Ian
Fleming
Del X: De sista åren
Ian Flemings
sista böcker om Bond är dystra, mörka och allvarliga. Fleming
mådde inte särskilt bra: all uppmärksamhet och mediefokusering
hade slitit på honom, och han kände sig på något
sätt fångad av den fiktiva karaktär han själv hade
skapat. Dessutom hade ju han och hustrun Ann problem i sitt äktenskap.
Även Ians hälsa var skral. I allt högre grad tvingades
han ta mediciner dagligen för att stå ut med sina bröstsmärtor
(han hade hjärtproblem).
Ian
hade dock knappast några ekonomiska problem: succén för
hans böcker hade gjort att hans inkomster tiodubblades mellan 1960
och 1964. Sedan kom ju allt som hade att göra med filmerna, licenser
etc... det var en helt främmande värld för honom. Hans
privata dagdrömmar hade blivit ett världsberömt fenomen.
You
Only Live Twice
Under januari och februari 1963 satt Ian Fleming på Goldeneye och
skrev You Only Live Twice. Han använde sig bl a av
de erfarenheter han fått från sin Japan-resa föregående
år. Detta manuskript var också ett av de som Fleming gjorde
minst antal ändringar i.
Romanen slutar med en riktig "cliffhanger" - Bond tappar minnet
och blir kvar i Japan. Hemma i England antar man att Bond är död
och M får skriva Bonds dödsruna i The Times. I den finns
intressanta biografiska detaljer om karaktären Bond.
Fleming hade blivit så förtjust i saké, det japanska
risbrännvinet, att han sedan han kommit hem från Japan försökte
importera det. (Annars föredrog Fleming bourbon, amerikansk majswhiskey,
som han brukade bära med sig i en särskild väska på
sina resor).
On
Her Majesty's Secret Service
I april utkom On Her Majesty's Secret Service. Boken fick
lysande recensioner, många recensenter ansåg att den var Flemings
bästa, och den toppade New York Times bestsellerlista i ett halvår.
Omslaget, tecknat av Richard Chopping, visade en tecknarhand som
fullbordar en bild av Bonds familjevapen med mottot The World is Not
Enough.
Det gavs också ut en begränsad och numrerad upplaga av boken
i endast 250 ex, där alla exemplaren var signerade av Fleming. Denna
exklusiva upplaga är idag mycket svår att hitta och man får
betala en hel del för att få tag i ett ex på auktioner
e d.
På bara en månad sålde On Her Majesty's Secret Service
i över 60.000 exemplar.
How
To Write a Thriller
1963 publicerades en berömd essä av Ian Fleming i tidskriften
Books And Bookmen, "How To Write a Thriller".
I denna essä ville Fleming distansera sig från de "angry
young men" som många samtida brittiska författare kallades.
Han ville betona att det han skrev var underhållning och ingenting
annat. Nedanstående citat brukar ofta citeras, och det är otroligt
svårt att översätta, så vi kör det i original:
"I
am not an angry young, or even middle-aged man. I am not 'involved'.
My books are not 'engaged'. I have no message for suffering humanity
and, though I was bullied at school and lost my virginity like so
many of us used to do in those days, I have never been tempted to
foist these and other harrowing personal experiences on the public.
My opuscula do not aim at changing people or making them go out and
do something. They are not designed to find flavor in the Comintern.
They are written for warm-blooded heterosexuals in railway trains,
airplanes and beds." |
Bond
parodieras
Nu var James Bond ett sådant etablerat fenomen att det började
dyka upp parodier på Flemings böcker. En sådan var Cyril
Connollys Bond Strikes Camp som publicerades i tidskriften
London Magazine i april. I den berättelsen utgår författaren
från att alla spioner är homosexuella (som vi minns hade England
haft flera spionskandaler under denna tid, och flera av de avslöjade
spionerna hade varit gay), och att då Bond ska infiltrera en annan
spiongrupp måste han klä ut sig som drag-artist i kvinnokläder.
Ian svarade Connolly att han tyckte att det var omåttligt lustigt
att samma vecka som han blivit "satt på piedestal" av
en kritiker i Sunday Times (angående romanen OHMSS),
få läsa denna parodi.
Senare under året utkom en hel roman som var en parodi på
Bond, den studentikosa skämttidningen Harvard Lampoons Alligator
by I*n Fl*m*ng.
Ian
i Istanbul
Först i maj 1963 hade den första Bondfilmen, Dr. No,
premiär i USA. Recensenterna var litet mer avvaktande här men
antog att Eon Productions nog hade en framgångsrik investering på
gång.
Samtidigt var redan inspelningarna av nästa film i serien, From
Russia With Love, i full gång sedan en månad. Ian
åkte till Istanbul för att se hur inspelningarna gick, inte
minst för att han var väldigt förtjust i just den här
boken. En annan viktig orsak var att Ians kontrakt med Eon innebar att
han inte behövde betala brittisk skatt på sitt konsultarvode
så länge han utförde 'arbetet' utomlands. Så Ian
hade det rätt så trevligt i Turkiet ett tag, men klagade vid
hemkomsten över att det var så svårt att hitta god kaviar
där.
Under denna
tid utbröt den kända Profumo-affären i England: försvarsministern
John Profumo fick avgå sedan det avslöjats att hans
älskarinna, Christine Keeler, även haft ihop det med
en rysk diplomat och spion. Flera av Ians vänner blev på ett
eller annat sätt insyltade i denna uppmärksammade historia (som
även blev film i slutet av 80-talet).
Ian
och agentserien i tv
Via kontakter i USA tillfrågades Ian Fleming om han ville vara med
och ta fram en agentserie (som inte skulle ha något att göra
med Bond) för amerikansk tv. Efter flera turer kom Fleming via sina
rådgivare fram till att relationerna med Eon skulle skadas om han
gick in i projektet, och att även framgången för de kommande
Bondfilmerna kunde riskeras. Fleming avsade sig då alla rättigheter
till serien, eller rättare sagt så sålde han dem till
MGM för 1 pund. Vad var det för tv-serie? The Man From
U.N.C.L.E. (Mannen från U.N.C.L.E.), där en av huvudpersonerna
heter Napoleon Solo (ett namn som Fleming hade hittat på).
The
Property of a Lady
Under sommaren 1963 skrev Fleming Bondnovellen The Property of a
Lady på beställning av auktionsbyrån Sotheby's.
Den publicerades sedan i deras årsbok. I novellen avslöjar
Bond en rysk KGB-agent i London under en auktion, då han bjuder
på en Fabergé-glob. Fleming var inte nöjd med novellen
och vägrade ta emot betalning av Sotheby's för den.
Ian
möter Simenon
I juli flyttade paret Fleming äntligen in i sitt nya hus i Sevenhampton.
Ann irriterade sig över hantverkarna i trädgården, som
inte ville arbeta utomhus när det regnade.
Det blev dags för sommarsemester. Ian hade fått i uppdrag från
Sunday Times att åka till Montreux i Schweiz för att
intervjua en av sina favoritförfattare, Georges Simenon (författare
till böckerna om kommissarie Maigret). Vid ankomsten blev det både
alkohol och tobak för Ian, trots att hans doktorer starkt avrått
från detta. När Ian träffade Simenon, sade han att han
hade läst ca 50 av Simenons böcker. Simenon hade dock inte läst
en enda av Ians böcker. Han hade slutat läsa skönlitteratur
redan 1928 och läste nu mest medicinsk facklitteratur. Inte heller
hade Simenon skrivit om Schweiz, som Fleming i sin bok Thrilling
Cities hade sagt hade "a Simenon quality". Det blev
litet antiklimax av alltihop.
Efter sommaren
visade det sig att alla paret Flemings bekanta ville se det nya huset,
som hade tagit så lång tid att iordningställa. Det blev
alltså en hel del bjudningar och partaj under hösten. Ian var
dock ständigt på dåligt humör. Efter att han nyligen
skrivit om Japan, verkade han dock bli påverkad av buddhistiskt
synsätt eftersom han nu började ge bort en hel del personliga
tillhörigheter till sina vänner.
När Richard Chopping visade Ian sitt omslag till You Only Live
Twice, blev Ian så nöjd att han höjde tecknarens gage
till 300 guineas, vilket gjorde att Chopping fick råd att dra in
centralvärme till sitt hus.
From
Russia With Love: Ian bjuder på kaviar
I oktober hade den andra Bondfilmen, From Russia With Love,
premiär. Ian var förstås hedersgäst men premiärfesten
var en plåga för honom. Han försökte ändå
efterlikna den Bond-lika bilden av honom som hade blivit så populär,
men hade sin läkare med sig hela tiden.
Efter filmpremiären hade Ian arrangerat ett party på temat
From Russia With Love där det bara fanns kaviar att äta.
Ian hade nyligen vunnit 500 pund på ett kasino, och lade hela summan
på det bästa kaviarmärket Beluga, som inte gick att köpa
i England. Ann Fleming fick transportera två stora kaviarbehållare
från Frankrike till England. "Vad ska jag säga om tullen
stoppar mig?" frågade hon Ian. "Säg att det är
till James Bond" blev svaret.
Fleming var nu en trött, sjuk och svag man: alla kunde se kontrasten
mellan Sean Connerys Bond på bioduken och den man som en
gång hade hittat på alltihop. Ian åt själv ingen
kaviar och gick och lade sig tidigt. Kylskåpet var sedan fullt av
Beluga-kaviar i flera veckor.
Thunderball-rättegången
I november började äntligen den segdragna Thunderball-rättegången
mot Kevin McClory. Detta mål var mycket komplicerat och än
idag bråkas det om vad man egentligen kom fram till vid rättegången.
Den pågick i tre veckor och Ian Fleming var närvarande varje
dag, trots att han var vid dålig hälsa. Det stod snabbt klart
att McClory hade en stark argumentation i rätten.
Redan i december gjorde man upp i godo, mest för att Ians vän
Ivar Bryce ville det. McClory skulle inte längre stoppa boken Thunderball,
men alla framtida utgåvor av boken skulle ha tillägget "this
story is based on a screen treatment by Kevin McClory, Jack Whittingham
and Ian Fleming" - i den ordningen - medan McClory fick
filmrättigheterna till de s k "film scripts" och till boken
Thunderball. Utöver detta betalade man pengar till varandra.
Mera om denna trassliga historia kan du läsa på McClory-sidan.
Ian var besviken på Bryce, som han ansåg hade svikit honom
genom att inte kämpa vidare i rättegången.
Thunderbeatle
1964 skulle bli den stora spion-boomens år, och det blev också
Ian Flemings sista. Det året nådde försäljningssiffran
för James Bondböckerna 30 miljoner exemplar över hela världen.
Ann Fleming började skämtsamt kalla sin man för Thunderbeatle,
den femte Beatlen, lika rik och berömd som de andra fyra. Och faktum
var att James Bond 007 hade blivit Englands största exportartikel
vid sidan av The Beatles.
The
Man With the Golden Gun
Ian Flemings sista vinter på Jamaica ägnade han åt att
skriva The Man With the Golden Gun. Han var inte längre
i sin krafts dagar, orkade bara skriva i 90 minuter om dagen, och skulle
väl egentligen inte ha ansträngt sig för att skriva boken.
Hur som helst var Fleming inte alls nöjd med den, "den kommer
att kräva omfattande bearbetning" sade han.
Ornitolog-Bond
kommer på besök
Men vem kom på överraskande besök till Goldeneye, om inte
original-James Bond, ornitologen vars namn Fleming hade knyckt
till sin litteräre gestalt. (Läs mera om honom på denna
sida). Denne hade roat läst i en intervju med Fleming hur 007
fått sitt namn och tyckte nu att det vore trevligt att få
träffa Ian. Bond och hans fru hade hela tiden problem med folk som
gjorde sig lustiga över hans namn.
I mars 1964
sålde Fleming 51% av sitt bolag Glidrose till företaget
Booker Brothers, något han blivit ombedd att göra av
skatteskäl. Glidrose är det bolag som innehar de litterära
rättigheterna till James Bond. Fleming skojade om att han nu sålt
hälften av sig själv.
Samma månad
utkom You Only Live Twice. Den var förhandsbeställd
i 62.000 exemplar, dubbelt så många som den tidigare boken,
OHMSS. Boken fick mycket goda recensioner och blev snabbt en bestseller.
Ians
hälsa försämras
Under våren togs Ian in på sjukhus. Han hade fått en
blodpropp i ena lungan. Till sina vänner sade han att The Man
With the Golden Gun var den sista boken om Bond, eftersom hans
energi nu var slut. Ian var för svag för att orka omarbeta bokmanuset
på det sätt han ville.
Samtidigt höll författaren Kingsley Amis på med
en hel bok om Ian Flemings berättarteknik och om den litteräre
Bond, The James Bond Dossier ("Fallet James Bond").
|
Fallet
James Bond av Kingsley Amis. Detta är fortfarande den enda
kompletta genomgången av Flemings böcker som finns på
svenska.
|
Ians vänner
berättar om hur tystlåten och melankolisk han var vid denna
tid. Motvilligt gick han med på en vistelse på The Dudley
Hotel i Brighton. Många dagar satt Ian bara på en bänk
eller vid ett fönsterbord och tittade på Engelska kanalen.
Han var helt ointresserad av de litterära priser och utmärkelser
som hade tilldelats honom.
Eve
Fleming avlider
Minns ni Ians dominanta mor Eve? Hon var nu även hon vid dålig
hälsa och av en ren slump befann hon sig också i Brighton,
där kurhotellen ju är relativt vanliga. Den 27 juli 1964 avled
hon där till följd av ett slaganfall. Ians bröder Peter
och Richard fanns vid hennes sida, liksom halvsystern Amaryllis.
Hon besökte Ian på hans rum och blev chockad över att
se hans tillstånd. "Han är döende" sade hon
till Peter Fleming.
Ian insisterade
på att gå på sin mors begravning, trots att hans läkare
bestämt avrådde honom. Därefter fortsatte han hem till
Sevenhampton, där han nu ville undvika allt som hade svart färg.
Man fick bl a byta ut en svart matta i hans sovrum.
Ian började
känna sig något piggare. Året innan hade han valts till
ordförande i en kommitté på St Georges Club,
där han brukat spela golf. Den kommittén hade hand om klubbens
väsentligheter, i alla fall som Ian såg det - mat och dryck.
Ian ville gärna delta i kommitténs möte den 8 augusti,
trots att han nyligen drabbats av magsår. Minsta ansträngning
gjorde honom utmattad.
Ian
Flemings sista dagar
Den 11 augusti orkade i alla fall Ian ta sig till klubben för att
äta lunch. På kvällen åt paret Fleming middag på
sitt hotell tillsammans med en god vän.
Dagens ansträngningar blev dock för mycket för Ian: han
kollapsade och man fick tillkalla ambulans. När Ian bars in i ambulansen
sade han till ambulansförarna: "Jag är ledsen att jag orsakat
er extra besvär, grabbar".
Kl 21.30 anlände ambulansen till Kent and Canterbury Hospital.
I mer än tre och en halv timme kämpade läkarna för
att rädda hans liv, de försökte med syrgas, med injektioner,
men det var förgäves. Kl 01.10 på morgonen den 12 augusti
1964 förklarades Ian Fleming död. Han blev 56 år.
Samma dag fyllde hans son Caspar 12 år.
Tre dagar
senare hölls Ians begraving i den lilla kyrkan St James' i
Sevenhampton. En minnesgudstjänst arrangerades därefter i medeltidskyrkan
St Bartholomew's i Smithfield. Ians halvsyster Amaryllis, nu på
väg att bli en berömd cellist, spelade Bachs Sarabande
på sin cello.
Ian Fleming var död, men hans skapelse, James Bond 007, var piggare
än någonsin. Senare samma år släpptes den tredje
Bondfilmen, Goldfinger, som fick Bondmanin att blomma ut fullständigt.
Ian missade alltså hela den enorma Bondhysteri som bröt ut
bara några månader efter hans bortgång.
Ann Fleming sade dock alltid att James Bond bara lyckades döda en
enda människa, och det var sin egen skapare, Ian Fleming.
IAN FLEMING, del 11: Arvet efter Fleming
Tillbaka till IAN FLEMING, del 1: Uppväxt
och studier
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 2: Karriär och yrkesliv
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 3: Underrättelsetjänsten
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 4: James Bonds skapare
Tillbaka till IAN FLEMING, del 5: Succéförfattaren
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 6: Diamanter och revolvrar
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 7: Kontroverser och filmanbud
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 8: Äntligen filmkontrakt
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 9: Berömd och omstridd
Tillbaka till Bond
i litteraturen
© Thomas
Drugg, 1999-2003.
|