Byt till blått tema


soundtrack

Kompositör: John Barry

Titelmelodin komponerad av Lionel Bart

Detaljfakta:

Skivnummer, LP: United Artists UA-C 054 82931
Skivnummer, CD: EMI CDP-7-95344-2 (EMI:s gamla utgåva)
Skivnummer, CD: EMI 72435-80588-26 (EMI:s nya utgåva, 2003)
Längd: 37.09
Titelmelodin From Russia With Love framförd av Matt Monro

Recension:

Betyg:

Soundtrack:

 

Titellåt:

 

Producenterna Broccoli & Saltzman anade nog inte vilket viktigt beslut de fattade när de först lät John Barry fixa The James Bond Theme, och sedan engagerade honom för nästa film, From Russia With Love.
Ändå var det nära att Barry inte fick komponera musiken till filmen. Regissören Terence Young uppgav i en intervju att producenterna var oroad över att Barry var ung och inte hade så stor erfarenhet av filmmusik. Saltzman ville att Lionel Bart skulle komponera all musik till filmen, men fick både Young och Broccoli emot sig. Det slutade med att Bart fick göra titellåten och Barry resterande musik.

Barry skulle komponera musik till ytterligare tio Bondfilmer, och det var hans 007-soundtrack som lade grunden för hela hans kommande filmmusikaliska karriär.

John Barry hade bildat en jazzorienterad rockgrupp, The John Barry Seven, på 50-talet och hade haft flera hitlåtar. Hans första filmmusikaliska uppdrag var filmen Beat Girl 1960. Efter hans makalösa insats med Bondtemat i Dr. No fick han förtroendet att göra all originalmusik till nästa film. Den romantiska titellåten gjordes dock av schlagerkompositören Lionel Bart och framförs i filmen av charmören Matt Monro - ett mycket stort namn i början av 60-talet. Barrys arrangemang av titelmelodin är fantastiskt bra, och Barts stycke måste räknas till de bästa Bondlåtarna.

Det sätt på vilket Barry vävde in titelmelodin och Bondtemat i soundtracket blev kännetecknande för det Bondsound han nu skapade på allvar. Klipparen Peter Hunt hade lagt in Bondtemat flitigt i den första filmen eftersom han varit så förtjust i det, och här såg Barry nu att eftersom temat faktiskt varit effektivt och dessutom blivit en singelhit, kunde han ju använda det på ett liknande sätt i den nya filmen. Och här var det ju också en hel filmserie på gång: kontinuitet är viktig.
Eftersom Barry dessutom hade tillgång till en stor orkester, passade han på att använda den.

Barry visar här direkt sin genialitet med underbara stämningsskapande stycken, till exempel i spår 15, Stalking, spår 3, Meeting in St. Sophia, och spår 12, Guitar Lament. Ett av de bästa styckena är faktiskt inte med i filmen (spår 4, The Golden Horn)!
Många av Barrys stycken är lite sorgset vemodiga.

John Barry introducerar här ett nytt återkommande tema, 007. Detta var antagligen ett sätt att inte behöva slita så mycket på det Bondtema han komponerade men inte fick någon credit för. 007-temat skulle återkomma i fler filmer. Precis som Bondtemat är 007-temat mycket karakteriserande för Bond!

En av de absolut bästa versionerna av Bondtemat finns i spår 14, James Bond with Bongos. Detta stycke spelas i filmen när Bond anländer till Istanbul och skuggas av en bulgar. Detta är en av de ytterligt få versioner som kan jämföras med Dr. No:s originalversion (som för övrigt också är med i denna film).

John Barrys From Russia With Love är helt enkelt ett lysande soundtrack. Bör icke saknas i någon bondologs skivhylla.

Spårförteckning:

  1. Opening Titles: James Bond is Back/From Russia With Love/James Bond Theme (02.24)
  2. Tania Meets Klebb (01.27)
  3. Meeting in St. Sophia (01.06)
  4. The Golden Horn (02.28)
  5. Girl Trouble (02.25)
  6. Bond Meets Tania (01.18)
  7. 007 (02.45)
  8. Gypsy Camp (01.15)
  9. Death of Grant (02.00)
  10. From Russia With Love Matt Monro (02.35)
  11. Spectre Island (01.15)
  12. Guitar Lament (01.09)
  13. Man Overboard - Smersh in Action (02.18)
  14. James Bond with Bongos (02.29)
  15. Stalking (02.01)
  16. Leila Dances (01.57)
  17. Death of Kerim (02.29)
  18. 007 Takes the Lektor (03.00)

På cd:n Bond Back in Action (Silva Screen, 1999) finns dessutom detta spår från filmen, mest känt som "tåg-temat":
The Zagreb Express -Gypsy Camp (02.28)

Instrumental titellåt

I den här filmen hade man ännu inte kommit fram till att en vokal version av titellåten skulle passa bra tillsammans med förtexterna. I From Russia With Love är titellåten alltså instrumental under förtexterna - i ett lysande arrangemang av John Barry - och sedan hörs den vokala versionen med Matt Monro helt kort spelad i en radio i början av filmen, samt under eftertexterna, där den spelas nästan i sin helhet.

Komponerat på turné

Samtidigt som Barry skulle göra musiken till From Russia With Love, var han och hans band The John Barry Seven ute på en Englandsturné, som naturligtvis var inbokad sedan månader tillbaka. Barry komponerade alltså stora delar av filmens musik under tiden som han turnerade med bandet. Han gick in i spellokalerna tidigt, innan repetitionerna, och satte sig vid pianot.

From Russia With Strings

Barry jobbade intensivt med arrangemanget av titellåten till filmen. Han hade nu tillgång till en stor orkester och han var noga med att det skulle låta som han ville. Vanligtvis brukade man spela in flera spår på en dag, men det berättas att inspelningen av arrangemanget för titellåten till From Russia With Love tog en hel dag. Särskilt violinisterna fick slita ordentligt.

Vic Flicks gitarr

På detta soundtrack kan man njuta av gitarristen Vic Flicks utsökta teknik i flera spår. Som vi minns är Flick även den som spelar gitarr på originalversionen av James Bond Theme.

  • Filmsidan
www.Agent007.nu