Byt till blått tema

Remastrad Bond

James Bond-musiken har alltid varit efterfrågad. Soundtracken har sålt bra och varit mycket populära. De flesta soundtrack-titlarna i Bondserien gavs ut på CD av EMI redan i CD:ns barndom (i slutet av 80-talet) och de fanns då bara tillgängliga som USA-import. Musiken var inte remastrad på något sätt, vilket under 90-talet framgick alltför tydligt när man lyssnade på annan ”gammal” soundtrackmusik som tvättats och återutgivits i efterhand. Varför kunde inte EMI ge ut de gamla skivorna igen, i remastrat skick? Dessutom blev dessa CD allt svårare att få tag i.

Etiketten Rykodisc släppte sedan tre titlar i remastrat skick : For Your Eyes Only, Octopussy och The Living Daylights. Två av dessa innehöll dessutom en massa dittills outgivna bonusspår. Intresset för dessa tre skivor var mycket stort.
EMI beslutade sedan att till sist återutge alla de gamla soundtracken. Rykodiscs rättigheter till de tre nyutgåvorna gick ut och EMI bakade in även dessa i sin nya serie.

Så kom de då äntligen – nyutgåvorna av de klassiska James Bond-soundtracken. EMI släppte under våren 2003 16 av de 20 James Bond-soundtracken i nyutgåvor till ett väldigt fördelaktigt pris.

John Barry, Eric Serra, Bill Conti och George Martin, alla har de bidragit med musik som vi Bondfans utan problem valt att älska. Fördelen med James Bond-musiken är att det finns så många soundtrack nu att alla kan hitta sin privata favorit. Bondmusiken har också en tendens att liksom filmerna utgöra helt en egen genre.

Hur reagerar man när man allra först får de nya skivorna i sin hand?

Stephan:
Det var inte svårt att välja vilken jag ville höra först. Soundtracket till On Her Majesty’s Secret Service har alltid varit en favorit hos mig. Det är med stor glädje som man noterar hur rent och fint ljudet låter på denna nyutgåva.
Inte nog med att det på On Her Majesty’s Secret Service-soundtracket finns 10 nya spår. Många av de gamla spåren har även blivit ändrade och förlängda och framställs nu på skivan på samma sätt som de gör i filmen. Detta är extra glädjande.

Som så många andra av oss så tillhör jag en av de som nu för första gången även får lyssna på A View To a Kill på CD. Den har ju tidigare bara funnits som Japanpressning och varit ofantligt dyr, så den har jag aldrig köpt. Men nu finns den i serien och det är därför extra kul att nu få sin samling kompletterad.

Thomas:
Jag erkänner att även jag har On Her Majesty’s Secret Service-soundtracket som en personlig favorit och det känns verkligen som en högtidlig händelse att äntligen få lyssna till soundtracket i nästan helt fullständig version. Flera av de nya spåren gavs ut i ”cover-version” av Silva Screen härom året, på samlings-CD:n ”Bond Back In Action 1” men originalen överträffar dessa versioner utan minsta tvekan. Känslan att äntligen få höra ”kassaskåpstemat” i originalversion är oerhörd. Och den långa versionen av ”Journey To Blofeld’s Hideaway” ger mig njutningsfyllda rysningar. Tänk att musik kan vara så här vacker!

Men det soundtrack som får det största ”lyftet” i sin nya kompletta version är faktiskt Diamonds Are Forever. Detta album led svårt av att mycket av den bästa musiken i filmen faktiskt helt saknades på originalplattan. Här får vi allt! Till och med musik som inte användes i filmen finns med. Första gången jag lyssnade till den nya, kompletta versionen av Diamonds var det rena knockout-effekten i soffan. Jag har till exempel alltid gillat bakgrundsmusiken som spelas när Bond och Tiffany anländer till flygplatsen. Nu får vi höra hela stycket – ”Airport Source”, där John Barry-magin bara strålar rakt ut ur högtalarna. Så sanslöst bra! Ja, all musik du någonsin velat ha från den här filmen finns med på skivan.

Bonusspåren

Stephan:
Skivorna Goldfinger, Thunderball, You Only Live twice, On Her Majesty’s Secret Service, Diamonds Are Forever, Live And Let Die, For Your Eyes Only och The Living Daylights är de skivor som nu fått utökade spår samt bonusspår.
Totalt är det 60 nya spår som tidigare inte har givits ut i EMI-serien. Detta är alltså säkert två timmar av ny musik som inte funnits tillgänglig tidigare.
Beträffande For Your Eyes Only och The Living Daylights är det samma bonusspår som tidigare gavs ut på Rykodiscs utgåvor.

Thomas:
De fyra nya spåren på Goldfinger, liksom 20 minuters bonusmusik från Thunderball, har visserligen funnits utgivna på EMI:s dubbel-CD ”The Best of James Bond 30th Anniversary Limited Edition” från 1992, men den plattan är nog helt omöjlig att få tag i idag. Det är för övrigt den enda platta där de båda Mr Kiss Kiss Bang Bang-sångerna finns med (framförda av Dionne Warwick samt Shirley Bassey), dessa två saknas tyvärr i den nya EMI-serien.
Intressant att notera att alla de titlar som innehåller helt ny bonusmusik ligger i samma block i Bondserien: från och med Thunderball 1965 till och med Live And Let Die 1973.
Vi fans hade ju givetvis velat ha bonusspår från alla filmer. Nu vet jag att man till exempel inte hittade några fler masterband från Moonraker, kanske det soundtrack som i sin originalversion (vid sidan av Diamonds Are Forever) saknar mest musik av alla. Man kan ju hoppas att banden återfinns någon gång i framtiden…

Hur låter skivorna?

Stephan:
Ska man vara kritisk till något så är det en liten detalj som stör mig. Alla skivorna är remastrade för bästa möjliga ljudkvalitet men ändå hör jag brus när jag spelar de skivor som ej har något bonusspår (till exempel Dr. No och From Russia With Love). Nu vet jag att några av er säger att ”ja ja men det är dina högtalare eller dina kablar som är dåliga”. Men så är det inte. Jag upplever nämligen samma problem när man lyssnar på gammal Frank Sinatra eller dylikt. Lyssnar man dock på nya skivor som Petter eller Iron Maiden så hör man inte bruset. Visst, ljudet är mycket klarare och så som jag uppfattar det mer finfördelat, men det är det där bruset som jag vill bli av med. Samma sak gäller ju med DVD. En remastrad film skall ju vara tvättad och smutsfri på bilden men så är det ju inte alltid. Antagligen är det något med denna process som jag inte förstår.

Jag vill inte bli missförstådd. Ljudet är väldigt bra om man inte letar efter brus och dylikt med örat och jag har full förståelse för att det inte är så lätt att få bort allt brus. Jag hade bara förväntat mig att allt brus skulle vara borta eftersom skivorna är remastrade.

Thomas:
Den nya remastringen som utförts märks tydligt från och med Goldfinger och framåt. Jag håller med om att Dr. No och From Russia With Love fortfarande låter något brusigt men antagligen gick det inte att tvätta dessa inspelningar mera. Inspelningstekniken utvecklades ju under 60-talet och de senare skivorna har ett klarare och bättre ljud.
Originalversionen av James Bond Theme från 1962 brusar fortfarande och den är även denna gång i mono – det går att putsa ljudet till en viss gräns, sedan kan man inte göra mera.
Jag tycker att skivorna låter väldigt bra. Jag har roat mig med att jämföra de gamla EMI-utgåvorna med de nya i min stereoanläggning och visst hör man skillnad. Dynamiken i Barry-spår som ”Snow Job” och ”Wine With Stacey” från A View To a Kill är dramatiskt förbättrad. Till och med ett relativt nytt soundtrack som Serras Goldeneye låter bättre i sin nyutgåva.

Hur ser skivorna ut?

Stephan:
Alla skivorna har sina originalomslag från de ursprungliga LP- och CD-utgåvorna. Nytt denna gång är dock att det nu även ingår ett häfte på ca 10 sidor med info om filmen, musiken och mycket mer. Extra kul tyckte jag det var att få samlat vem som gjorde omslagen och vilka platser dessa skivor och singlar hamnade på i försäljningslistan vid det första utgivningstillfället. Häftena innehåller även bilder från filmen och PR-bilder. Vissa av dessa bilder har jag aldrig sett förut!

Thomas:
Jag uppskattar verkligen att man behållit de gamla originalomslagen. På häftets insida kan man dessutom se original-LP:ns baksida. Häftena har nyskrivna informationstexter och snygga foton. Flera av dem är mycket riktigt nya även för den luttrade Bondsamlaren.
Något jag inte gillar är dock att man på flera av de äldre titlarna av någon konstig anledning lagt en blå färgplatta över bilden av LP-baksidan, så att texten blir svår att läsa.
En annan överraskning är att EMI helt enkelt behållit de häften som ingick i Rykodiscs tidigare utgåvor (For Your Eyes Only, Octopussy och The Living Daylights). Det är alltså precis samma häften och samma text i den nya serien för dessa tre titlar. Lite snålt, kan man tycka. Det faktum att man kan vika ut The Living Daylights-häftet till en mini-poster, precis som man kunde göra med Rykodiscs häfte, passar heller inte in i den grafiska utformningen av resten av häftena. Men texterna i dessa häften är bra, det är alls inget fel på dem. Men de har alltså inte samma upphovsman som de andra texterna i serien.

Hur kan man snabbt skilja på de nya respektive de gamla omslagen? Alla de nya omslagen har en svart ram på framsidan, dessutom har de en enhetlig svart/blå design på omslagets baksida. De gamla omslagens baksidor var vita.
På sidkanten till vänster står det dessutom “James Bond 007 Remastered” på alla de nya skivorna.

Vilka titlar är bäst?

Stephan:
Efter att ha lyssnat igenom alla soundtrack vill jag påstå att de klart bästa är On Her Majesty’s Secret Service och The Living Daylights. Sedan finns det ju självklart massa lysande stycken från nästan alla soundtracks men dessa två är helgjutna.
Det sämsta soundtracket är utan tvekan Live And Let Die. Det absolut sämsta stycket bland alla skivorna är dock spår sju på For Your Eyes Only-skivan med titeln Make It Last All Night. Jag har aldrig tidigare noterat hur snuskig den låttexten är. Det låter som hämtat ur någon porrfilm från samma tid.

Thomas fyra favoriter i EMI:s nya CD-serie

Thomas:
De fyra ässen i kortleken är enligt min mening You Only Live Twice, On Her Majesty’s Secret Service, Diamonds Are Forever och The Living Daylights. Alla soundtrack är bra men dessa fyra står i särklass. Att just de här titlarna dessutom utgivits i en närmast komplett version är ingenting annat än en dröm som gått i uppfyllelse.
Det sämsta titeln av de 16 i den nya serien är ju Serras Goldeneye, men även där finns det givetvis enstaka spår som är bra. Det sämsta enskilda spåret? Denna utmärkelse tilldelas omedelbart Audio Bongo på Monty Normans Dr. No-soundtrack.

Prissättning

Stephan:
Skivorna har ju länge varit efterlängtade av oss fans. Det finns en stor anledning för er som ännu inte har alla skivorna att köpa dessa. Det finns också en anledning till er som har de gamla versionerna att uppgradera dem. Något riktigt bra är ju att de inte kostar skjortan, utan EMI har haft vänligheten att lägga sig på en bra prisnivå – mellan 89-99 kr. Har du svårt att hitta dessa skivor så vet vi att de åtminstone finns på CDON.COM och Ginza.se för 89 kr styck, men då tillkommer frakten.

Thomas:
Sympatiskt av EMI att prissätta dessa CD i intervallet 89-99.-/st. Många fans har ju redan köpt dessa titlar i sina tidigare versioner, kanske rentav redan köpt dem som LP, och man kan därför uppgradera de titlar man vill ha till ett överkomligt pris.

Sammanfattning

Stephan:
Ah, just nu snurrar en av favoriterna i stereon, stycket som döpts till 007 och finns bland anat på From Russia With Love-skivan (spår 7). Detta stycke gör mig alltid så glad att jag får gåshud över hela kroppen. Älskar detta stycke, tycker faktiskt att det är bättre än The James Bond Theme.

Vi som redan innan dessa soundtrack kom hade de flesta av dem på CD funderar nog på vad vi skall göra med de gamla. Thomas skall till exempel behålla sina medan jag är mer osäker på vad jag vill göra med mina. Kanske att jag säljer dem eller tar dem till arbetet. Hur som helst så är det dom nya utgåvorna som kommer att gälla för mig nu.

Egentligen kan man kort och gott sammanställa en recension så här. LYSANDE! Ett måste för varje Bondfan. Nu kommer du inte undan längre. De är billiga och de är bra, så se till att förgylla din tillvaro med dessa skivor.

Thomas:
Jag har de gamla utgåvorna, både på LP och CD, och vill verkligen inte göra mig av med dem. I flera fall är originalspåren ändrade och ommixade och därför vill man ju gärna behålla de gamla skivorna. Och LP-skivorna vill man ju behålla inte minst för de stora fina omslagen.

Någon kanske undrar varför inte Licence To Kill finns med i den här nya EMI-serien. Svaret är att EMI för närvarande inte äger rättigheterna till detta soundtrack, som ursprungligen utgavs av MCA. Men troligen kommer EMI att köpa rättigheterna till denna titel så småningom och då kommer även Licence To Kill säkert att ges ut i remastrat skick.

Hur skiljer sig Rykodisc-versionerna av For Your Eyes Only, Octopussy och The Living Daylights från EMI:s nya versioner?
Svaret är att de är nästan identiska. Det finns egentligen ingen anledning att byta ut din Ryko-version av till exempel The Living Daylights såvida du inte vill ha EMI-omslaget till The Living Daylights för att bättre passa in i sviten i hyllan.
De dataspår som fanns på ett par av Ryko-skivorna (till exempel filmklipp) saknas på EMI:s nyutgåvor, men musiken är densamma. På Octopussy-CD:n saknas även de dialogspår som fanns med på Rykodiscs version, men de saknar man faktiskt inte.

Jag kan för övrigt bara instämma i vad Stephan säger, passa på att köpa de titlar du vill ha! Bond-soundtracken är tidlösa och nu när de finns tillgängliga i remastrat skick och dessutom i flera fall i utökade versioner så är det verkligen läge att komplettera samlingen.

Vi tackar EMI för recensionsexemplaren.

Hittar du inte soundtracken hos din skivhandlare? Be personalen beställa hem dina önskade titlar. Här kommer skivnumren. Skivbolaget är förstås EMI.
DR. NO 72435-80890-2-8
FROM RUSSIA WITH LOVE 72435-80588-2-6
GOLDFINGER 72435-80891-2-7
THUNDERBALL 72435-80589-2-5
YOU ONLY LIVE TWICE 72435-41418-2-9
ON HER MAJESTY’S SECRET SERVICE 72435-41419-2-8
DIAMONDS ARE FOREVER 72435-41420-2-4
LIVE AND LET DIE 72435-41421-2-3
THE MAN WITH THE GOLDEN GUN 72435-41424-2-0
THE SPY WHO LOVED ME 72435-41469-2-3
MOONRAKER 72435-41425-2-9
FOR YOUR EYES ONLY 72435-41449-2-9
OCTOPUSSY 72435-41450-2-5
A VIEW TO A KILL 72435-41448-2-0
THE LIVING DAYLIGHTS 72435-41451-2-4
GOLDENEYE 72435-41423-2-1

.

www.Agent007.nu