soundtrack
Detaljfakta:
Skivnummer, LP: UA-LA 971-1
Skivnummer, CD: EMI CDP-7-90620-2 (EMI:s gamla utgåva)
Skivnummer, CD: EMI 72435-41425-29 (EMI:s nya utgåva, 2003)
Längd: 30,54
Moonraker framförd av Shirley Bassey
Text: Hal David
Recension:
Betyg:
Soundtrack:
Titellåt:
John Barry hade av skattetekniska skäl inte kunnat åta sig att göra musiken till The Spy Who Loved Me, men Moonraker spelades delvis in i Frankrike och därför kunde man kringgå de problemen i det här fallet.
Med Moonraker återkom Barry till Bondserien efter att ha varit borta från Bond i fem år, och han satte ihop ett av sina bästa Bond-soundtrack till den filmen. Moonraker är en av de mest utskällda Bondfilmerna, men musiken tillhör det absolut bästa i filmen.
Barry skapade en drömsk titelmelodi för att fånga "rymd-temat" i filmen, och Shirley Bassey kallades tillbaka för ännu en mästerlig sång-insats. Moonraker var hennes tredje Bondtitellåt (de två andra är ju Goldfinger och Diamonds Are Forever), och den är definitivt en av de bästa Bondlåtarna. Texten skrevs av Hal David, som inte hade bidragit till något Bond-soundtrack sedan On Her Majesty’s Secret Service.
Som vanligt bygger Barry soundtracket på titelmelodins tema, som varieras på olika sätt med sedvanligt gott resultat: romantisk version i Miss Goodhead Meets Bond (spår 3), och snabbare version i Bond Arrives In Rio (spår 7). Dessutom spelade Bassey in låten i en annorlunda end title-version (spår 10).
Det främsta spåret på soundtracket är tveklöst det mästerliga Flight Into Space (spår 6), ett av de bästa stycken Barry någonsin har skrivit. Den här musiken lyfter verkligen filmen!
Mera rymd: vi får ett fantastiskt actionstycke, Space Lazer Battle (spår 2), som i filmen spelas under slaget utanför Drax rymdstation (samtidigt som Barry gjorde musiken till Moonraker komponerade han musik till Disneys SF-film The Black Hole, så det blev mycket SF på en gång för Barry).
Ett annat favoritspår är det bländande vackra Bond Lured To Pyramid (spår 5).
En teknik som är rätt så vanlig på detta soundtrack är att sätta samman flera teman till ett enda spår. Denna teknik används till exmpel beträffande Cable Car And Snake Fight (spår 4), två teman som förekommer på helt olika ställen i filmen men som på skivan vävs ihop.
Vi får också höra det gamla kära 007-temat igen, i Boat Chase (spår 7). Det verkar tyvärr inte som om 007-temat kommer att spelas igen i Bondserien(?), eftersom vi inte har hört detta tema igen sedan Moonraker. 007-temat lanserades i From Russia With Love och var hyfsat vanligt förekommande i Bondserien under 60- och början av 70-talet.
Finns det då inget som man kan klaga på beträffande soundtracket till Moonraker? Jo, det är alldeles för kort, bara en halvtimme. Därför missar vi många härliga teman som vi hör i filmen, till exempel kapningen av Moonraker och Bonds luftfärd, liksom ankomsten till Drax slott.
En annan brist är att Moonraker är det enda Bond-soundtracket som faktiskt helt saknar The James Bond Theme.
Men dessa invändningar kan inte emotsäga det faktum att Moonraker, trots sin korta speltid, definitivt är ett av de bästa Bondsoundtracken.
På Silva Screens cd Bond Back in Action 2 (2000) har man tagit med de tidigare outgivna styckena Arrival at Chateau Drax samt inledningsscenens Freefall. Tack för det! Vi fantaster vill dock helst ha ännu mera sådana tidigare outgivna stycken.
Spårförteckning:
- Moonraker - Main Title (03.11) Shirley Bassey
- Space Lazer Battle (02.50)
- Miss Goodhead Meets Bond (02.49)
- Cable Car And Snake Fight (03.10)
- Bond Lured To Pyramid (02.06)
- Flight Into Space (06.33)
- Bond Arrives In Rio And Boat Chase (02.38)
- Centrifuge And Corrinne Put Down (02.38)
- Bond Smells a Rat (02.26)
- Moonraker - End Title (02.30) Shirley Bassey
På Silva Screens cd Bond Back in Action 2 (FILMCD 340), 2000, finns dessa spår från Moonraker:
- Arrival at Chateau Drax - Freefall (02.04)
- Miss Goodhead Meets Bond - Bond Lured to the Pyramids (03.23)
- Flight Into Space (06.06)
Moonraker på singel
Moonraker-singeln innehöll Shirley Basseys båda versioner av låten, med end title-versionen som b-sida.
Vissa versioner av singeln ska av misstag ha fått sina etiketter förväxlade, så att radioproducenterna inte riktigt visste vad som var a-sida och vad som var b-sida.
Tyvärr nådde inte singeln särskilt högt på topplistorna.
Artistbyte
Enligt John Barry var inte Shirley Bassey den först tilltänkta artisten för Moonraker-låten.
Man gjorde först en inspelning med sångaren Johnny Mathis, men den inspelningen fungerade inte som det var tänkt. "Inspelningen lyckades inte fånga känslan i melodin" enligt Barry.
Av en slump befann sig John Barry och Shirley Bassey på samma hotell i Los Angeles, så inom kort befann sig Bassey i en LA-studio för att spela in Moonraker.
Det har spekulerats i huruvida den "ratade" artisten skulle ha varit Frank Sinatra, men det stämmer alltså inte. Däremot ska Sinatra ha tillfrågats på ett mycket tidigt stadium, men tackat nej.
Inspelat i Paris
Musiken till Moonraker spelades in i Davout Studios i Paris. Shirley Basseys sång spelades däremot in i Los Angeles.