Ian
Fleming
Del IX: Berömd och omstridd
On Her Majesty's Secret Service
Samtidigt som den första James Bondfilmen, Dr. No,
i januari 1962 började spelas in på Jamaica satte sig Ian
Fleming ned vid sin gyllene skrivmaskin för att skriva On
Her Majesty's Secret Service, den bok som många anser vara
hans bästa. (Arbetsnamnet var först The Belles of Hell.)
Vid arbetet med denna bok var Fleming tvungen att rådfråga
en expert på heraldik. Boken tillägnades sedan denne expert,
fast Fleming använde pesudonymen Sable Basilisk Pursuivant
för att dölja dennes identitet. Det var denne heraldiker, greve
Robin Mirrlees, som hittade släkten Bond of Peckhams
vapensköld med devisen "The World is Not Enough"
som familjens motto. Detta passade ju utmärkt in på 007.
I den här boken ges även en detaljerad beskrivning av M, amiral
Miles Messervy, som gör karaktären ännu mer lik Flemings
gamle chef under kriget, amiral Godfrey.
En annan av bokens karaktärer, Hilary Bray, var f ö namnet på
en god vän till Fleming.
The
Living Daylights publiceras
9 februari 1962 publicerades det första numret av Sunday Times
nya färgbilaga, där en ny Bondnovell ingick, The Living
Daylights. Detta upprörde först Daily Express,
som tidigare hade publicerat annat Bondmaterial samt även den tecknade
serien James Bond. Fleming lyckades dock lugna de heta känslorna.
Serien
Thunderball avbryts
Dagen därpå avbröts tvärt publiceringen av den tecknade
serien Thunderball i Daily Express. Man hade inte ens kommit
halvvägs in i berättelsen, och p g a det juridiska bråk
om rättigheterna till boken Thunderball som nu hade inletts
var man tvungna att i en enda seriestripp hastigt sammanfatta resten av
boken. Så här skrev man i den sista seriestrippen:
"Giuseppe flyger det stulna bombplanet
till Bahamas och bomberna göms i havet.
SPECTRE:s ultimatum sänds till de brittiska och amerikanska regeringarna:
betala 100 miljoner pund i guld, annars detonerar vi bomberna i era länder.
Alla agenter, inklusive Bond, letar efter bomberna. Bond hittar dem och
räddar världen."
Fleming
tycker till om U-2
Ian Flemings berömmelse hade nu ökat rejält, och han fick
regelbundet kommentera olika autentiska händelser som hade med spioneri
att göra.
I Sunday Times skrev han t ex en lång artikel om hur amerikanerna
borde ha handskats med affären U-2 (Ett amerikanskt U-2-spionplan
hade 1960 skjutits ned över Sovjet, och piloten Gary Powers
utväxlades två år senare mot en rysk spion). USA borde
ha tystat ned historien, ansåg Fleming, och kastat piloten "cold-bloodedly
at the dogs".
På
filminspelning
En dag bestämde sig Fleming, hans vän Noël Coward
och två andra bekanta att gå och titta på inspelningarna
av Dr. No. Just denna dag höll regissören Terence
Young på med den klassiska scenen då Honey går upp
på stranden och möter Bond. Young fick plötsligt se fyra
män som inte hörde till filmteamet stå och titta på.
Han ropade till dem att genast kasta sig ned, vilket de också gjorde.
Först en halvtimme senare, när scenen var färdig, reste
de på sig igen och då upptäckte Young att det var Fleming
med vänner som han skrikit åt!
Angreppen
på The Spy Who Loved Me
I april
utkom The Spy Who Loved Me, Flemings mest "o-Bondska"
Bondbok. På titelsidan hade Fleming lagt till Vivienne Michel (den
kvinnliga huvudpersonen) som medförfattare, och i den amerikanska
utgåvans förord skrev Fleming att han en dag funnit manuskriptet
på sitt bord och bara reviderat det en aning. Men det var det ingen
som gick på.
Fleming hade väntat sig blandad kritik av boken, men råkade
ut för flera kraftfulla attacker, mest för några påstått
'pornografiska' inslag i början av boken. En av de mest vildsinta
kritikerna var tidskriften Today som även angrep Ian personligen
- han var sinnebilden för "the nastiest and most sadistic writing
of today".
Hela debatten medförde att Fleming fick en inbjudan till BBC:s tv-debattprogram
Tonight, där han påstod att Today bara var ute
efter att hämnas därför att de inte fått lov att
publicera boken som följetong. (I själva verket hade Today
fått följetongs-budet först sedan Daily Express
nobbat boken då de inte tyckte att den var tillräckligt bra).
All kritik
mot boken tärde på Ian och även på äktenskapet
med Ann, som redan tidigare inte var alldeles harmoniskt. I ett brev till
en god vän skrev Ian att han medgav att Bond borde ha kommit in i
bokens handling tidigare, samt att vissa passager kanske hade blivit lite
slippriga. Han skrev vidare att boken hade varit ett försök
att skildra Bond ur en utomståendes perspektiv och att 007 inte
skulle skildras som en hjälte i denna bok.
Till sin förläggare sade Fleming att han hade försökt
experimentera med sin skapelse men att det inte hade gått så
bra som han tänkt, och att det vore bäst att boken "fick
ett så kort liv som möjligt". Ian bestämde nu att
om man önskade filmatisera boken, fick man bara använda titeln
och inte något annat, och han ville heller inte att boken skulle
tryckas om eller ges ut i pocket. (När Bond-industrin började
ta fart, trycktes boken sedan om i alla fall).
Ian
Flemings image som bon viveur
Ian Fleming fick allt oftare försöka leva upp till den Bond-image
han själv hade skapat, vilket inte alls var bra för hans hälsa.
En omfattande konsumtion av tobak och alkohol tog ut sin rätt. Fleming
beskrevs ofta i artiklar som en leveman, en bon viveur, som tog
vara på allt det goda i livet. Ett känt fotografi, taget av
Cecil Beaton, visar en belåten Fleming sittande i en stol,
bekvämt bakåtlutad som efter en god middag. Han röker
en cigarrett som han håller i ett munstycke. I bakgrunden kan man
se tre champagneflaskor.
Tidskriften Life intervjuade Fleming och porträtterade
honom med Bond-rekvisita som vapen, spelkort och en Bentley.
Senare under året köpte Ian en ny fräsig bil, en Studebaker
Avanti med svart läderklädsel och elektriska fönsterhissar.
Antagligen var det delar av gaget för filmen Dr. No
som Ian handlade för.
Ian lät sin vän Amherst Villiers måla sitt porträtt,
vilket väl var en kombination av en önskan att bli ihågkommen
av eftervärlden och av behovet av att ha något imponerande
att hänga upp på väggen i huset i Sevenhampton, som makarna
Fleming nu höll på att inreda.
Ians
ovanliga prispokal
Efter att allt bråk kring The Spy Who Loved Me hade
lagt sig, kunde Fleming spela golf på St George's Club i
lugn och ro, och leva gott där. Ian tog inte så allvarligt
på varken golf eller klubb-stämningen, vilket belyses av denna
anekdot:
Ian Fleming tillfrågades om han ville bidra med en prispokal till
föreningen Old Etonian Golfing Society (som vi minns var Ian
en gammal Eton-student). Ians pokal visade sig inte bli någonting
fint i silver, utan pokalen var en potta (!) som hade fått inskriptionen
James Bond All Purpose Grand Challenge Vase. Många
medlemmar tyckte att detta var höjden av dålig smak - att driva
så med anrika Eton! - men Fleming var så känd att man
inte kunde byta ut pokalen.
Angrepp
på Bond i Izvestija
Den sovjetiska tidningen Izvestija angrep nu Bond för att vara en
farlig imperialistisk skapelse, och Ian Fleming beskrevs som ett redskap
för amerikansk propaganda. Ian tyckte att detta var så kul
att han ville använda citat ur artikeln på omslaget till sin
nästa bok, vilket dock ej blev av.
År 1962 präglades av det kalla kriget: som vi minns var detta
även Kubakrisens år.
Fleming
i Japan
Under hösten 1962 reste Fleming till Japan, dit han hade tänkt
skicka Bond i sin nästa bok, You Only Live Twice. Detta
var delvis ett resultat av att Fleming ville återse Japan, som han
bara besökt som hastigast inför arbetet med Thrilling
Cities. Om han då lät nästa Bondbok utspelas där,
kunde han få resan betald av sin förläggare. Praktiskt!
I Japan mötte han bl a "Tiger" Saito, redaktör
för en ansedd tidskrift. Han förvandlades senare till "Tiger"
Tanaka i boken. Flemings vän Richard Hughes, Sunday Times
korrespondent i Fjärran Östern, blev förebilden till Dikko
Henderson.
007
och Playboy
On Her Majesty´s Secret Service var den första Bondbok
som gick som följetong i tidskriften Playboy - presenterad
på ett mycket elegant sätt - och inledde därmed det långa
samarbete mellan James Bond och Playboy, som än idag fortlever.
Denna koppling gjorde mycket i USA för Bonds popularitet och för
den image av Bond som snart blev allmängods.
Kris
i äktenskapet
Makarna Flemings äktenskap hade nu definitivt sett sina bästa
dagar. Kärleken hade tagit slut i deras förhållande och
de var alltför olika som människor. Skilsmässan var tydligen
inte långt borta, särskilt som det hade blivit alltmera uppenbart
för Ann att Ian hade ett mycket nära förhållande
med en kvinnlig bekant på Jamaica. Dessutom hade paret Fleming problem
med sonen Caspar, som nu var tio år, och hans ibland odisciplinerade
uppträdande.
Ian for till Goldeneye för att få litet ro och för att
börja på en ny Bondnovell, Octopussy (som var
namnet på en båt Ian hade fått av sin kvinnliga bekant).
Premiär
för Dr. No
Den 5 oktober
1962 hade den första James Bondfilmen, Dr. No, världspremiär
i London. Biopubliken var lyrisk.
Fleming satt i biosalongen med blandade känslor. Under så många
år hade han kämpat för att få sin skapelse James
Bond överförd till filmduken, och nu hade han äntligen
nått det målet. Den Bond, spelad av Sean Connery, som
skildrades i filmen var dock inte riktigt förenlig med den bild som
Fleming själv hade av 007. Fleming kände sig nästan litet
bortglömd i denna extravaganta och raffinerade film.
Till pressen sade Fleming: "Den som har läst boken kan bli besviken,
men den som inte har gjort det kommer att tycka filmen är fantastisk.
Publiken skrattar på de rätta ställena."
Vid en förhandsvisning hade Fleming inte varit lika positiv i sitt
omdöme om filmen. Assistenten Peter Garnham, som var med vid
detta tillfälle, berättar att Fleming raskt gick ut från
salongen medan eftertexterna rullade. Han sa inte ett ord. Tillsammans
med Garnham for han iväg i en taxi till puben som låg mitt
emot kontoret. Där beställde han drinkar till dem båda.
Efter att ha svept sin drink lär Fleming ha sagt: "Dreadful...
absolutely dreadful". Efter det, sade Garnham, diskuterade vi aldrig
Bondfilmerna någon mer gång.
Det verkar
som om Ian Fleming började ana att han nu inte hade långt kvar.
I ett brev till Richard Hughes skrev han:
"I´m not worrying anymore. Down with death."
IAN FLEMING, del 10: De sista åren
Tillbaka till IAN FLEMING, del 1: Uppväxt
och studier
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 2: Karriär och yrkesliv
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 3: Underrättelsetjänsten
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 4: James Bonds skapare
Tillbaka till IAN FLEMING, del 5: Succéförfattaren
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 6: Diamanter och revolvrar
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 7: Kontroverser och filmanbud
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 8: Äntligen filmkontrakt
Tillbaka till Bond
i litteraturen
© Thomas
Drugg, 1999-2003.
|