigt för Flemings status, inte minst hos hans fru Anns fina vänner. Fleming hade ju som vi minns även en egen betydande boksamling. Filmrättigheter Ian Fleming insåg nu, inte mist med tanke på förfågningarna om film- och tv-rättigheter, att han borde ta hand om hela apparaten kring Bond på ett seriöst sätt. Med tanke på bokutgivning utomlands vore det bra att ha en litterär agent. Författaren Eric Ambler hjälpte Fleming med många praktiska tips. Fleming hade redan köpt bolaget Glidrose som handlade de litterära rättigheterna. Film- tv- och andra rättigheter sattes in i andra bolag, inte minst för sonen Caspars bästa. IAN FLEMING, del 6: Diamanter och revolvrar
Tillbaka till IAN FLEMING, del 1: Uppväxt
och studier |
[ Startsidan | Filmerna | Böckerna | Musiken | Frågelådan | Kuriosa | Länkar ]