DIE ANOTHER DAY (2002)
[ Snabbfakta | Intrigen i korthet | Om filmens tillkomst | Recension | Kul att veta]
Snabbfakta
"Svensk" titel: Die Another Day
Premiär i USA: 22 november 2002. England: 20 november 2002. Sverige: 28 november 2002. Längd: 133 minuter.
Producenter: Barbara Broccoli & Michael G Wilson, Eon Productions.
Regi: Lee Tamahori.
Manus: Neal Purvis & Robert Wade.
Foto: David Tattersall.
Scenografi: Peter Lamont.
Klippning: Andrew MacRitchie, Christian Wagner.
Musik: David Arnold.
Filmbolag: MGM.
Titelmelodi: Die Another Day , framförd av Madonna (Text & musik av Madonna & Mirwais Ahmadzaï)
Med Pierce Brosnan, Halle Berry, Toby Stephens, Rosamund Pike, Rick Yune, John Cleese, Judi Dench, Michael Madsen, Will Yun Lee, Samantha Bond, Colin Salmon.
Inspelad i England, Spanien och på Island.
Intrigen i korthet:
Die Another Day inleds med att James Bond blir avslöjad under ett undercover-uppdrag i Nordkorea, flyr men blir infångad. Efter över ett års fångenskap utväxlas Bond mot den nordkoreanske agenten Zao. Detta görs mot M:s vilja. Amerikanerna tror att Bond har angivit en av deras agenter i fångenskapen och Bond blir av med sin status som dubbelnolla. Bond flyr för att på egen hand försöka hitta den som uppenbarligen angivit honom. Han tar sig från Hong Kong till Kuba och London och vid det laget har Bond ställt till så mycket oreda, och kommit angivaren så långt på spåren, att han tas till heders igen av M och återfår sin 00-status.
Spåren leder till den excentriske Gustav Graves, som låtit bygga ett stort ispalats på Island.
Två kvinnliga karaktärer rör sig kring Bond i Die Another Day : Jinx (Halle Berry) och Miranda Frost (Rosamund Pike).
Om filmens tillkomst:
Vem kunde undgå att notera att världens mest kända filmserie firade 40-årsjubileum 2002? Den tjugonde Bondfilmen, Die Another Day (DAD), måste givetvis bli något alldeles extra.
Det hade gått hela tre år sedan den förra filmen, The World Is Not Enough. Pierce Brosnan hade först svävat på målet huruvida han ville göra en ny Bondfilm (hans kontrakt på tre filmer hade gått ut, men han hade option på en fjärde). Denna oklarhet orsakade en omfattande ryktesspridning i media som gick ut på att Brosnan skulle bytas ut. Vem skulle nu bli den nye 007? Till sist blev Brosnan irriterad, gick öppet ut i media och förklarade att rollen fortfarande var hans och att han inte hade tänkt hoppa av. EON gick även de ut med budskapet att Brosnan skulle spela Bond i den nya filmen och "in the foreseeable future". Dessutom tillade Brosnan att han förutom Die Another Day även gärna ville göra en femte film. Dock ville han helst att intervallen mellan filmerna blev längre än två år så att han även kunde göra andra projekt.Manusförfattarna till TWINE, Neal Purvis & Robert Wade, fick förnyat förtroende.
När regissören tillkännagavs sågs det allmänt som en överraskning. Lee Tamahori, som kommer från Nya Zeeland, hade tidigare mest varit känd för filmen Krigarens själ, som inte direkt hör hemma i actionfacket.
Fotot sköts denna gång av David Tattersall, som förut fotograferat filmer som Star Wars Episode I och II samt Vertical Limit.En av de första nyheterna som blev kända om filmen gladde en hel Bondvärld: 007 bytte tillbaka till Aston Martin, efter att ha kört BMW i tre filmer. Bilmodellen Aston Martin Vanquish V12 blev snabbt en av de mest fotograferade under året.
Filmens titel släpptes mycket sent, inte förrän 12 mars 2002 meddelade MGM att den tjugonde Bondfilmen skulle heta Die Another Day. Då hade redan många fans hunnit bli oroliga.
Bondproducenterna gjorde också ett kap när de kontrakterade Halle Berry för rollen som Jinx. Under våren 2002 tilldelades Berry en Oscar för sin roll i filmen Monster's Ball och blev därmed känd för en bredare allmänhet, samtidigt som Bondfilmens status automatiskt höjdes: man hade ju en Oscarbelönad skådespelerska i en av huvudrollerna.
I februari 2002 ådrog sig Brosnan en knäskada vid inspelning av en actionsekvens i filmens inledningsscen. Han blev tvungen att lämna inspelningarna och sjukskrevs under två veckor.
Lee Tamahori sade på ett tidigt stadium att han vile ha mer heta kärleksscener i DAD än i tidigare Bondfilmer. Ett falskt, men oerhört envist, rykte sade också att filmen skulle innehålla en topless-scen. Mediarapporteringen om de heta kärleksscenerna i filmen var ihärdig.
Ett bärande tema i DAD är is och kyla. För att få inspiration till filmens stora isfästning reste produktionsteamet till det berömda ishotellet i svenska Jukkasjärvi. Sedan byggde man upp en egen version av detta i Pinewood studios.
En av filmens stora actionscener är en stor biljakt på is. Det mesta av den sekvensen spelades in på Island i rekordkyla. Problemet var dock att isen på många ställen var tunn och därför fick man i efterhand fullborda inspelningarna i Oxfordshire, England, med bl a stora studiobyggda isberg. Hela bygget syntes på långt håll och lockade många nyfikna åskådare.
En annan inspelningsplats var "Eden-projektet" i Cornwall. Projektet består av två stora biosfärer, vari man odlar tropiska regnskogsväxter. Tack vare Bondfilmen blev Eden-projektet mycket mer känt för allmänheten och antalet besökare ökade nästan genast.
Rekordmånga företag, 20 st, tecknade sponsringskontrakt för Die Another Day. Många produktplaceringar förekommer i filmen, från mobiltelefoner till smink och alkohol. Den sammanlagda summan för alla dessa kontrakt uppgick enligt uppgifter i brittisk press till 45 miljoner dollar!
Betyg: 2/10Hur firar man att världens mest framgångsrika filmserie fyller 40 år?
Man skulle kunna göra den mest Bondska av alla Bondfilmer. Man skulle också kunna återintroducera SPECTRE (eller en liknande organisation), eller göra en överraskande uppföljning på ett av Bonds alla gamla filmuppdrag, ett som man trodde var avslutat.
Die Another Day, den tjugonde Bondfilmen, innehåller dock inget av detta. Filmen öppnar starkt, första halvtimmen är mycket bra, andra halvtimmen verkar lovande ett bra tag, men filmen tappar tyvärr tråden och känslan någonstans på vägen.Die Another Day (i fortsättningen kallad DAD) har samma manusförfattare som förra filmen, The World is Not Enough. Neal Purvis & Robert Wade har snickrat ihop ännu ett manus som speglar de mörkare sidorna av James Bonds karaktär. Som vi minns misslyckades Bond i TWINE att rädda sir Robert Kings liv, ådrog sig en allvarlig axelskada och hamnade i en tortyrstol. Bond blev rejält tilltufsad i den filmen, en fräsch vinkel på Bonds så ofta anförda osårbarhet.
Den här gången är det ännu värre för vår vän 007 : Bond tillfångatas i Nordkorea och överges av sina uppdragsgivare. Han torteras och tillbringar hela 14 månader i fångenskap innan han utväxlas. Vi har aldrig tidigare sett Bond som en Robinson Crusoe-figur, ovårdad och med vild skäggväxt. Ett intressant grepp.
En bit in i filmen tror man att DAD ska bli den mörkaste Bondfilmen sedan Licence To Kill. Och mycket riktigt beger sig Bond snabbt ut på privata, undersökande aktiviteter och trotsar M:s order. Sedan försvinner det här mörka temat med Bonds tortyrminnen m m raskt ur filmen, som i stället förvandlas till en teknisk lekstuga där producenterna låtit allehanda dataanimatörer och effektskapare få överraskande fria händer.DAD låter oss få se en hel del nya saker, som tidigare inte förekommit i Bondserien. Jag tänker på Bonds tortyrscener, svartvita flashback-inslag, användningen av slow motion-effekter, och inte minst en helt data-animerad actionsekvens.
Allt detta är inte automatiskt bra. Den animerade actionsekvensen med Bonds surfbräda är riktigt dålig. Införandet av en helt dataanimerad actionscen i Bonds värld kan bara beklagas: Bondfilmerna har alltid utmärkt sig för att innehålla riktiga stuntscener, ofta farliga för stuntmännen att genomföra. Det har varit ett av seriens kännetecken.
Slow motion-effekterna är för många och för långa.
Regissören Lee Tamahori har lagt tonvikten på action, fart och teknik i den här filmen och det känns som om karaktärerna försvinner bland allt detta. Ändå finns det en intressant karaktärsskildring av Bond i filmens inledning.
Att vi får se 007 i en så ovan situation som i plågad fångenskap är bra. Det visar det mänskliga hos Bond och hur farligt och utsatt agenters jobb är - inte så glamouröst som vi så ofta sett i Bonds värld.
Scenen då Bond, skäggig, ofräsch och på rymmen från MI6, helt obekymrat går in på lyxhotellet i Hong Kong och där begär att få sin vanliga svit är obetalbar.
Vana läsare av dessa sidor vet att jag ogillar när Bond ger sig ut på ensam hämnarstråt, utan att ha uppdrag från MI6. I den här filmen fungerar denna manusdetalj ändå eftersom Bond sedan tas till heders av M, och får sitt uppdrag lite i efterhand.Pierce Brosnan gör en utmärkt insats som 007. Han hade i sin fjärde och, som det skulle visa sig, sista film som Bond vuxit in i rollen och gillar när han får ett mer matigt manus att agera från. Halle Berry är ok som Jinx, problemet med Jinx är i stället att karaktären är hafsigt skriven och har för mycket amerikansk "Yo Momma"-attityd, något jag stör mig på. Rick Yune är också bra som Zao, liksom Toby Stephens som gör Gustav Graves till en minnesvärd Bondskurk (Karaktären Graves påminner ganska mycket om Max Zorin från A View To a Kill). Rosamund Pike har inte mycket att göra av sin Miranda Frost-figur (rollen är stelt och fantasilöst skriven) men gör sitt bästa med rollmaterialet.
Judi Dench gör en sedvanligt bra insats som M, denna gång mer stram mot Bond än vanligt. John Cleese visar att han är en värdig efterträdare till Desmond Llewelyn som Q.
Jag är inte riktigt nöjd med dialogen i filmen. DAD har för få minnesvärda repliker och det finns tyvärr en del replikskiften som är direkt tveksamma, t ex filmens allra sista repliker, vilka är de man bäst minns när man vandrar ut från biografen. Purvis & Wade lyckades bättre med TWINE-manuset än med detta.
DAD fokuserar kraftigt på tekniska saker. Graves diamant-satellit Icarus ger ekon från Diamonds Are Forever, och sällan har väl figurerna i en Bondfilm tryckt så mycket på knappar och tittat på blinkande displayer som i denna film.
Vi får dock aldrig något egentligt grepp om Icarus-satelliten. Den bara finns där uppe och den kan Graves styra med en enkel knapptryckning, verkar det som.
Ett tema som återkommer i filmen är ofrivilliga överdrifter. Identitetsförändring genom att byta DNA känns alldeles för mycket Face/Off för att jag ska trivas med det.
Bond utrustas dessutom med en osedvanligt finessrik Aston Martin Vanquish. Dess mest överraskande egenskap är att den kan bli osynlig.
Bonds fantastiska bilar har väl alltid varit mer eller mindre otroliga - hur fick motorerna plats egentligen, har man väl ibland undrat - men man har ändå köpt konceptet med missiler, raketgevär, vattentankar etc. Det är betydligt mer svårsmält att acceptera att Bonds bil kan bli osynlig.
Mer överdrifter: Graves jagar Bonds isjakt med satellitstråle... Bonds surfscen i äkta CGI har jag redan nämnt.
Man har inte kunnat hålla sig från att även ge skurkarnas saker liknande tekniska finesser som Bonds. Zaos Jaguar, som jagar Bonds Aston Martin över isen, är lika fullproppad med sprängkraft som Bonds bil. När biljakten till sist fortsätter ända in i själva ispalatset sitter man mest och undrar var det gick snett någonstans.
Graves tar i filmens slutskede på sig något som liknar en droidarmé-dräkt från Star Wars episod 1, och kampscenerna mellan honom och hans fiender är besvärande lika Kejsarens försök att förgöra Luke i The Return of the Jedi. På något sätt passar inte "Kraftens mörka sida" riktigt in i en Bondfilm. Och det gradvis sönderfallande planet i filmens klimax känns bara fel och alldeles för extremt. Överdrifter var namnet.Finns det då inget som är riktigt bra i DAD? Jo, filmens stora stjärna är - miljöerna. Scenografen Peter Lamont har gjort ett fantastiskt jobb med alla dessa miljöer. Ispalatset med alla sina interiörer är magnifikt, och när dessutom David Tattersall står för ett så snyggt foto blir det hela ännu bättre. Även Lindy Hemmings kostymörarbete bör nämnas.
De geografiska miljöerna är av bra Bondklass (om man räknar bort Nordkorea). Havanna, Hong Kong och Island är passande Bond-platser, liksom Eden-projektet i Cornwall med alla exotiska växter. Det är även trevligt att se Londonmiljöer i filmen.
DAD:s styrka är det rent visuella. Filmen ser oerhört imponerande ut och den är verkligen snygg. Men dess skönhet går tyvärr inte ned på djupet.
Sedan vill jag även lyfta fram fäktningsscenen mellan Bond och Graves. Där har vi ett exempel på en bra actionsekvens i gammal god Bond-stil som visar att man faktiskt kan, bara man vill. Synd att det inte finns fler lika bra exempel i filmen. Inledningsscenens svävarjakt är visserligen ganska innovativ (svävare är definitivt ett fordon Bond hittills inte har demolerat särskilt ofta), men fordonen i sig är ganska klumpiga.
I Havanna möter Bond en intressant karaktär, en "sovande agent" vid namn Raoul. Här fanns potential att göra något bra - vi minns klassiska scener i tidigare Bondfilmer då Bond mött äldre agenter ute på fältet och fått hjälp av dem - men det slarvas bort, Raoul får mest sitta och röka cigarr och skratta litet.Sekvenserna i MI6:s hemliga tunnelbanestation, där Bond möter M och Q, är mycket bra och tillhör också de bättre i filmen.
Det är någonstans i mitten, när Bond precis anlänt till Island, som filmen förlorar sig i tekniska överdrifter.De i förväg så omtalade kärleksscenerna mellan Bond och Jinx var väl knappast något att skriva långa artiklar om. Helt ok scener med en del sensualism, men sådär oerhört heta vill jag inte direkt kalla dem... :o)
Något annat som det talats mycket om inför denna film var den ovanligt omfattande sponsringen och produktplaceringen. Visst är den påtaglig, men jag anser ändå att producenterna klarar sig med hedern i behåll denna gång. Man balanserar verkligen på gränsen, men kommer ned på rätt sida.
Filmen är kryddad med diverse referenser till tidigare Bondfilmer. Vissa är subtila medan andra är mer övertydliga. De flesta av dem är trevliga, och vi fantaster har ju länge önskat oss en del återkoppling till tidigare 007-äventyr. Varje ny referens man känner igen framkallar ett litet leende när man ser filmen. Man känner sig litet "invigd" när man känner igen dem.
Men vi vill fortfarande se Bond kommentera något på ett sätt som visar att han faktiskt är samme huvudperson som varit med hela tiden.Musiken fungerar bra i filmen, utan att vara sensationell. David Arnold gör sitt jobb, varken mer eller mindre. Han är ju inte inblandad i Madonnas bedrövliga titellåt, som inte heller har någon kvalitativ möjlighet att utgöra någon tematisk bas för Arnolds filmmusik. Låten innehåller ju knappt någon melodi.
Arnold har fått till snygga etno-klanger, t ex i Havanna-scenerna. Lite fantasilöst dock att inte ha en ny melodi under eftertexterna, som i de senaste filmerna. Remixen av titellåten ger ingen wow-känsla direkt.Ytterligare några snabba synpunkter:
* Det är oklart varför man lagt till en mot betraktaren utflygande pistolkula i den inledande Bondvinjetten. Jag tycker att det alls inte var nödvändigt eftersom vinjetten var bra som den var.
* I förtexterna vill jag inte se Bond bli torterad, jag vill se silhuetter av dansande damer, samt diverse tematiska motiv från filmen. Jag hade hellre sett att Bonds tortyravsnitt låg efter förtexterna och inte mitt inne i dem.
* Clashs "London Calling" är en av rockhistoriens viktigaste och mest legendariska låtar. Oavsett detta faktum har den lika litet som "California Girls" i en Bondfilm att göra.
* Det verkar som om allt skjutande med maskingevär äntligen har tonats ned i en Bondfilm. Det har varit litet tröttsamt med det ett tag i tidigare Brosnan-filmer.
* Att det inte någonstans i filmen finns minsta hyllning till den avlidne Desmond Llewelyn är faktiskt riktigt dåligt, t o m snudd på skamligt.Sammanfattningsvis är DAD en besvikelse. Det hade kunnat bli en så bra film, men istället har Bond hamnat i teknik-träsket. Den här filmen saknar mycket av det genuint Bondska och smälter, lika lätt som Graves isfästning, in i den allmänna actionsörjan, vilket är litet trist att konstatera.
Jag tycker att DAD blev den minst lyckade av Pierce Brosnans fyra Bondfilmer. Den uppåtgående trenden från TWINE bröts därmed, vilket är beklagligt eftersom TWINE lovade gott inför framtida äventyr. DAD måste enligt min mening räknas till en av de sämre filmerna i den långa Bondserien.
Detta betyder dock inte att det är en dålig film, inte alls. Som vanlig actionfilm är DAD utmärkt, filmen är verkligen underhållande, men i relation till de tidigare 19 filmerna i Bondserien räcker den inte så långt. Bondkänslan är stundtals lika osynlig som Bonds bil.
Ganska många bedömare ansåg nu att nästa Bondfilm behövde bli mer jordnära. Den behövde förhålla sig till DAD ungefär som For Your Eyes Only förhöll sig till Moonraker.
Expressen skrev i sin recension av DAD att Bond borde packa ihop nu och hänga in smokingen i garderoben.
Biopubliken höll inte med. DAD blev den dittills mest inkomstbringande Bondfilmen av alla.
Att Pierce Brosnan skulle återkomma som 007 en femte gång såg de flesta nu som en självklarhet. Producenterna hade till synes ingen anledning att byta ut honom, eller att ändra på konceptet för Bondfilmerna.
Kul att veta om Die Another Day
- * Titelryktena kring denna film var osedvanligt intensiva, inte minst pga att det tog så lång tid innan MGM meddelade den slutliga titeln. Titlar som snurrade runt i ryktessvängen under lång tid var Beyond The Ice och Doublecross.
Det brittiska syntbandet Red Flag gjorde t o m en demo av ett eget förslag till Bondlåt - Beyond The Ice. Låten ratades dock av filmbolaget.* Roger Moores dotter Deborah Moore har en liten roll som flygvärdinna i filmen. Det är hon som serverar en drink till Bond ombord på planet.
- * Filmen innehåller pga filmseriens 40-årsjubileum många referenser och hänsyftningar till tidigare filmer.
* Kring Die Another Day förekom en extremt stor ryktesspridning, inte minst före filmens inspelning. Ett rykte påstod t o m att Bond skulle byta kön, bli kvinna och i filmen spelas av Catherine Zeta-Jones.
Andra kändisar som placerades i filmen var t ex omväxlande Whitney Houston, Mariah Carey och Anna Kournikova.* I Die Another Day får vi se Madonna i en liten cameo-roll som fäktningsinstruktör. Det är första gången i Bondserien som titellåtens artist även förekommer i själva filmen.
* Pierce Brosnan blev så förtjust i Bonds Aston Martin Vanquish att han köpte en egen för 160.000 pund (ca 2.4 miljoner kr). Fast utan Q:s finesser då förstås.
* Den första förhandspostern som släpptes avbildade endast en rykande pistol på ett isblock. Bond själv syntes inte till, vilket är mycket ovanligt på Bond-affischer. Egendomligt nog är det en Beretta på bilden och ingen Walther.
* Den kungliga galapremiären i England den 18 november besöktes av ingen mindre än drottning Elizabeth II. Det är troligen första gången som drottningen i egen hög person besökte galapremiären av en Bondfilm.
(Uppdaterat: Enligt vissa uppgifter var drottningen även närvarande vid premiären av You Only Live Twice 1967, något jag dock inte har kunnat bekräfta).* Under våren 2002 marknadsfördes DAD på filmfestivalen i Cannes. Det var första gången på länge som man gjorde PR för en en Bondfilm där. I samma veva arrangerades ett jättelikt 007-party ombord på en lyxyacht.
* Karaktären Wai Lin (från Tomorrow Never Dies) var med i manuset från början, men ströks sedan. I den första versionen av manuset var det hon som informerade Bond om att Zao fanns på Kuba.
* I biljakten i DAD förekommer svenska däck. En tillverkare i Valbo (mellan Sandviken och Gävle) fick en specialbeställning på ett antal ovanligt breda däck. De skulle även klara hastigheter på upp till 300 km/h, enligt beställningen.
* Bonds Aston Martin och Zaos Jaguar fick byggas om till fyrhjulsdrift för att stunt-teamet skulle kunna köra dem på is.
* Den sjö på Island som användes vid inspelningen av biljakten fryser sällan helt och hållet. Därför dämde man upp vattendragen som förbinder sjön med havet, så att sjön säkert skulle frysa.
* I DAD får vi för första gången sedan OHMSS se Bonds eget tjänsterum.
* Dessutom röker Bond i DAD och det är första gången sedan Licence To Kill 1989 som Bond röker på film. Cigarr har Bond inte rökt sedan The Man With The Golden Gun 1974.
* Peaceful, tjejen som besöker Bond på hotellrummet i Hong Kong, spelas av Rachel Grant. Hon har tidigare varit Miss Great Britain samt "body double" åt Angelina Jolie i Tomb Raider-filmen.
* Madonna tilldelades en "Raspberry (Razzie) Award" för sämsta kvinnliga biroll för sin insats i DAD.
* Fäktscenen mellan Bond och Graves var den sista sekvensen som spelades in til filmen. Man hade fått flytta fram den i inspelningsschemat pga Brosnans knäskada.
(Raspberry-galan är en skämtsam motpol till Oscargalan.)
Madonna kan trösta sig med att hennes titellåt till DAD nominerades till en Golden Globe. "The Hands That Built America" med U2, från filmen "The Gangs of N.Y." vann dock.* I DAD får vi dessutom för första gången se själva filmens handling framskrida under förtexterna. Det har tidigare aldrig hänt i Bondserien.
* En sekvens som spelades in men som klipptes bort från den färdiga filmen var Jinx och Graves golfmatch. (en hänsyftning på Bonds och Goldfingers välkända match) Graves har låtit bygga en isgolfbana i närheten av sitt ispalats, och där spelar han golf med Jinx. I den sekvensen var det meningen att vi bättre skulle förstå varför Jinx jagar Zao.
* Handlingen i Die Another Day är mycket löst baserad på intrigen i Ian Flemings roman Moonraker.
* Madonnas video till titellåten Die Another Day räknas som den näst dyraste musikvideon någonsin. Den regisserades av det svenska teamet Traktor och ska ha kostat ca 6 miljoner dollar att göra. Endast "Scream" med Michael och Janet Jackson (1995) är dyrare. Den kostade 7 miljoner dollar.
[ Startsidan | Filmerna | Böckerna | Musiken | Filarkivet | Frågelådan | Kuriosa | Länkar ]© Thomas Drugg, 2002-09.
Till förra filmen: The World Is Not Enough
Till nästa film: Casino Royale