Ian
Fleming
Del VIII: Äntligen filmkontrakt
Om man frågar
någon vilka populärkulturella fenomen det är som man mest
förknippar med 1960-talet, är chansen stor att svaret blir Beatles
och James Bond. 1960 var det dock ännu ingen som anade detta.
Thunderball
Som vi minns, hade Ian Flemings intresse för filmprojektet
med Kevin McClory minskat, främst p g a de höga kostnaderna.
Samtidigt var det allt svårare för Fleming att kläcka
fram idéer till nya Bondböcker varje år. I ett brev
till sin vän William Plomer skrev han att han funderade på
att ta död på Bond i en kommande bok. Vad som var lätt
vid 40 var svårt vid 50, skrev Ian.
Under januari 1960 började Ian Fleming skriva på sin nästa
James Bond-roman, Thunderball. Han använde sig då
av det tänkta filmmanus, som man hade arbetat fram under 1959. Detta
var ingen ovanlig arbetsmetod för Fleming: som vi har sett, var han
snabb att utnyttja oanvänt material till sina böcker - en sorts
"recycling". Dr. No var från början ett tv-manus,
liksom flera av novellerna i For Your Eyes Only. För Fleming,
verkade det som om filmprojektet hade avbrutits. Därför återanvände
han det framtagna manuset. Han lade till en del nya sekvenser som han
själv hittat på, t ex inledningen på Shrublands.
Stormigt
möte med McClory
Under tiden hade McClory och Jack Whittingham arbetat vidare på
filmmanuskriptet. 1 mars 1960 reste McClory till Jamaica för att
träffa Fleming på Goldeneye. Det blev ett stormigt möte.
McClory hade med sig filmmanuskriptet, och Fleming hävdade senare
att han avslutat boken Thunderball innan han hade sett McClorys
och Whittinghams manus. Det är dock omöjligt att verifiera.
Fleming sade till McClory att han ville lämna över manuset till
filmbolaget MCA, med rekommendation att McClory skulle vara producent.
Om MCA ville ha en annan producent, så var det McClorys sak att
övertala dem eller att dra sig ur hela projektet. En upprörd
McClory lämnade Goldeneye efter bara några timmar.
Det visade sig inom kort att amerikanska MCA trodde att filmen mest skulle
passa den brititiska marknaden, och Fleming skrev till Ivar Bryce,
som också var involverad i projektet, att de borde sälja manuset
till brittiska Rank Organization. Bryce hade dock lovat McClory
sex månader till för att försöka ragga pengar. McClory
gillade inte alls att Fleming gått till MCA, han ville att det egna
produktionsbolaget Xanadu skulle producera filmen.
Fleming
träffar Kennedy
Under våren 1960 träffade Fleming, via gemensamma bekanta,
en av sina mer berömda läsare: senator John F Kennedy,
som senare samma år skulle väljas till USA:s president. Under
en middag blev Fleming och Kennedy goda vänner. Senare träffade
Fleming även brodern Robert Kennedy. Fleming skickade dem
sedan regelbundet signerade exemplar av sina böcker.
I april utkom
novellsamlingen For Your Eyes Only. Den fick blandad kritik.
Vissa recensenter tyckte att novellerna var svaga.
Fler
Thrilling cities
Fleming reste till fler "thrilling cities", på
uppdrag av Sunday Times för att fortsätta sin populära
artikelserie. Denna gång var det europeiska städer som stod
i fokus: Hamburg, Berlin, Génève, Wien, Rom, Neapel, Monte
Carlo.
Ann Fleming anmärkte surt att hon inte kunde förstå
varför Ian kallade städerna "thrilling" när
han aldrig stannade till för att titta på någonting.
Ian var aldrig förtjust i museer. Han brukade säga att de borde
erbjuda sina besökare rullskridskor i entrén. Trots detta
gick han med på att stanna till i Florens så att Ann kunde
besöka konstmuseet Uffizierna.
När Ian kom hem till England igen väntade ett surt brev från
en redaktör på Sunday Times. Delar av läsekretsen
hade inte uppskattat Ians oblyga beskrivning av sexindustrin i Hamburg.
Den
förbjudna boken om Kuwait
Mer resande väntade Ian under 1960: i november for han på en
litet osannolik resa till Kuwait, inbjuden av The Kuwait Oil Company.
Bolaget ville att Ian skulle skriva en bok om livet i landet och hur viktigt
oljebolaget var. De ville dock godkänna texten innan boken publicerades.
Ian Fleming fascinerades av Kuwaits äventyrliga förflutna och
skrev raskt boken State of Excitement - Impressions of Kuwait.
Oljebolaget tyckte att boken var ok men att det kanske var bäst ändå
att visa den för Kuwaits regering innan den publicerades. Shejkerna
gillade dock inte alls att Fleming hade skrivit så mycket om pirater
och annan blodsutgjutelse. De var även missnöjda med vissa av
Flemings kommentarer. De ville ge bilden av ett modernt land och förbjöd
Flemings bok. Den gavs aldrig ut, och länge fanns det enda kända
exemplaret av boken i Flemings efterlämnade boksamling (numera i
Indiana University, USA). Häromåret upptäcktes dock ännu
ett exemplar. Det såldes på auktion till en anonym samlare
för ett skyhögt pris.
Lustigt nog var Kuwait en besvikelse för Fleming: i brev hem skrev
han att landet var "a ghastly place".
Saltzman
köper rättigheter
I december 1960, medan hela familjen Fleming var på skidsemester
i Alperna, inträffade en viktig händelse i historien om Bond.
Den kanadensiske producenten Harry Saltzman köpte då
en option gällande i sex månader för alla existerande
och kommande James Bondböcker (utom Casino Royale, vars filmrättigheter
Fleming hade sålt till Gregory Ratoff redan 1955).
The
Spy Who Loved Me
1961 var ett händelserikt år för Ian Fleming och James
Bond.
Året
började med att Fleming skrev en helt ny typ av Bondbok - The
Spy Who Loved Me. Det är en bok som berättas av en kvinnlig
huvudperson, Vivienne Michel. Bond kommer inte in i handlingen förrän
två tredjedelar in i boken, och då som en bifigur. Det är
också Flemings kortaste bok.
Kennedys
topp 10-lista
I mars publicerades ett nummer av tidskriften Life, där
president John F Kennedy listade sina tio favoritböcker. Ian
Flemings From Russia, With Love fanns på nionde plats. Detta
gjorde plötsligt James Bond riktigt känd i USA. Försäljningssiffrorna
för Flemings böcker steg direkt.
Resten av titlarna på Kennedys lista var mest biografier och facklitteratur.
Flemings bok var den enda av sitt slag på listan, vilket gjorde
effekten desto större.
McClory
stämmer Fleming
Samma månad fick Kevin McClory läsa ett förhandsexemplar
av boken Thunderball, som nu skulle ges ut. Fleming hade
inte nämnt något om honom eller Whittingham eller varifrån
han utvecklat bokens intrig, så McClory och Whittingham försökte
omedelbart stoppa boken. Det var dock för sent, men rättegång
förbereddes. Det skulle ta två år innan saken var avgjord.
Försäljningen
av boken gick lysande, förmodligen var publiciteten om bråket
bidragande. Dessutom fick boken bra kritik.
Hjärtattack
Allt detta hände på relativt kort tid, och pressen blev för
mycket för Fleming. 12 april fick han sin första hjärtattack.
Han segnade ned mitt under ett planeringsmöte på Sunday
Times. På nytt sade läkarna till Fleming att han måste
sluta med både tobak och alkohol.
Medan han låg på sjukhuset och återhämtade sig,
fick han idén till en barnbok om en flygande bil. Han skissade
fram det som skulle bli boken Chitty Chitty Bang Bang. Redan
i slutet av maj skickade han manuskriptet till sitt förlag.
Kommendör Pott säger i boken "Säg aldrig nej till
ett äventyr. Säg alltid ja, annars kommer du att leva ett trist
liv." Det kunde ha varit Flemings eget valspråk.
Saltzman
& Broccoli slår sig ihop
Under tiden hade Harry Saltzman svårt att hitta finansiärer
till den James Bondfilm han hade tänkt göra. Författaren
Wolf Mankowitz sammanförde honom med en annan producent, Albert
R Broccoli, som även han varit intresserad av att köpa filmrättigheterna
till Bondböckerna (första gången redan 1957) men nu hade
Saltzman hunnit före honom.
Broccoli försökte köpa loss Saltzman, som dock vägrade.
Saltzman och Broccoli bildade då ett eget bolag, EON ("Everything
or Nothing"). Filmbolagen Columbia och United Artists
kontaktades. Den första Bondfilmen
skulle bli antingen Thunderball, var det tänkt. Columbia
tyckte dock att filmen inte fick kosta mer än 300.000 - 400.000 dollar,
vilket var en liten summa redan på den tiden. United Artists kunde däremot
sträcka sig till 900.000 dollar i filmbudget, vilket avgjorde saken. Enligt
uppgift varade Broccolis och Saltzmans möte med United Artists VD, Arthur
Krim, i mindre än en timme. Datum: 21 juni 1961.
Manusförfattaren Richard Maibaum fick i uppdrag att börja
skriva ett filmmanus baserat på Thunderball. När bråket
om rättigheterna till boken började, bestämde man sig för
att göra film av Dr. No istället.
Mera om tillkomsten av den första Bondfilmen kan du läsa på
denna sida.
Ian
trasslar till det
Detta så viktiga filmkontrakt lyckades nästan Ian paja genom
att i en romantisk iver ge bort tv-rättigheterna för sina böcker
till Ann Marlow, en vacker kvinnlig producent han åt middag
med i New York. Han rev av en bit av matsedeln och skrev på den:
"To MCA: I would like Ann Marlow to be my exclusive television
and radio representative - worldwide. - Ian Fleming."
De inledde en oskyldig, men litet flirtig korrespondens och Marlow började
jobba för Ian i USA. Sedan blev filmkontraktet med Saltzman och Broccoli
klart, och Fleming insåg att han hade gjort ett misstag. De ville
naturligtvis även ha tv-rättigheterna.
Efter ytterligare några brev skickade Ian som kompensation till
Marlow en dyrbar Cartier-penna. Ett av Ann Marlows brev hamnade av misstag
i händerna på Ians fru, som blev rasande och hotade med skilsmässa.
Ian var tvungen att reparera krisen i äktenskapet genom att bl a
ta med sin hustru på en semesterresa i Frankrike. Ann Fleming var
nu alltmer orolig för sin makes hälsa, vilket gjorde att semestern
inte blev så harmonisk som den kunde ha varit.
Ian
och Dr. No
Medan förberedelserna för den första Bondfilmen, Dr.
No, var i full gång beslöt Ian att inte blanda sig
alltför mycket i filmproduktionen. (Antagligen hade Ian blivit bränd
av bråket med McClory) Det tyckte EON bara var bra.
Han kunde dock inte låta bli att föreslå vem som skulle
spela Bond: Ian Flemings
förslag var David Niven eller den då 24-årige
Roger Moore. Producenterna hade då bestämt sig för
Sean Connery, vilket Ian inledningsvis var tveksam till. Han ändrade
sig senare, inte minst sedan han förstått hur populär
Connery var bland kvinnor. Ian var dock mycket fascinerad att det nu äntligen
skulle göras en Bondfilm, och hjälpte filmteamet att hitta inspelningsplatser
på Jamaica.
I ett brev
till Ivar Bryce skrev Fleming vad han tyckte om Hitchcock-filmen North
By Northwest ("I Sista Minuten"), en film som var viktig
inspiration för de tidiga Bondfilmerna. Ian tyckte inte om alla skämt
i filmen. Han hoppades att de kommande Bondfilmerna skulle "hålla
antalet skämt på en minimal nivå".
Man kan inte låta bli att undra vad Fleming hade tyckt om Goldfinger
- den film där humorn på allvar gjorde sitt intåg i Bonds
värld (redan i den första scenen, där Bond kommer simmande
med en uppstoppad anka på huvudet).
The
Living Daylights
Under hösten fick Fleming i uppdrag att skriva en lämplig artikel
till ett specialnummer av Sunday Times som skulle komma ut 1962.
Först tänkte han skriva en artikel om Bonds alla vapen, men
sedan bestämde han sig för att skriva en ny Bondnovell istället
- The Living Daylights.
När
1961 närmade sig sitt slut var det mesta klart för inspelningen
av den första Bondfilmen, och Fleming var ett hetare namn än
någonsin. Det såg verkligen bra ut.
IAN FLEMING, del 9: Berömd och omstridd
Tillbaka till IAN FLEMING, del 1: Uppväxt
och studier
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 2: Karriär och yrkesliv
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 3: Underrättelsetjänsten
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 4: James Bonds skapare
Tillbaka till IAN FLEMING, del 5: Succéförfattaren
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 6: Diamanter och revolvrar
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 7: Kontroverser och filmanbud
Tillbaka till Bond
i litteraturen
© Thomas
Drugg, 1999-2001.
|