Byt till blått tema

Bond-vinjetten

Den berömda Bond-vinjetten designades av Maurice Binder till den första filmen, Dr. No.

Vinjetten inleder sedan dess varje Bondfilm och börjar med två vita cirklar som rytmiskt rör sig över bioduken från vänster till höger, samtidigt som John Barrys Bond-tema spelas. Då den ena cirkeln når höger bildkant, växer den och plötsligt ser vi in i en pistolpipa, där en svart silhuettfigur – Bond – sakta kommer gående ut mot vänster. Efter några steg vänder han sig om och skjuter ett skott mot betraktaren. Bilden fryser, och en ljusröd slöja sänker sig sakta över bioduken. Cirkeln börjar röra sig fram och tillbaka, och sedan tonar både pistolpipan och silhuetten bort, så att vi åter ser den vita cirkeln mot en svart bakgrund.

Hela sekvensen tar inte mer än 15 sekunder, men är fullständigt genial. Därför är det intressant att få veta att Binder faktiskt hittade på det hela mycket snabbt!

Maurice Binder uppgav själv att han hittade på vinjetten på ca 15 minuter.
Han var kallad till ett planeringsmöte med producenterna Albert R Broccoli och Harry Saltzman klockan 11 en förmiddag inför Dr. No. Klockan 9 var han alltså tvungen att göra ett “storyboard” och hade ingen aning om vad han ville göra för något.

Binder hade dock en idé om pistolskott och kulhål över bioduken. Han tänkte att om han gjorde pistolskott, så kanske han också borde göra en pistolpipa.

Någonstans hade Binder små vita, runda, självhäftande prislappar. Han satte fast dem snabbt på en stor svart arbetsyta – bang bang bang – och ritade en cirkel för pistolen. Det är därför det ser ut som om flera cirklar marscherar över bioduken. Efter en kvarts klippande och klistrande visade Maurice Binder sin idé för Broccoli och Saltzman. De tyckte att idén var bra. “Fixa det”, sa de, men det visade sig vara inte fullt så enkelt.

Binder gick till en vapenaffär vid Piccadilly Circus och lånade en revolver, som han sedan tog till en fotostudio i Soho. Där sade han att han ville ha ett foto av pistolpipan. Då visade det sig att den främre och den bakre delen av pipan inte hamnade i fokus samtidigt.

Binder och hans medarbetare satt sedan och funderade över vad de skulle göra. Ett suddigt foto gick ju inte att använda. Till slut löstes problemet av Trevor Bond, som Binder jobbat ihop med beträffande animation. Han föreslog att man skulle fotografera pipan genom en kartongbit med ett litet hål i. Mycket riktigt – det fungerade!

Den första vinjettinspelningen, som användes i de tre första Bondfilmerna, var enligt Binder den bästa. “Varje gång den görs om och reproduceras, förlorar den något av sin ursprungliga charm”, sade han i en intervju.

Silhuettfiguren man ser i den första vinjettinspelningen är faktiskt inte Sean Connery utan stuntmannen Bob Simmons. “Vid den här tiden kände ingen igen vare sig Connery eller Simmons, så vi tyckte inte att det gjorde något”, sade Maurice Binder.

Det finns totalt tolv vinjettinspelningar:

Den allra första med Bob Simmons, som användes i Dr. No, From Russia With Love och Goldfinger avlöstes av en Sean Connery-inspelning till Thunderball. Detta berodde på att bildformatet ändrades från Vidfilm (1:85 : 1) till Cinemascope (2:35 : 1) i och med denna film. Connery-vinjetten användes också i You Only Live Twice och Diamonds Are Forever, men då i svartvitt och med en inlagd linje-effekt.

Däremellan gjorde George Lazenby sin enda Bondfilm, On Her Majesty’s Secret Service, och man fick förstås då göra en ny inspelning med honom. Den versionen är för övrigt mycket bra – Lazenby går ned i knästående ställning i skottögonblicket. On Her Majesty’s Secret Service-vinjetten är också intressant därför att den “stannar till” i inledningen, så att vi kan läsa “Harry Saltzman and Albert R Broccoli present” innan vinjetten fortsätter. Den första Bondfilmen, Dr. No, hade inletts på exakt samma sätt, och detta var en markering från producenterna att filmen var en del i den långa Bond-sagan trots den nya huvudrollsinnehavaren.

Samtidigt som Roger Moore tog över rollen som 007 i Live And Let Die återgick man av någon underlig anledning till vidfilms-formatet (1:85 : 1). Moores första inspelning användes också i The Man With the Golden Gun, innan man bestämde sig för att byta tillbaka till Cinemascope-formatet (2:35 : 1) igen.
Moore fick då göra en ny inspelning av vinjetten till The Spy Who Loved Me, och var alltså den ende skådis som fått äran av att få spela in två vinjetter innan Daniel Craig tog över rollen. Den här versionen användes sedan i alla Moores återstående Bondfilmer, alltså till och med A View to a Kill, och är den vinjett som setts i flest filmer, fem stycken. I alla vinjetter till och med Diamonds Are Forever bar Bond hatt, men från och med Live and Let Die togs hatten bort.

Timothy Daltons vinjett behövde man endast använda i The Living Daylights och Licence to Kill, innan det blev tronskifte igen på 007-posten.

Maurice Binder avled sedan Licence to Kill haft premiär, så till Pierce Brosnans första Bondfilm Goldeneye vågade man sig på att tuffa till vinjetten litet, bland annat har man försökt åstadkomma en större djup-effekt.
Det är den första vinjetten som gjorts med hjälp av modern datoranimation. Vinjettdesignen har gjorts av Daniel Kleinman, som även är mannen bakom förtexterna från och med Goldeneye.

I 2002 års Bondfilm Die Another Day har man gjort en överraskande förändring av vinjetten – man får se pistolkulan susa ut mot publiken, ungefär som i förtexterna i Goldeneye, även de designade av Daniel Kleinman.
Detta med kulan var dock redan från början tänkt som en engångsföreteelse.

Casino Royale (2006) var en nystart för hela Bondserien. Daniel Craig gjorde sin debut som 007 och hela filmen visar hur Bond får sin 00-status, hur han utvecklas som agent och hur han formas som människa till den James Bond vi känner.
Casino Royale inleds följaktligen inte med den traditionella vinjetten, som istället kommer i slutet av inledningsscenen, innan titellåten. Det är meningen att vi ska se vem det är Bond skjuter mot – den person som blev den förste Bond dödade.

I Quantum of Solace (2008) har man lagt vinjetten i slutet av filmen, för att markera att Bond då blivit den agent 007 som vi alla känner. Craig fick göra sin andra vinjettinspelning. Även till Skyfall (2012) fick Craig göra en ny vinjettinspelning, och även här ligger vinjetten i slutet därför att regissören Sam Mendes tyckte det passade bättre. I Spectre (2016) fick Craig göra sin fjärde vinjettinspelning och nu var vinjetten tillbaka i början. Till No Time To Die (2021) fick Craig göra sin femte vinjettinspelning, och är därmed den ende skådis som fått spela in en ny vinjett för varje film. Detta är också första och hittills enda vinjetten utan att det rinner något blod efter skottet.

Maurice Binder var också mannen bakom flertalet förtexter till Bond-filmerna (Han gjorde alla utom From Russia With Love och Goldfinger).
Han klippte också ihop filmtrailers till de flesta filmerna.
Maurice Binder avled 1991.
En utförlig artikel om Binder och om hans klassiska förtexter finns här.

Det lär förresten enligt Binder finnas en vinjettinspelning med Roger Moore, där han plojar till det för filmteamet genom att istället för att skjuta ett skott tappar byxorna.

www.Agent007.nu