GOLDENEYE (1995) |
||
Med Pierce Brosnan, Sean Bean, Izabella Scorupco, Famke Janssen, Joe Don Baker, Gottfried John, Robbie Coltrane, Judi Dench och Desmond Llewelyn. Inspelad i Monaco, Puerto Rico, Schweiz, Ryssland, England och Leavesden studios.
Sedan alla juridiska tvister avgjorts, kunde äntligen arbetet med en ny Bondfilm inledas. Föga överraskande kungjordes det senare under 1994 att Pierce Brosnan hade fått huvudrollen. Sedan några år hade det gamla trogna Bondteamet börjat tunnas ut: Manusförfattaren Richard Maibaum och förtext-designern Maurice Binder hade båda avlidit. Efter 30 års Bondfilmande var man helt enkelt inne i en generationsväxling. Samtidigt hade det under sexårsuppehållet tillkommit en yngre publik, som inte tidigare sett en Bondfilm på bio. Allt detta gjorde att man tog intryck av andra populära kassasuccéer när man satte ihop Goldeneye. Licence to Kill hade ju huvudsakligen spelats in i Mexiko. Nu undersökte man om det gick att återvända till Pinewood Studios, men fann att Pinewood var uppbokat. Istället hittade man en gammal oanvänd Rolls Royce-fabrik i Leavesden nära Watford, som man nu byggde om till studio. Det imponerande bungy-hoppet som inleder filmen spelades in vid Verzasca-dammen i Lucarno, Schweiz. Stuntmannen Wayne Michaels genomförde det 200 m höga bungy-hoppet. Slutuppgörelsen mellan Bond och Trevelyan spelades in vid radioteleskopet i Arecibo på Puerto Ricos nordkust. Arecibo är ett av världens största radioteleskop.
Detta är en typisk reaktion på filmen, eftersom det inte är mycket man känner igen i Goldeneye. Precis som i förra filmen, Licence to Kill, har producenterna bestämt sig för att köra den tuffare stilen. Det är också uppenbart att man inspirerats av filmsuccéer som True Lies (f.ö. en fruktansvärt usel film). Synd, eftersom Bondfilmerna en gång i tiden ledde utvecklingen och var de filmer som andra tog efter. Actionfilmer går det tretton på dussinet av, men det finns bara en
James Bond. Därför skall man inte ge sig in och peta i karaktären Bond,
eller förändra hans omgivning för mycket. Det är nämligen det som ger
publiken trygghet och igenkännande. Även om det är en ny skådis i huvudrollen,
så ska vi känna igen allt det andra: M, Q och hans prylar, Moneypenny
osv. Bonds värld måste i vissa avseenden vara konstant för att vi ska acceptera
den. Om filmmakarna vill skildra verkligheten och göra en realistisk
agentfilm kan de inte använda karaktären James Bond. Alla vet att en
hemlig agent, vars favoritdrink är känd av alla bartendrar i hela världen,
är en motsägelse i sig själv. Pierce Brosnan gör en OK insats som Bond, även om han precis som Dalton saknar den närvaro och utstrålning som Connery, Moore och till viss del även Lazenby hade. Det är svårt att avgöra vem som är bäst som Bond av Dalton och Brosnan. Dalton är den bättre skådisen, men Brosnan har litet mer tyngd. Det är svårt att framhålla någon av dessa två framför den andre, men Brosnan växte dock mera in i rollen som 007 i sina senare filmer, vilket inte Dalton riktigt lyckades med. Brosnan har dessutom mer markant elegans än Dalton. Ingen av de andra skådisarna gör några minnesvärda insatser, med ett undantag: som nämnts gör Judi Dench som M den bästa rollinsatsen i hela filmen, men hon passar tyvärr inte som M! Famke Janssen spelar över som Xenia Onatopp och både Izabella Scorupco som Natalya och Sean Bean som Alec Trevelyan är ok. Inget speciellt... eller några karaktärer spm sticker ut i den långa serien av Bondfilmer. Det fasta persongalleriet då? M har vi redan nämnt. Även Moneypenny är ny, hon spelas nu av Samantha Bond. Nu har producenterna tydligen blivit så ivriga som möjligt att anpassa agent 007 till 90-talets vedertagna filmvärld. Han ska bli så politiskt korrekt som möjligt. Moneypenny har förvandlats till feminist och anklagar 007 för sexuella trakasserier. Producenternas drift att göra Bond PK blir nästan löjeväckande. Man väntar bara på att Bond ska vända sig mot kameran och påpeka att det är skadligt att dricka alkohol också. För kontinuitetens skull är nu gamle Q, Desmond Llewelyn, ännu viktigare. Hans roll är här det enda som alls sammanbinder Goldeneye med de tidigare 16 Bondfilmerna. Llewelyn skulle vara med i ytterligare två Brosnan-Bondfilmer innan han tragiskt omkom i en bilolycka i december 1999. Intrigen är delvis intressant: Detta är en Bondfilm där vi faktiskt
inte från början vet vem som är skurken. Överlag ett fräscht grepp.
Dock är manuset fantasilöst på andra områden, t ex är stridsvagnssekvensen
i St Petersburg alltför otrolig och överdriven. OK, ingen stridsvagn
har använts på det sättet i en film förut, men frågan är om det blev
särskilt lyckat. Bäst i hela sekvensen är den korta scen då Bond rättar
till slipsen! En sak till: Vi inser att det är kostsamt att göra Bondfilmerna, och
att man behöver sponsorpengar för att exponera vissa produkter i filmen.
Detta har ända sedan Goldfinger varit
förekommande i Bondserien. Sponsringen har dock alltid (med undantag
av några klantiga sekvenser i Moonraker)
skötts snyggt och diskret. Så icke i Goldeneye. Scorupco knallar
in i en databutik där det står IBM, IBM och IBM överallt
(I och för sig ifrågasätter jag om IBM sålde fler OS/2-licenser efter
att biopubliken sett IBM-datorer explodera i Goldeneye... ). Apropå produktplacering, så fick antagligen BMW lägga upp ganska mycket för att få Bond att köra en specialutrustad BMW i filmen. Problemet är bara att Q först visar alla finesserna på bilen för Bond, men sedan använder Bond inte någon av dem i filmen. Bond kör sin BMW i max en minut i en helt odramatisk scen. Jaha? Inledningsscenen är bland de bästa sekvenserna i filmen - ända tills Bond får för sig att köra motorcykel över klippkanten för att likt Stålmannen flyga ifatt ett tomt flygplan - och lyckas!? Sedan klarar Bond av att även räta upp planet. Detta är en scen som hade passat bättre i en tecknad film, och som man sitter och retar sig på länge. Filmmusiken i Goldeneye är inte dålig. Den är inte heller kass.
Den är totalt genomusel och raserar allt det som John Barry
byggt upp under 30 år. Finns det då inget som är bra i Goldeneye? Jo, Martin Campbells regi är utmärkt, och filmen är mycket snyggt gjord. Kostymören Lindy Hemming har även lyckats få litet stil på kläderna. För första gången på länge är Bond stiligt klädd i en film - Brioni ekiperade 007 i Goldeneye. De stiliga kläderna räckte dock inte till stackars Izabella Scorupco, som får tillbringa större delen av filmen iförd en trist kofta. Famke Janssens Onatopp lade uppenbarligen beslag på det kvinnliga klädkontot i denna film. Nils-Petter Sundgren brukade i tv:s Filmkrönikan på 80-talet säga att förtexterna i Bondfilmerna ofta är bättre än filmerna själva. Faktum är att i Goldeneye får jag nog hålla med om detta: Tina Turners maffiga titellåt är en riktig höjdare, och Daniel Kleinmans förtexter är riktigt bra - faktiskt i bästa Maurice Binder-klass! Filmens klart bästa scener, förutom förtexterna, är
Bonds möte med Q, samt Bonds möte med Zukovsky (Robbie
Coltrane). Sammanfattningsvis är Goldeneye precis som sin föregångare
Licence to Kill en film som frångått
de klassiska kvalitetskraven från de tidigare 15 Bondfilmerna och hamnar
därför långt ned i rankinglistan. Om den är bättre eller sämre
än Licence to Kill är väl en smaksak.
Goldeneye söker återfinna den förlorade Bondstämningen
genom att imitera Bondmiljöer, men utan innehåll funkar det
inte. Jämför Goldeneyes casino-scen med exempelvis
de i Thunderball och Octopussy. Det är skillnad som
natt och dag.
|
Kul att veta om Goldeneye
* Den Aston Martin som Bond kör i filmen såldes för över 228000 dollar på Christies Bond-auktion 2001. Bilen köptes av britten Max Reid som en present till sin fru på Alla hjärtans dag. Den bilen är det hittills dyraste Bondföremål som sålts. * Intressant detalj: När Natalya går in i IBM-butiken kan man till vänster i bild se en bil med en svensk registeringsskylt. (Tipstack till Håkan Kaneteg) |
Tillbaka till förra filmen: Licence
to Kill© Thomas Drugg,
1997-2005.
Goldeneye
i The Internet Movie Database
Henrik Carlssons
GoldenEye-sida
Vidare till nästa film: Tomorrow
Never Dies