Ian
Fleming
Del XI: Arvet efter Fleming
Ian Fleming
hade dött när hans berömmelse stod på topp. I augusti
1964 efterlämnade han ett snårigt nätverk av bolag, fonder
och annat som han hade satt upp för att inte behöva skatta bort
det mesta av sina inkomster från den Bond-industri som nu börjat
ta form. Brodern Peter Fleming åtog sig att försöka
reda ut så mycket det gick. Ians änka Ann fick en framstående
post i bolaget Glidrose, som än idag (under namnet
Ian Fleming Publications Ltd) har hand om de litterära
rättigheterna till Ian Flemings verk.
The Man With the Golden Gun
Det första som Glidrose behövde göra var att förbereda
Ians sista bok The Man With the Golden Gun för publicering.
Ian hade inte hunnit renskriva boken och lägga till alla de detaljer
som hans böcker var så kända för. Bokförlaget
Cape bad därför författaren Kingsley Amis att bearbeta
boken, vilket han också gjorde. Den föregående boken,
You Only Live Twice, hade slutat med att Bond hade tappat
minnet i Japan. Så kunde ju inte gärna Bondserien sluta, resonerade
man.
Inte ens
en bearbetning kunde dock dölja det faktum att The Man With
the Golden Gun, som utkom 1965, var en av de sämsta böckerna
i serien. Trots att Amis (officiellt okrediterad) alltså hade bearbetat
boken, lyckades han även få recensera den i The New Statesman!
Flemings
material tar slut
Sedan fanns det tre Bondnoveller kvar som man kunde samla ihop och ge
ut i bokform, nämligen Octopussy, The Living Daylights och
The Property of a Lady. Det gjordes också 1966. (Från
början tog man bara med novellerna Octopussy och The Living
Daylights i boken, det var i pocketupplagan som man även petade
in The Property of a Lady). Men sedan var det slut, och Glidrose
(med sin stora huvudägare Booker Brothers) började fundera på
idén att be någon skriva en 007-uppföljare. Och den
som verkade vara det mest logiska valet var Kingsley Amis, som
ju med sin bok The James Bond Dossier var väl inläst
på Bond.
Ann Fleming var stark motståndare till detta, hon såg Amis
som en opportunist med vänstersympatier.
Colonel
Sun
Ett annat problem som Glidrose hade var alla imitationer som översvämmade
marknaden. Vid denna tid var Bond-manin på absolut toppnivå,
och hemliga agenter av alla de slag var på modet. En bulgarisk författare,
Andrei Gulyashki, skrev t ex en bok där Bond ställdes
mot Gulyashkis egen skapelse, öst-agenten Avakoum Zahov. Glidrose
försökte stämma förlaget som gett ut boken, men det
gick inte lika bra som man hoppats. Slutsatsen var att det bästa
vapnet mot alla 007-kopior vore att ha sin egen "officiella"
Bondserie.
Glidrose
förberedde en Bondbok som sydafrikanen Geoffrey Jenkins skulle
skriva. Jenkins hade faktiskt försökt intressera Fleming för
att skriva ett Bondäventyr som skulle utspela sig i Sydafrika, men
det hade inte resulterat i något under Flemings livstid. Jenkins
skrev sedan boken på egen hand, men hans manuskript bedömdes
av Glidrose som alltför dåligt, så den boken gavs aldrig
ut. Detta manus är legendariskt bland Bondfans, många drömmer
om att få läsa det manuset någon gång i framtiden.
Trots Anns protester fick i stället Kingsley Amis i uppdrag att skriva
en Bondroman, Colonel Sun. Man bestämde att Amis skulle
skriva boken under pseudonymen George Markham. Boken utgavs 1968.
Sunday Telegraph bad Ann Fleming recensera boken, men hennes
artikel var så nedgörande och fylld av personangrepp på
Amis att tidningen inte vågade trycka den av risk för att bli
stämd.
Det var meningen att flera olika författare skulle skriva Bondböcker
under en och samma pseudonym, Robert Markham, men Colonel Sun blev
inte så väl emottagen, så Glidrose skrinlade de planerna
för en tid framåt.
1964 hade
förlaget Cape även utgivit den barnbok som Ian hade skrivit
om en flygande bil, Chitty Chitty Bang Bang. Boken blev
1968 även en populär film (producerad av Albert R Broccoli)
med Dick van Dyke.
Glidroses
inkomster ökar
När Ian Fleming dog 1964 hade hans böcker sålts i över
30 miljoner exemplar över hela världen. På mindre än
två år fördubblades det antalet.
Glidrose gav ut alla de gamla böckerna i ständigt nya upplagor,
även The Spy Who Loved Me, tvärtemot Ians önskan.
Sedan minskade försäljningen av böckerna under slutet av
60-talet, även om de fortfarande såldes i miljontals exemplar.
Glidroses inkomster kom sedan alltmer att härröra från
de fenomenalt framgångsrika James Bondfilmerna och dess kringprodukter.
1964 hade Eon och Glidrose ingått ett kontrakt där de delade
på alla licensintäkter för varumärkena "James
Bond", "007", o s v - ett mycket lukrativt avtal för
båda parter. Under den värsta Bondhysterin på 60-talet
såldes leksaker, pussel, kläder, skor, deodoranter, ja allt
som man kunde sätta "007" på.
Varje
ny Bondfilm som Eon gjorde föregicks av ett kontrakt med ett av de
bolag i stiftelseform som Fleming lämnat efter sig. Glidrose hade
inte hand om just de intäkterna.
Ann
Fleming
Ann Fleming kom aldrig över Ians död. Hon hade undertryckt sitt
olyckliga äktenskap så länge att hon nu sörjde hejdlöst.
Motvilligt gick hon med på att assistera John Pearson när
han på uppdrag av Sunday Times satte samman den första
och mest berömda biografin över Ian, The Life of Ian Fleming.
Ann tyckte dock inte om Pearsons bok och tog avstånd från
den. 1968 sålde hon Ians stora boksamling till det amerikanska universitetsbiblioteket
i Indiana, något hon fick ta emot kritik för.
På Ians grav lät hon sätta upp en liten obelisk, formgiven
av konstnären Robin Ironside.
Caspar
Flemings tragiska liv
Ians son Caspar växte upp till en upprorisk 60-talstonåring
som vållade sina närmaste stora bekymmer. Även han sattes
i skola på Eton, precis som alla tidigare Fleming. Han var intelligent
men ganska egocentrisk. Ett av hans stora intressen var egyptologi, och
han började samla på sig antika egyptiska föremål.
Ett annat av hans intressen var, oroande nog, vapen. Samlarintresset gränsade
tydligen till mani. Det kan inte ha varit lätt att vara son till
den berömde skaparen av James Bond...
1969 upptäcktes det att Caspar på sitt rum på Eton förvarade
en skarpladdad revolver. Polisen tillkallades, och vid förhör
av Caspars skolkamrater kom det fram att han även ägde flera
andra vapen. Polisen besökte nu Peter Fleming och upptäckte
då att han hade låst in fyra automatvapen med ammunition,
så att inte Caspar skulle kunna komma åt dem, och kastat en
Browning i en brunn. Alla vapnen saknade licenser, så både
Peter och Caspar bötfälldes i domstol. Caspar blev även
relegerad från Eton.
Caspar sökte
sig nu till New College i Oxford. Han lämnade dock skolan efter två
år för att försöka sig på en karriär i
antikhandlarbranschen. Han hade dock psykiska problem och levde ett alltmera
enstörigt liv. I augusti 1973 fyllde Caspar Fleming 21 år och
fick då tillgång till sitt arv efter Ian. Pengarna spenderade
han tyvärr mest på droger av olika slag. Han ärvde också
Goldeneye på Jamaica. 1974 besökte han Goldeneye för första
gången efter Ians död. Han blev deprimerad, tog en överdos
och simmade ut till havs. Hans vänner lyckades rädda honom genom
att låta en helikopter flyga honom till lasarettet i Kingston.
Ann Fleming
visste inte längre vad hon skulle ta sig till med Caspar. Läkarna
ställde diagnosen 'svårt depressiv' på honom, och han
behandlades bl a med elchocker. Caspar var dock fast besluten att ta sitt
liv och lyckades till sist med detta den 2 oktober 1975, när han
tog sin sista överdos. Han blev 23 år.
Caspars
tragiska slut gjorde att även Ann Fleming sakta tynade bort. Hon
dog 1981, svårt nedbruten, i cancer.
John
Gardner startar ny Bond-bokserie
1980 tyckte man på Glidrose att det var dags att åter introducera
den "riktige" James Bond, alltså 007 från
böckerna. Inga officiella Bondböcker hade getts ut sedan Colonel
Sun 1968 (bortsett från de romanbearbetningar av filmmanusen
till The Spy Who Loved Me och Moonraker som Christopher
Wood hade skrivit på 70-talet).
Men vem skulle skriva böcker om Bond nu, och förflytta agenten
till 80-talet (utan att Bond blev äldre)? Valet föll på
den engelske författaren John Gardner (som inte ska förväxlas
med den amerikanske författaren med samma namn). Man skrev ett kontrakt
på tre böcker, och Glidrose kontrollerade hela tiden hur arbetet
med Gardners första bok gick. Boken godkändes, och Gardners
första Bondroman Licence Renewed kunde ges ut 1981.
Varken kritiker eller Bondfans var överdrivet förtjusta i boken,
som dock ändå blev en bestseller. I den här boken kör
Bond en Saab 900 Turbo, något som uppmärksammades stort i svensk
press och gav boken en hel del extra PR i tidningarna.
Kontraktet
förnyades och Gardner fortsatte att skriva böcker om Bond: den
första boken följdes raskt av en ny titel varje år: For
Special Services (1982), Icebreaker (1983), Role
of Honour (1984), Nobody Lives Forever (1986) No
Deals, Mr Bond (1987) och Scorpius (1988).
Endast de tre första Gardner-böckerna översattes till svenska.
Bok-Bond sålde i början av 80-talet inte lika bra i Sverige
som förlaget Bonniers hoppats. Samtidigt försökte Bonniers
även ge ut svenska översättningar av fyra av Flemings mest
kända titlar i pocket (Dr No, From Russia With Love, Goldfinger
och Thunderball), men de sålde inte tillräckligt bra.
Sedan dess har inte Flemings böcker gått att köpa hos
svenska bokhandlare, med undantag av nytryckningen av Döden spelar
falskt (Diamantfeber) som oväntat dök upp på 2003
års bokrea.
1989 bad
Glidrose Gardner att skriva en romanversion av filmmanuset till den då
aktuella Bondfilmen, Licence to Kill. Gardner skrev sedan
ytterligare sju Bondböcker: Win, Lose or Die (1989),
Brokenclaw (1990), The Man From Barbarossa
(1991), Death is Forever (1992), Never Send Flowers
(1993), Sea Fire (1995) och Cold (1996). Han
hann även med att skriva en bokversion av filmen Goldeneye
1995.
Efter denna långa rad av Bondböcker, som var av minst sagt
varierande kvalitet, hade Gardner tröttnat.
Raymond
Benson tar över
Eftersom Bondböckerna sålt bra i England och USA, ville Glidrose
gärna fortsätta serien. De tillfrågade nu amerikanen Raymond
Benson om han ville ta över. Benson blev rätt förvånad:
han hade skrivit facklitteratur om Bond, bl a den berömda James
Bond Bedside Companion, men ingen skönlitteratur tidigare.
Efter moget övervägande accepterade han anbudet, och han har
hittills skrivit dessa romaner: Zero Minus Ten (1997), The
Facts of Death (1998), High Time to Kill (1999),
Doubleshot (2000), Never Dream of Dying (2001),
samt The Man With the Red Tattoo (2002). Dessa böcker
är riktigt bra och har blivit populära bland fansen.
Dessutom har Benson skrivit bokversioner av de senaste Bond-filmmanusen:
Tomorrow Never Dies (1997), The World is Not Enough
(1999) och Die Another Day (2002).
Förutom detta har Benson även skrivit flera Bondnoveller som
publicerats i olika tidskrifter. Benson tycks dock nu (2003) ha ledsnat
på att skriva Bondböcker, så gissningsvis kommer en annann
författare att ta över den rollen.
Bond visar alltså inga tecken på att försvinna som litterär
figur.
Vän
av ordning undrar nu förstås varför inte någon av
alla dessa böcker blivit film. Orsakerna är, som så ofta
annars, mest ekonomiska. Eon har kontrakt med Ian Flemings dödsbo
om att få göra nya filmmanus baserade på karaktären
James Bond. Vill Eon göra film på t ex någon av Gardners
böcker, måste man skriva kontrakt med bolaget Ian
Fleming Publications Ltd (f d Glidrose), som äger de litterära
rättigheterna, samt med författaren Gardner. Dyrare alltså,
och man tycker väl inte att man behöver det längre sedan
man betat av allting som Fleming skrev. Enklare då att skriva nya
filmmanus varje gång.
Förlaget Ian Fleming Publications Ltd leds f ö av familjen
Fleming.
Arvet
efter Fleming
I början av 80-talet var ingen av Ians bröder längre i
livet. Den stiftelse som hade hand om de lukrativa filmrättigheterna
leddes nu av Peter Flemings barn, Nichol, Kate och Lucy.
Nichol Fleming avled 1995, så nu är det Kate och Lucy Fleming,
Ians brorsdöttrar alltså, som förvaltar familjen Flemings
rättigheter. (Det är naturligtvis inte bara de som sitter i
styrelsen, men de är de enda familjemedlemmarna där numera).
Under 90-talet
instiftades The Ian
Fleming Foundation (IFF), en stiftelse som aktivt försöker
bevara samt lyfta fram Ian Flemings verk, och även intresserar sig
för annat som har med Bond att göra. Man ger även regelbundet
ut tidskriften Goldeneye.
Intresset för Ian Flemings verk tycks ha ökat särskilt
under 90-talet och framåt, efter att ha varit mera vilande under
längre tid. Många har förstått att bok-Bond inte
automatiskt är samma karaktär som film-Bond, och vill återvända
till rötterna.
Sommaren
1999 avled även Amaryllis Fleming, Ians halvsyster som sedan
gjort sig känd som framgångsrik cellist.
Även
om många av Ian Flemings släktingar numera är avlidna,
kommer hans skapelse James Bond 007 att överleva honom längre
än vad han någonsin hade kunnat tro den där dagen i januari
1952 när han satte sig ned för att börja skriva på
en roman han kallade Casino Royale.
Vi kan vara säkra på att det långt in på 2000-talet
fortsätter att ges ut böcker om Bond, och att nya Bondfilmer
även i fortsättningen kommer att dra publik till biograferna.
Många tecken tyder även på att vi nu kommer att se en
ny våg av 'merchandising' - produkter med varumärket James
Bond eller 007. Till skillnad från många av 60-talets produkter
tycks det denna gång på ett mer utpräglat sätt vara
produkter av mycket hög kvalitet som associeras med Bonds namn och
nummer. Nyckelordet är exklusivitet. Genom att köpa en märkesprodukt
med Bonds namn eller nummer köper konsumenten en del av den eftertraktade
Bond-imagen.
Någon
har sagt att vi inte vill träffa James Bond. Vi vill inte
bjuda hem honom på middag - vi vill vara James Bond. Han
lever det glamorösa och äventyrliga liv vi så gärna
skulle vilja leva, är en sorts ställföreträdande äventyrare
för oss, och är för många ett maskulint ideal (även
om vissa gärna vill dra likhetstecken mellan Bond och Sean Connery).
När vi själva har en litet småtrist och spänningslös
vardagstillvaro, kan vi under en stund drömma oss bort till Bonds
eleganta värld...
Ian Fleming betonade många gånger att hans böcker var
ren underhållning och eskapism. De hade ingen djupare mening än
så. Och varför måste de ha det?
James
Bond will return...
Källor
till dessa biografiska artiklar om Ian Fleming har främst varit följande
böcker: The James Bond Bedside Companion av Raymond
Benson, The Life of Ian Fleming av John Pearson samt
Ian Fleming av Andrew Lycett.
Tillbaka till IAN FLEMING, del 1: Uppväxt
och studier
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 2: Karriär och yrkesliv
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 3: Underrättelsetjänsten
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 4: James Bonds skapare
Tillbaka till IAN FLEMING, del 5: Succéförfattaren
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 6: Diamanter och revolvrar
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 7: Kontroverser och filmanbud
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 8: Äntligen filmkontrakt
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 9: Berömd och omstridd
Tillbaka till IAN
FLEMING, del 10: De sista åren
Tillbaka till Bond
i litteraturen
© Thomas
Drugg, 1999-2003.
|