Warning: Trying to access array offset on value of type null in /www/webvol9/q2/bp9n2phonnbjz52/007.larre.se/public_html/wp-content/plugins/code-snippets/php/snippet-ops.php(582) : eval()'d code on line 15
Warning: Undefined variable $post_id in /www/webvol9/q2/bp9n2phonnbjz52/007.larre.se/public_html/wp-content/plugins/code-snippets/php/snippet-ops.php(582) : eval()'d code on line 16
Warning: Undefined variable $post_id in /www/webvol9/q2/bp9n2phonnbjz52/007.larre.se/public_html/wp-content/plugins/code-snippets/php/snippet-ops.php(582) : eval()'d code on line 17
soundtrack
Detaljfakta:
Skivnummer, LP: United Artists UAL 4132, EMI 1 C 054-82 923
Skivnummer, CD: EMI CDP-7-95345-2(EMI:s gamla utgåva)
Skivnummer, CD: EMI 72435-80589-25 (EMI:s nya utgåva, 2003)
Längd: 39,05 (EMI:s gamla utgåva)
Titelmelodin Thunderball framförd av Tom Jones
Text: Don Black
Recension:
Betyg:
Soundtrack:
Titellåt:
Soundtracket till Thunderball hade varit exemplariskt - om man valt att ge ut all musik ur filmen. På grund av brådska, hast och diverse annat kan vi konstatera att i princip all musik på skivan kommer från den första halvan av filmen. John Barrys suveräna actionmusik till filmens avlutande actionsekvenser finns till exempel inte alls med. Verkligen synd eftersom detta är ett av Barrys bästa Bond-scores. Gissningsvis ville man ha ut ett soundtrack i butikerna innan filmen haft premiär, och på grund av produktionstakten var inte all musik till filmen då ännu inspelad.
Titelmelodin till filmen skulle egentligen ha varit Mr Kiss Kiss Bang Bang, som Barry skrev och vars utmärkta text skrevs av Leslie Bricusse. Dionne Warwick, ett "hett namn" som nyligen haft en hit med Burt Bacharach-låten Walk On By, sjöng in en härlig version av denna låt (efter att man först låtit Shirley Bassey sjunga in en annan version), och vi kan höra att Barry baserade hela musiken till Thunderball på denna melodi eftersom det var det tänkta ledmotivet.
Producenterna ångrade sig dock i sista minuten. Goldfinger hade varit en sådan stor hit, och definitivt hjälpt till att göra filmen så populär. Nu ville producenterna ha en likadan hitlåt till den nya filmen, och den skulle heta samma sak som filmen - Thunderball. (Det kan även ha varit bråk om vem som skulle få sjunga Mr Kiss Kiss Bang Bang-låten, eftersom den bevisligen finns inspelad med två olika sångerskor).
Nu fick Barry i all hast skrota inspelningen med Dionne Warwick, snabbt komponera en ny titellåt med namnet Thunderball och peta in lite instrumentala versioner av den nya titellåten i filmen.
Det var nästan litet synd, för låten Mr Kiss Kiss Bang Bang är en sofistikerad och cool låt som hade passat bra som titellåt till filmen.
He's tall and he's dark
And like a shark, he looks for trouble
That's why the zero's double
Mr Kiss Kiss Bang Bang
He's suave and he's smooth
And he can soothe you like vanilla
The gentleman's a killer
Mr Kiss Kiss Bang Bang
John Barry protesterade: allt var ju redan klart, och Thunderball var en så abstrakt titel. Det hjälpte förstås inte. Producenterna hade bestämt sig.
Textförfattaren Leslie Bricusse hade åkt till USA för att jobba med ett annat filmprojekt. Nu hade Barry fyra dagar på sig att komponera en ny låt, hitta en ny textförfattare och artist, och spela in alltihop! Han kontaktade Don Black, som han nyligen framgångsrikt arbetat tillsammans med under filmen Born Free (och vars soundtrack Barry Oscar-belönades för). Black hade ingen aning om vad en "Thunderball" var för något, men en pampig Bond-text blev det i alla fall.
Det är inte alltid lätt att vara filmmusik-kompositör! Beundransvärt att Barry kunde lösa det så bra trots allt. Den nye artisten blev Tom Jones, som då var precis i början av sin långa karriär. Barry hade sagt till Black att han ville ha en artist som "verkligen kan ta i".
Den färdiginspelade bakgrunden till Dionne Warwicks utbytta titellåt finns med på soundtracket som sista spår, nr 12. (Warwicks Mr Kiss Kiss Bang Bang gavs inte ut på skiva förrän 1992).
John Barrys sena 60-talsperiod som filmmusik-kompositör är en av hans bästa någonsin, och här i Thunderball är han på god väg mot de ännu högre höjder han skulle uppnå i de två kommande Bondfilmerna. Hans typiska "Bond-sound" med mycket blåsinstrument är här klart utkristalliserat.
Detta är ett utmärkt soundtrack, där Barry bland annat använder Bondtemat på ett ytterst raffinerat sätt i inledningsscenens Chateau Fight (spår 2). Ett annat av mina favoritspår har alltid varit The Spa (spår 3), som snyggt glider över till Switching the Body (spår 4), med de vackra men olycksbådande stråkarna. Barrys klassiska 007-tema, som vi senast hörde i From Russia With Love, återkommer (spår 11). Filmen präglas av undervattensscener, och Barrys musik tar fasta på detta. Barry skapar utsökta atmosfäriska ljudbilder som ackompanjerar alla undervattensscener.
Om man bedömer hela soundtracket, det vill säga även de 21 minuter musik som finns på dubbel-cd:n James Bond 30th Anniversary Limited Edition, kan man enkelt konstatera att detta är ett av de bästa Bond-soundtracken.
Spårförteckning:
- Main title - Thunderball (03.02) Tom Jones
- Chateau Fight (02.31)
- The Spa (02.42)
- Switching the Body (02.46)
- The Bomb (05.43)
- Cape Martinique (03.48)
- Thunderball (03.57)
- Death of Fiona (02.29)
- Bond Below Disco Volante (03.55)
- Search For Vulcan (02.24)
- 007 (02.27)
- Mr Kiss Kiss Bang Bang (03.15)
På The Best of James Bond
30th Anniversary, Limited edition dubbel-cd (EMI 7777-98560-2), finns dessutom över 21 minuter ytterligare musik från filmen, ihopsatt till en svit:
Thunderball Suite (21.10)
(Gun Barrel -
Bond Meets Domino -
Lights Out For Paula -
For King and Country -
Bond With SPECTRE Frogmen -
Leiter to the Rescue -
Bond Joins Underwater Battle -
Death of Largo -
End Titles)
På denna dubbel-cd finns även de två vokala versionerna av Mr Kiss Kiss Bang Bang:
Mr Kiss Kiss Bang Bang (03.02) Dionne Warwick
Mr Kiss Kiss Bang Bang (02.26) Shirley Bassey
På cd:n Bond Back in action (1999) finns final-musiken också med:
Fight on the Disco Volante - Death of Largo - Finale (06.26)
Mr Kiss Kiss Bang Bang
Frasen "Mr Kiss Kiss Bang Bang", som på ett skämtsamt sätt beskrev James Bond som "Kiss kiss for the adults and bang bang for the children", lanserades redan 1962 av en italiensk journalist. Frasen hade sedan blivit enormt populär, särskilt i Japan.
Det var John Barry själv som föreslog att titellåten kunde heta Mr Kiss Kiss Bang Bang, eftersom han ansåg att Thunderball var en omöjlig låttitel. Producenterna nappade och gav klartecken till Barry, men sedan ångrade de sig.
Vad producenterna ville ha var en titellåt med samma namn som filmen, och som sjöngs av någon "het" artist.
Vad betyder Thunderball?
När John Barry ringde till Don Black för att fråga om han ville skriva en låt som heter Thunderball, sade Black "Visst, men vad betyder det?" Ingen visste. Black försökte slå upp ordet i ett lexikon, men det fanns förstås inte med.
När Tom Jones kom till studion för att repetera, frågade han förstås "Vad betyder Thunderball?" Barry sade "Tom - sjung bara - OK? Vi är inte ute efter djup här. Sjung bara, och låtsas som om du menar det". "Det kan jag inte göra" sade Jones. "Du måste", sade Barry, "Sjung som f-n".
Tom Jones svimmade
Tom Jones tog i så kraftigt när han sjöng in Thunderball att han efter den sista tonen svimmade i studion. "Tack och lov behövde han bara sjunga in den en gång", sade textförfattaren Don Black.
Thunderfinger
När regissören Terence Young först fick höra låten Thunderball, sade han till Barry att den lät som "Thunderfinger". Barry skrattade och sade "Jag gav dem (producenterna alltså) vad de ville ha".
Warning: Undefined variable $p_stlinkhide in /www/webvol9/q2/bp9n2phonnbjz52/007.larre.se/public_html/wp-content/plugins/code-snippets/php/snippet-ops.php(582) : eval()'d code on line 114
Warning: Undefined variable $n_stlinkhide in /www/webvol9/q2/bp9n2phonnbjz52/007.larre.se/public_html/wp-content/plugins/code-snippets/php/snippet-ops.php(582) : eval()'d code on line 120