Byt till blått tema

Recensioner av alla vinjetter

Mikael Lindén

En genomgång av vinjetterna (gunbarrel)!
av Mikael Lindén. 2000-2015 ©

Hur ska en gunbarrel-vinjett se ut och låta? Det finns det många åsikter om.
Många säger att den som används nu är dålig, andra att den är bra.
Här följer en genomgång av alla vinjetterna från 1962 till 2015.

1. Dr. No (1962)

Vinjetten börjar med att man får höra en massa pling och plong.
Man får läsa texten: Harry Saltzman & Albert R Broccoli Presents.
Själva Bondmusiken kommer först när Bond (eller Bob Simmons som det faktiskt är) skjutit skottet.
Blodet är inte lika rött som det är idag.
Sen kommer själva “main title” sekvensen direkt istället för att som i alla andra filmerna komma efter inledningssekvensen.
Det tycker jag är lite dåligt att man inte satte standard redan i första filmen.

Betyg: 1/5

2. From Russia With Love (1963)

Så här ska vinjettmusiken låta till en gunbarrel-sekvens.
De flesta börjar så här.
Här är det ingen störande text i början, utan man kör på som det skall vara.
Det är samma vinjett som används i Dr. No och nästa film, Goldfinger.
Musiken gör allt.
Ett toppbetyg.

Betyg: 5/5

3. Goldfinger (1964)

Detta är en klassiker.
Man hör direkt att det är Goldfinger.
Sista gången som man använder Bob Simmons-vinjetten.
Musiken gör precis som i förra filmen allt.

Betyg: 4/5

4. Thunderball (1965)

Sean Connery gör här sin första och enda inspelning av en gunbarrel.
Eftersom man ändrade filmformat var man tvungna att göra en ny.
Nu ändrades även hur inledningen öppnar sig.
Ringen går ju alltid ner i nåt hörn eller in i mitten och blir genomskillnig och blir större och större tills man ser hela bilden.
Thunderball var först med detta.
Tidigare hade den bara blivit mindre och “svisch” så syntes hela bilden på en gång.
Sean Connery är i färg, vilket ger ett plus.
Här hörs det också vilken film det är.
Blodet är nu som det skall vara. Lagom rött.
Själva den vita pricken som rör sig, kommer mycket snabbare nu än vad den gjorde innan. Ett minus.

Betyg: 3/5

5. You Only Live Twice (1967)

En liten försämring i denna gunbarrel är att Sean Connery är i svart-vitt.
Det tycker jag inte om.
Annars är den lika bra som Thunderball.

Betyg: 2/5

6. On Her Majesty’s Secret Service (1969)

Denna gunbarrel börjar, precis som Dr.No, med texten
Harry Saltzman and Albert R Broccoli presents.
Enda skillnaden är att det står “and” istället för “&” som det gjorde i Dr. No.
Musiken följer inte det schemat som det har gjort sedan From Russia With Love. Ett STORT minus.
George Lazenby, som var den nya Bond, kommer gående som vanligt.
Den enda stora skillnaden är att han går ner på knä och skjuter.
Det var ett plus, eftersom man då lättare kan veta att det är Lazenby
som spelar Bond, om han nu hade gjort fler Bondfilmer dvs.
Han hade sin egen stil så att säga.
En grej som retar mig mycket med OHMSS-vinjetten är att när blodet kommer ner så försvinner Bond bakom blodet och lämnar bara en röd prick efter sig. Inte bra.

Betyg: 1/5

7. Diamonds Are Forever (1971)

Sean Connery är tillbaka.
Samma vinjett som i Thunderball och You Only Live Twice.
Den enda skillnaden är ett sorts ljusmönster som rör sig på den högra sidan jämte Bond. Inte snyggt!
Musiken följer det schema som den skall göra.

Betyg: 2/5

8. Live And Let Die (1973)

Roger Moore gör entré på banan.
Nu behövdes en ny vinjett igen.
Man hade behövt en ny i vilket fall som helst, eftersom man gick tillbaka till det gamla filmformatet igen.
Det hörs direkt att det är Live And Let Die.
70-talsmusik så att det stänker om det.
Roger Moore går fram, vänder sig om, ställer det ena benet framför det andra och skjuter.
Snyggt.
Det enda man kan ha nåt emot är att blodet kommer ner för snabbt.

Betyg: 4/5

9. The Man With The Golden Gun (1974)

Samma vinjett som i förra filmen.
Musiken är sådär.
Jag har alltid irriterat mig på tamburinljudet i denna vinjett.

Betyg: 2/5

10. The Spy Who Loved Me (1977)

I denna version är det många plus och många minus.
Den vita pricken går nu i den hastighet som den skall göra. Liksom blodet.
Roger Moore fick här göra ytterligare en nyinspelning av vinjetten eftersom man gick till det bättre filmformatet igen.
Musiken är dålig. Den följer inte alls det schema som den ska göra.
Ett stort minus.

Betyg: 1/5

11. Moonraker (1979)

Musiken i denna version är sisådär.
Den följer visserligen schemat, men den är lite tanig och volymen på den är inte särskilt hög. Man får nästan skruva upp ljudet för att höra den.
Annars är det samma vinjett som i förra filmen.

Betyg: 2/5

12. For Your Eyes Only (1981)

Detta är den klart bästa vinjetten av dem alla.
Den följer musikschemat exakt.
Musiken är det bästa i hela vinjetten. Bill Conti skall ha beröm för den.
Här flyter allt.
Roger Moore är i färg. Allt är perfekt.
Jag hittar bara ett fel.
När pricken skall öppna sig, så bara “svisch” så är bilden där.
Inte bra, men det kan man ha överseende med.

Betyg 5/5

13. Octopussy (1983)

Octopussy börjar på ett lite annorlunda sätt.
MGM hade vid den här tiden köpt upp United Artists.
För att visa att det är samma företag som gör Bondfilmerna står det precis före vinjetten: UNITED ARTISTS PRESENTS.
Inte bra.
Annars så är det samma vinjett sedan The Spy Who Loved Me.
Roger Moore-tiden medförde en viss version av Bondtemat.
Den spelas nästan i alla av hans filmer. Man märker knappt någon skillnad på musiken i vinjetterna i minst 3 av hans filmer.
Det beror ju stor del på John Barry.

Betyg: 3/5

14. A View To a Kill (1985)

Denna film börjar med en text.
Texten lyder:

Neither the name “Zorin” nor any other
name or character in this film is meant
to potray a real company or actual person
.”

Jag tycker att detta inte passar in. Texten kunde man haft i sluttexterna
eller i “pretitle”-sekvensen. Ett minus för detta.
Detta är Roger Moores sista film. I själva filmen ser Moore ganska gammal ut. Men i vinjetten är det fortfarande samma vinjett från The Spy Who Loved Me.
Kanske skulle man spelat in en ny vinjett efter For Your Eyes Only?
Annars är denna vinjett rätt så bra.

Betyg: 3/5

15. The Living Daylights (1987)

En ny film, En ny Bond och en ny vinjett.
Timothy Dalton gör entré i sin första av två Bondfilmer.
Denna vinjett är mindre lyckad tycker jag.
Dels kommer den vita pricken mycket snabbt efter MGM/UA-bilden, och dels har Dalton en mycket ful stil när han vänder sig om och skjuter.
Musiken följer schemat, men den går lite för långsamt.
Den är godkänd. Inte mer.

Betyg: 2/5

16. Licence To Kill (1989)

Filmen som höll på att döda James Bond.
Även vinjetten är hemsk.
Musiken följer inte schemat alls. Den liknar musiken i The Spy Who Loved Me.
Alltså inte alls bra.
Vinjetten slutar inte som vanligt att gå ner i nåt hörn utan går direkt till mitten och öppnar sig där.
Inte bra.
Behöver jag nämna Daltons stil igen?

17. GoldenEye (1995)

Efter nästan 7 års frånvaro återkommer Bond.
Därför behövdes en ny vinjett.
Pierce Brosnan tar över som Bond.
Vinjetten börjar som den ska.
Till och med musiken följer det schema som den ska (även fast den inte är bra). Men plötsligt kommer den största förändringen i alla Bondvinjetter.
Vinjetten är dataanimerad.
I början var det svårt att tycka om den, men man vänjer sig.
Blodet rinner lite för snabbt.
Eric Serras musik är inte bra, men den följer i alla fall schemat.

Betyg: 2/5

18. Tomorrow Never Dies (1997)

Efter att ha sätt GoldenEye några gånger hade man vant sig vid den nya vinjetten.
Jag tyckte nu att det skulle bli roligt med att se nästa film.
David Arnolds version av musiken till sina vinjetter är som i The Spy Who Loved Me och Licence To Kill inte lyckade.
Arnold har gått tillbaka till den klassiska Bondmusiken.
Det är ok så länge man följer musikschemat som det ska vara.
Men det gör han inte. Synd.
Vinjetten är annars som i GoldenEye bra.

Betyg: 2/5

19. The World Is Not Enough (1999)

Nu hoppades jag att Arnold skulle följa schemat.
Men icke sa Nicke.
Han gör precis som i förra filmen.
Musiken är bättre, men det kompenserar inte nånting.
Vinjetten är lite annorlunda denna gång.
Istället för att gå ner i det vänstra hörnet som den har gjort
i de tidigare två filmerna, så går den nu upp i det högra hörnet och man får se Bond direkt, vilket är ovanligt.
Man brukar ju annars få se Bond komma smygande in i filmen på nåt sätt så att säga.
Rätt kul.

Betyg: 3/5

20. Die Another Day (2002)

Vinjettmusiken följer äntligen schemat.
Tack David Arnold.
Det är faktiskt den bästa versionen sedan For Your Eyes Only 1981!
Det är alltså den bästa gunbarreln på 21 år!
En stor förändring har lags till i vinjetten.
När Bond vänder sig om, så ser man att kulan går emot biopubliken..
Detta tycker jag var ett bra tillägg. Det stör mig inte ett smack, men att ändra den mer efter detta är inte att rekommendera.
Totalt sett hör denna till en av de bästa.
Den är lika bra som For Your Eyes Only och From Russia With Love-vinjetterna.

Betyg: 5/5

21. Casino Royale (2006)

Eftersom man valde att ge Bondserien en nystart i och med
denna film, så innehåller denna egentligen ingen riktig gunbarrel.
Efter ett slagsmål med en skurk inne på en toalett, så håller Bond på
att plocka upp en pistol.
Då plockar skurken fram ett vapen och ska precis skjuta Bond.
Då vänder sig Bond om och skjuter.
Man får se en annan sorts gunbarrel en den man är van vid och även blodet rinner annorlunda ner.
Visst kan man tycka detta är snyggt, för det är det, men samtidigt lite synd att bryta en lång tradition.
Så jag kan inte ge ett bra betyg tyvärr.

Betyg 0/5

22. Quantum of Solace (2008)

Quantum of Solace är en direkt fortsättning på Casino Royale.
Därför börjar inte denna heller med vinjetten.
Efter att ha sett filmen nu så har jag svårt för att bestämma mig om den är bra eller dålig.
Man liksom saknar den i början av filmen, men när den kommer på slutet så passar den perfekt.
Bond är nu den Bond vi har lärt känna sedan tidigare.
Dock är detta långt ifrån den bästa vinjett som har gjorts.
Musiken är i alla fall mycket bra. David Arnold gör här sitt näst bästa musikbidrag….

Själva vinjetten då?
Prickarna går alldeles för snabbt.
Craig är för “liten” när han kommer gåendes.
Pistolpipan har helt fel design.
Blodet rinner alldeles fel och för snabbt.
Hela vinjetten är för snabb helt enkelt.
Efter att blodet runnit ner så bildas Quantum of solace-loggan och sluttexterna kommer.
Mk12 borde ge tillbaka arbetet till Daniel Kleinman.

Betyg 2/5

23. Skyfall (2012)

Kleinman… Daniel Kleinman.
Han är tillbaka.
Nu tänkte man att äntligen så skulle vi gå tillbaka till den traditionelle vinjetten.
Men tji fick jag där. För tredje gången, så kommer vinjetten inte i början av filmen, vilket är en besvikelse.
Hoppas att detta är tredje och sista gången det händer.
Vinjetten i sig då?
Den är något bättre än den i Quantum of solace.
Musiken är ok.. Den är inte spelad i den version till vinjetten jag vill ha.
Prickarna går i rätt hastighet nu och blodet rinner hyfsat långsamt.
Tycker fortfarande inte om designen på pistolpipan.
Om man nu har envisats med att visa den klassiska pistolpipan i nästa alla posters inför filmen, vanför kan inte Kleinman få in den i filmen?
Efter blodet så försvinner vinjetten och 50 years-loggan (även den med den klassiska pistolpipan) kommer fram tillsammans med JAMES BOND WILL RETURN.
Craig gör sin tredje inspelning av den och kommer förmodligen även göra en fjärde till nästa Bondfilm.
Nu har de inga fler ursäkter att inte börja med vinjetten i nästa Bondfilm.

Betyg 2/5

24. SPECTRE (2015)

Jaaaaaaaaa…
Vinjetten är äntligen tillbaka där den hör hemma.
Bara att se den där i början får mig att vilja ge den högsta betyg direkt.
Så långt ska jag dock inte gå…
Nu när jag har sett den några gånger så har jag lugnat ner mig något och satt på mig mina kritiska glasögon..
Musiken går igång och jag sitter där och undrar; Var är dom vita cirklarna?
Det går alldeles för länge innan dom kommer.
När Craig kommer gående syns det ganska väl att han spelat in
vinjetten en fjärde gång.
Jag tycker det är hans bästa hittills.
Vinjetten i sig har gått tillbaks till den klassiska typen som var orörlig och inte lika dataanimerad som dom tidigare.
Jag tycker den är ganska snygg.
När Bond skjuter sitt skott, så går musik över till den versionen som David Arnold använde i Tomorrow Never Dies och The World Is Not Enough-vinjetterna vilket jag inte tycker om.
Under tiden kommer blodet ner alldeles för snabbt, och sedan kommer det jag stör mig allra mest på.
Cirkeln med Bond tonas bort och texten; The Dead are alive kommer fram.
Så här ska det inte vara.
Cirkeln ska bli vit igen och bli mindre och sedan åka iväg till nåt hörn för att sedan öppna upp sig.
I detta fallet skulle det vara dödskallen som syns i bild.

Betyg 2/5

Detta var min genomgång av Bondvinjetterna.
Har jag glömt någon?

Jo, kanske fem.

GoldenEye
till Nintendo 64

Vinjetten där är faktiskt bättre än i filmen.
Det tar dock lite för lång tid innan Bond skjuter skottet.
Musiken följer schemat, vilket är bra.

Betyg: 4/5

007 Nightfire
till Nintendo Gamecube, Playstation 2, X-box och PC

Denna vinjett börjar som den ska, fast musiken är som i Tomorrow Never Dies och The World Is Not Enough helt fel. Den animerade Bond är ganska ful, passar inte in. Det hade varit bättre att använda ett riktigt videoklipp med Brosnan, som i tex Tomorrow Never Dies-spelet, eller The World Is Not Enough-spelet eller 007 racing.
Blodet kommer ner alldeles för fort och mer annorlunda än vad det ska göra.
Nä, denna är inte bra, helt enkelt.

Betyg: 0/5

007 Everything or Nothing
till Nintendo Gamecube, Playstation 2 och X-box

Detta är nog den näst bästa av alla animerade Bondvinjetter till tv och dataspel.
Musiken är skön, men lite för “pampig” och slutar för tidigt.
Jag säger som jag har sagt förut.
Ha en riktig filmvinjett istället.

Betyg: 3/5

From Russia With Love
till Playstation 2, X-box, Gamecube och PSP

Denna vinjett är äntligen video-originalet från filmen.
Det enda jag reagerar på är att musiken är inte densamma som ur filmen, så det blir ett minustecken för det.
Synd på en så annars bra vinjett.

Betyg: 3/5

Quantum of Solace
till Playstation 2, Playstation 3, X-box 360, Nintendo Wii, Nintendo DS och PC

Denna vinjett är animerad och liknar den från Casino Royale med några undantag.
Bond har skjutit ner en helikopter. Man ser Mr White krypa ut ur helikoptern. Bond har ryggen emot.
Mr White tar en pistol och ska precis skjuta Bond, varpå då Bond vänder sig om och skjuter.
Man ser då gunbarreln, nästan exakt som i Casino Royale, fast den i Casino Royale var snyggare.

Observera att detta är ifrån Playstation 3-versionen. Har hört att det skiljer sig från andra spelformat.
Ni kan höra av er till mig om ni ser nån annan version.

Betyg: 0/5

Det var det hela.
Hoppas nu att nästa Bondfilm börjar som den ska börja.

www.Agent007.nu