Maurice Binder
- förtexternas mästare
Del 2
Maurice Binder arbetade alltid tillsammans med den kompositör som skrev filmens titelmelodi. Vid ett par tillfällen skrevs melodin om för att passa förtexterna. Lägg märke till att filmens titel alltid presenteras i det ögonblick då artisten sjunger samma titel!
I allmänhet var förtexterna det sista som gjordes till filmen innan den hade premiär. Ibland var Binder extremt sen med att göra klart förtexterna - producenter och regissör kunde bli oroliga huruvida Binder skulle hinna göra klart förtexterna till filmens galapremiär - men Binder fixade det alltid. Det brukar ibland berättas anekdoter som beskriver hur extremt sen Binder var med sina förtexter.Live And Let Die hade också ett givet tema, nämligen voodoo. Detta gjorde att Binder fritt kunde leka med dödskallar, eld och annat spännande. Tyvärr lider förtexterna av att man i denna och nästa film inte använde sig av det bredare Cinemascope-formatet, vilket gör att de inte riktigt kommer till sin fulla rätt. Men visst är förtexterna till Live And Let Die maffiga!
Paul & Linda McCartneys dramatiska titelmelodi gör sig väl tillsammans med Binders eldfängda bilder. Enligt uppgift hade Binder "beställt" snabba avsnitt i McCartneys låt, så att han kunde ta med dansande voodoo-flickor i förtexterna.Förtexterna till The Man With the Golden Gun tillhör inte de mer minnesvärda i serien - en dansös stuffar loss till Lulus rockiga titellåt, och vi får se litet asiatiska motiv - samt den gyllene pistolen!
Maurice Binder brukade alltid tycka om att återberätta en anekdot som handlade om inspelningen av dessa förtexter. Dansösen som anlitats var naken och skulle dansa i profil. Binder upptäckte att det i profil syntes hår som inte borde synas, och frågade om dansösen kunde tänka sig att raka bort det. Hon vägrade. "Använd vaselin eller nåt" tyckte hon. Binder befann sig alltså på knä framför dansösen med en burk vaselin i handen. I detta ögonblick kommer producenten Albert R Broccoli in i studion tillsammans med Roger Moore. Man kan ju tänka sig att det måste ha sett ganska dråpligt ut. Enligt Binder vände sig Moore till Broccoli och sade: "Jag trodde att det var du som var producent för den här filmen".
Binder älskade att berätta den här historien i alla möjliga sammanhang.I The Spy Who Loved Me handlade titelmelodin om Bond själv : Nobody Does it Better. Binder kom på den geniala idén att låta Roger Moore vara med i förtexterna. Resultatet blev fenomenalt, och dessa förtexter är kanske de allra bästa i hela serien (vid sidan av de i OHMSS). De gymnaster som vigt snurrar kring pistolpipan är också något man särskilt minns från dessa vackra förtexter. Lysande!
Även förtexterna till Moonraker blev lyckade. Binder använde sig av filmens uppenbara rymdtema och med hjälp av Shirley Basseys drömska sång åstadkom han en av den filmens verkliga höjdpunkter.
For Your Eyes Only intar en särställning eftersom vi där för första och hittills enda gången får se artisten i bild - i detta fall Sheena Easton. Maurice Binder var själv mycket nöjd med dessa förtexter, men sade att det var så komplicerat att göra dem att han inte ville göra om det.
Från början hade kompositören Bill Conti tänkt sig att titelmelodin skulle börja med "Put me down, put me down" för att anknyta till inledningsscenen. Binder övertalade dock Conti att skriva om låtens inledning för att det skulle fungera bättre i bild. Låtens titel kom inte förrän 90 sekunder in i densamma - för länge för en förtextsdesigner!Förtexterna till Octopussy är också mycket bra, temat här är dels bläckfiskar och dels Indien. Röda laserfigurer projiceras på en liggande modell och det ser rätt effektfullt ut. Min favoritscen är annars när Roger Moore framställs som en indisk gudom med alla pistolarmarna runt sig. Stiligt!
Fortsättning: Maurice Binder del 3
Tillbaka till Maurice Binder del 1
Tillbaka till Tomorrow
© Thomas Drugg, 1998-2003.
[ Startsidan | Filmerna | Böckerna | Musiken | Frågelådan | Kuriosa | Länkar ]