Byt till blått tema

Warning: Undefined variable $size in /www/webvol9/q2/bp9n2phonnbjz52/007.larre.se/public_html/wp-content/plugins/code-snippets/php/snippet-ops.php(582) : eval()'d code on line 44

Warning: Undefined variable $size in /www/webvol9/q2/bp9n2phonnbjz52/007.larre.se/public_html/wp-content/plugins/code-snippets/php/snippet-ops.php(582) : eval()'d code on line 45

Warning: Undefined variable $size in /www/webvol9/q2/bp9n2phonnbjz52/007.larre.se/public_html/wp-content/plugins/code-snippets/php/snippet-ops.php(582) : eval()'d code on line 46

Warning: Undefined variable $size in /www/webvol9/q2/bp9n2phonnbjz52/007.larre.se/public_html/wp-content/plugins/code-snippets/php/snippet-ops.php(582) : eval()'d code on line 47
(1999)

SNABBFAKTA   -   INTRIGEN I KORTHET   -   OM FILMENS TILLKOMST   -   RECENSION   -   KUL ATT VETA

Warning: Undefined variable $mainwidth in /www/webvol9/q2/bp9n2phonnbjz52/007.larre.se/public_html/wp-content/plugins/code-snippets/php/snippet-ops.php(582) : eval()'d code on line 121

Snabbfakta

Svensk titel: Världen Räcker Inte Till

Premiärdatum: USA: 19 november 1999. England: 26 november 1999. Sverige: 8 december 1999.

Längd: 128 minuter.

Producenter: Barbara Broccoli & Michael G. Wilson, Eon Productions.

Regi: Michael Apted.

Manus: Neal Purvis, Robert Wade, Dana Stevens och Bruce Feirstein.

Foto: Adrian Biddle. Scenografi: Peter Lamont.

Klippning: Jim Clark.

Musik: David Arnold. Titelmelodi: The World is Not Enough, framförd av Garbage (Musik av David Arnold, text av Don Black).

Filmbolag: MGM/United Artists.

Med Pierce Brosnan, Robert Carlyle, Sophie Marceau, Denise Richards, Robbie Coltrane, Maria Grazia Cucinotta, Serena Scott Thomas, Claude-Oliver Rudolph, Goldie, Judi Dench, Samantha Bond, Desmond Llewelyn och John Cleese.

Inspelad i England, Spanien, Frankrike, Azerbajdzjan, Turkiet och Pinewood Studios.

Intrigen i korthet

Bond misslyckas i filmens inledning med att rädda livet på industrimannen Sir Robert King, som sprängs i luften mitt i MI6:s högkvarter i London. Efter en vild båtjakt på Themsen begår gärningskvinnan självmord.
Bond sänds sedan av M till Kaukasus för att skydda Robert Kings dotter Elektra, som misstänks vara nästa mål för terroristen Renard. Tillsammans med kärnvapenexperten Christmas Jones börjar dock 007 snart misstänka att allt inte är vad det ser ut att vara, och att personliga lojaliteter ibland kan väga tyngre än man tror.

Om filmens tillkomst

Pierce Brosnan gör här sin tredje Bondfilm. Det är den sista film han har på sitt kontrakt men han har option på en fjärde film.

Den brittiske regissören Michael Apted fick göra The World is Not Enough, vilket ansågs som en överraskning. Apted har gjort sig känd för att vara bra på att lyfta fram karaktärerna i sina filmer, och detta är den första actionfilm han haft hand om. 2nd unit-regissör blev Vic Armstrong, van vid Bond sedan tidigare.

Manusförfattare är Neal Purvis och Robert Wade, två vid den här tiden ganska okända namn men de hade skrivit en del brittiska filmmanus tidigare.
Bruce Feirstein är inblandad denna gång också, han uppges ha skrivit om Purvis och Wades manus. En annan manusförfattare som bearbetat Purvis och Wades manus är Dana Stevens.

Skurken Renard, som har en kula inbäddad i skallen som gör att han är okänslig för smärta, spelas av Robert Carlyle från Trainspotting och The Full Monty (de senaste åren mest känd som sagofiguren Rumpelstiltskin i TV-serien Once Upon a Time). Det ryktas att Carlyle fick en miljon pund för rollen.

Sophie Marceau, känd som drottningen i Braveheart, har den kvinnliga huvudrollen som Elektra King, och Denise Richards spelar kärnvapenexperten Christmas Jones. Robbie Coltrane återkommer som Zukovsky som vi tidigare såg i Goldeneye.

Desmond "Q" Llewelyn hade hunnit bli 85 år. Eftersom Desmond inte var säker på att han kunde vara med i denna film - han skulle bland annat opereras - bad han producenterna skaffa en assistent åt honom. Denna roll gick till den inte helt obekante John Cleese. Cleese skrev på ett kontrakt om att även vara med i de tre kommande Bondfilmerna.

Nu återvände Bond-filmteamet till Pinewood Studios utanför London, där de 14 första Bondfilmerna spelades in. Den senaste Bondfilm som hade använt sig av Pinewood var The Living Daylights 1987.

Den första utomhusscenen man spelade in till filmen var sekvenserna i Bilbao, då Bond hoppar ut med väskan. Ca 100.000 människor hade i februari 1999 samlats där för att få en skymt av Bond. Filmteamet blev överrumplade av det enorma intresset för Bond i Spanien. "Det var som om Beatles hade kommit på besök" sade regissören Apted.

Först hade man tänkt sig att filma mycket mera på plats i Azerbajdzjan, men när man kom dit upptäckte man att omgivningarna inte var så bra som man hade önskat: oljeplattformarna låg långt ute till havs, det luktade starkt av bensin etc.

I stället byggde man i Pinewood till exempel upp Zukovskys kaviarfabrik, och utförde modelljobb av bland annat flertalet pipeline-miljöer.

2nd unit-regissören Vic Armstrong fick koordinera den enormt påkostade båtjakten på floden Themsen i London. Denna sekvens, den dyraste actionsekvensen i Bondfilmernas historia, ägnade man ca sex veckors inspelningstid åt. Varje minut färdig Themsen-film på bioduken kostade ca en miljon dollar!

Att filma i Turkiet ansågs riskabelt, eftersom den kurdiska organisationen PKK nyligen hade hotat med attentat mot turister där. Ingen av huvudskådisarna satte alls sin fot i Turkiet, endast ett mindre filmteam reste dit i hemlighet för att ta några miljöbilder.

Recension

Betyg:

3 av 10

De finansiella succéerna med Goldeneye och Tomorrow Never Dies etablerade Pierce Brosnan som Bond. MGM fick dock även ta emot en del kritik för den massiva betoningen av action, allt skjutande med automatvapen, övertydlig produktplacering etc.
Brosnan själv sade till producenterna att han nu ville ha ett rejält manus som han kunde agera ifrån. Och det fick han den här gången.

The World is Not Enough (TWINE) är karaktärernas film. Det är de enskilda karaktärerna som står i fokus på ett ovanligt tydligt sätt, och actioninslagen är markant nedtonade.
Det är fyra karaktärer som interagerar med varandra på ett intressant sätt i filmen.
Till att börja med har vi förstås Bond, som här framställs som en mer sammansatt personlighet än vi vanligtvis brukar se honom. Han misslyckas med att hindra ett attentat och tillbringar större delen av filmen med att ha en axelskada. Detta tillsammans med den emotionella dragningen till Elektra gör Bond mer sårbar (det är faktiskt inte alldeles lätt att komma ihåg när Bond senast var skadad). Brosnan gillar den här rollen, det märks, och när manuset ger honom mer manöverutrymme trivs han ännu mera. Det ser vi också i filmen: Brosnan gör sin hittills bästa rollprestation som 007. Dessutom får Bond kläcka ur sig en hel del kvicka one-liners, precis som vi vill ha det!

En annan nyckelkaraktär är Elektra King, suveränt spelad av Sophie Marceau. Man vet aldrig riktigt var man har henne någonstans, och det är inte svårt att se att Bond (och andra män) dras till henne. Elektra måste definitivt räknas till en av de mest minnesvärda kvinnorna som varit med i Bondserien.

Robert Carlyle är också bra i rollen som terroristen Renard, här kunde det lätt blivit överspel men Carlyle klarar den balansgången. Renard har en inbäddad pistolkula i huvudet vilket gör att han är okänslig för fysisk smärta. Hans replik "You can't kill me. I'm already dead" är lysande. Jag hade dock velat se mera av Renard i filmen, och velat veta mera om hans bakgrund.

Judi Dench som M är den fjärde huvudkaraktären i The World is Not Enough. I sin tredje Bondfilm får Dench här en betydligt större roll än tidigare. M:s personliga relationer till Bond och Elektra präglar filmen mer än man kanske hade väntat sig, vilket är intressant. Dench gör naturligtvis alltid en utmärkt insats (oavsett vilken film hon medverkar i), även om vi konservativa Bondfans fortfarande tycker att det är en äldre man som ska spela M.

Att dessa fyra huvudkaraktärer agerar mot varandra på ett raffinerat vis kan vi tacka The World is Not Enoughs fina manus för: Neal Purvis och Robert Wade har gjort ett gott jobb, precis som Bruce Feirstein. Tack vare de välvalda skådespelarna i dessa roller fungerar det också i praktiken. Jag vill i sammanhanget även gärna nämna Robbie Coltrane som Zukovsky, även om han nu bara är en bifigur.

Nu är det ju tyvärr inte alla karaktärer i filmen som fungerar: Denise Richards som Christmas Jones är - milt uttryckt - inte bra (en röst ur premiärpubliken sade "Denise Richards förstörde hela filmen"). Det är lika svårt att tro på Richards som kärnvapenexpert som det var att tro på Tanya Roberts som geolog i A View to a Kill.
Den främsta orsaken till att Richards får vara med i filmen är uppenbarligen hennes fysiska företräden, som frikostigt exponeras och dessutom gärna i wetlook. Dessutom är Richards medverkan i filmen ett listigt marknadsföringsknep eftersom The World is Not Enough fått massor av förhandsreklam tack vare detta. Efter Brosnan har hon varit den i förväg mest omtalade skådisen i den här filmen.

En hel del spekulationer rörde Desmond 'Q' Llewelyns eventuella försvinnande ur Bondserien. I den här filmen introducerar Q sin nya assistent, spelad av John Cleese (vars roll egentligen är mikroskopisk). Det var Desmond själv som ville ha en assistent till Q. Scenerna i The World is Not Enough var inte menade att vara Q:s definitiva avsked ur Bondserien. Eftersom Desmond var hela 85 år var det ju faktiskt inte självklart att han skulle kunna vara med i nästa film, och detta var ett sätt att i så fall kunna förklara detta. "Desmond har kvar sin roll i Bondserien så länge han själv vill" sade producenterna.

Ödet ville nu annorlunda. Den 19 december 1999, bara en månad efter The World is Not Enoughs premiär, omkom Desmond Llewelyn i en tragisk bilolycka. Desmonds "Q" var en av de mest omtyckta karaktärerna i Bondserien och hans hastiga bortgång väckte enorm förstämning i hela världen. I och med detta fick Bonds och Q:s scener i The World is Not Enough en ännu mer symbolisk innebörd, fast det aldrig var tänkt så när Bruce Feirstein skrev manuset. Desmond kommer att saknas djupt, tomrummet efter honom går aldrig att fylla.

Producenterna hade ju valt att byta regissör mellan varje film på den här tiden: på 80-talet fick ju John Glen göra fem filmer i rad. Regissör till The World is Not Enough är Michael Apted, vilket när den nyheten släpptes var ett ganska överraskande val. Apted har tidigare inte gjort några direkt actionbetonade filmer utan just fokuserat på karaktärsskildring, vilket med facit i hand ter sig som en logisk förklaring till att han valdes. Ändå tycker jag att tempot i The World is Not Enough svajar betänkligt både här och var, ännu mer än vad det gjorde i Tomorrow Never Dies. Filmen innehåller en hel del dialog och är som sagt påtagligt karaktärsdriven.

Actioninslagen i The World is Not Enough är inte så dominerande som i de två första Brosnan-Bondfilmerna. Inledningsscenen med den enormt påkostade båtjakten på Themsen är både en tillgång och en belastning för filmen: scenen är så lång, så maffig och så välgjord att den väcker stora förväntningar på resten av filmen, och som kanske inte riktigt infrias, i alla fall inte beträffande actionscenerna.
Jag måste säga att jag tyckte att skidjakten var en liten besvikelse, och det beror inte på att skidscenerna i The World is Not Enough är dåliga, utan det beror på att tidigare skidscener i Bondserien har varit så pass framstående att de är omöjliga att komma i närheten av längre. Sedan tycker jag att Bond åker skidor på ett litet "stelt" sätt i den här filmen.
Då är fajten i Zukovskys kaviarfabrik mycket bättre! Här är det bra action, även om det är ganska uppenbart när man ser helikoptrarna med sågklingorna tidigare i filmen, att de kommer att attackera Bond i ett senare skede...

Produktplaceringen i The World is Not Enough hålls på en bra nivå, vilket är ett gott tecken. I de två tidigare Brosnan-filmerna var produktplaceringen stundtals direkt påträngande, vilket inte är fallet här: i flertalet fall diskret och snyggt, precis som det ska vara. Dock märks det att producenterna har velat ha med en ny cool Bondbil i filmen efter succén i förra rullen, men man har inte riktigt vetat vad man ska göra med Bonds nya bil så resultatet blir en liten antiklimax även om chassit är rätt snyggt.

David Arnold blev i och med denna film den andra kompositören förutom John Barry som fått äran att göra musik till fler än en Bondfilm (sedemera har även Thomas Newman gjort musik till två Bondfilmer). Det är inte svårt att förstå, för Arnold var det klart bästa valet när man nu inte längre kunde få Barry att göra Bondmusik. Arnold vågar ta ut svängarna mera denna gång, har gjort flera riktigt bra teman, riktigt bra actionmusik med mera. Detta soundtrack är definitivt bättre än det till Tomorrow Never Dies, som också var bra. Men varför är inte Arnolds fenomenala version av Bondtemat, som avslutar filmen, med på cd:n?

The World is Not Enough saknar dock de exotiska miljöer, som vi så gärna vill se i Bondfilmerna - helst vackert fotograferade dessutom. Azerbajdzjan tycker jag inte direkt kan räknas som exotiskt... men Istanbul är ju helt OK.

Dock är det snygg scenografi i The World is Not Enough. Det är gamle Bond-bekantingen Peter Lamont som återkommit till serien (efter att ha Oscar-belönats för sin insats i Titanic). Jag gillar särskilt MI6:s skotska högkvarter och Elektras våning. Även kostymören Lindy Hemming har gjort ett bra jobb. Stil och elegans, väl värdigt Bond!

Det är väldigt mycket vatten i den här Bondfilmen, sällan har Bond blivit så blöt som i denna rulle.

Jag tycker att det faktum att producenterna väljer att ställa karaktären Bond i centrum på ett tydligt sätt är ett fall framåt: det är ju just personen Bond som gör filmserien så unik och som gör att en Bondfilm alltid är någonting mera än en dussin-action-rulle med till exempel Bruce Willis.
Tidigare har försöken med detta berättargrepp bjudit på stora variationer: antingen kan resultatet bli den bästa filmen (On Her Majesty's Secret Service) eller den sämsta filmen i serien (Licence to Kill). Det finns således fallgropar att ramla ned i om man inte ser upp.
Det är också intressant att se att man inte riktigt vågat sig på detta förrän i Brosnans tredje film.

Sammanfattningsvis är intrycken av The World is Not Enough blandade: manuset är filmens främsta tillgång tillsammans med skådespelarinsatserna av framför allt Brosnan och Marceau. Inledningsscenen och Arnolds musik är också riktigt bra. The World is Not Enough har dock brister när det gäller berättartempot, miljöerna är inte sådär värst inspirerande och så Denise Richards då förstås.
Ändå tycker jag att detta är den bästa av de fyra Brosnan-Bondfilmerna (utan att den för den skull når upp till exempelvis The Living Daylights nivå).

Några favoritdetaljer i filmen: Bonds entré i Zukovskys casino, Bonds replik "I never miss", Q ropar "It's not finished" efter Bonds båt, och så porträttet av 'gamle' M, Bernard Lee, på väggen i MI6 skotska slott.

VHS-omslag, 2000 års utgåva
DVD-omslag, Ultimate Edition (2006)
Blu-Ray-omslag, 2012 års utgåva

Warning: Undefined variable $uhd_cover in /www/webvol9/q2/bp9n2phonnbjz52/007.larre.se/public_html/wp-content/plugins/code-snippets/php/snippet-ops.php(582) : eval()'d code on line 154

Warning: Undefined variable $kulhide in /www/webvol9/q2/bp9n2phonnbjz52/007.larre.se/public_html/wp-content/plugins/code-snippets/php/snippet-ops.php(582) : eval()'d code on line 158

Kul att veta om
The World Is Not Enough

  • Preliminära titlar på denna film var både Pressure Point och Dangerously Yours. Sedan valde man The World is Not Enough, som är släkten Bonds motto, hämtat från Ian Flemings On Her Majesty’s Secret Service-roman.
  • Lustigt nog var Aftonbladet förmodligen först i världen med nyheten om Bondfilmens titel. Man hade ett världs-scoop som man inte visste om! Det var 1/9 1998 som Pierce Brosnan intervjuades vid ett besök i Norge och han nämnde då titeln. (Brosnan var i Norge för att göra reklam för sin film The Nephew).

  • Det hårda vädret i franska Chamonix orsakade i februari stor förödelse, bland annat gick en stor lavin. Filmteamet som där höll på att spela in en stor actionscen till filmen befann sig som tur var inte ute och filmade den dagen lavinen gick eftersom det var för dåligt väder. Filmteamet hjälpte sedan till med räddningsarbetet. 100 man jobbade med filmen i Chamonix, det lär ha kostat 200.000 pund om dagen! Ironiskt nog har tidigare Bondfilmer lidit av snöbrist på sina inspelningsplatser (både On Her Majesty’s Secret Service och For Your Eyes Only råkade ut för detta), och nu var det för mycket snö!

  • BMW Z8 är en helt ny sportbil som Bond kör i The World Is Not Enough. BMW vann kontraktet för Bonds bil i filmen. Man tänkte sig att Bond skulle köra deras nya super-sportbil Z8. Sedan visade det sig att endast prototypen var klar, inte den färdiga bilen. En brittisk firma i Essex, Dax, byggde ett chassi som man hängde BMW:s bildelar på, så att det såg ut som en Z8. Motorn i bilen hämtades från amerikanska Chevrolet(!).
  • Första idén till filmens intrig hittades på av producenten Barbara Broccoli, som under en flygresa 1997 läste en artikel om oljeindustrin vid Kaspiska havet.

  • Samtidigt som inspelningarna pågick fick Robert Carlyle emotta en orden, OBE, av drottningen. När han tillfrågades vad han just då höll på med, svarade han “Jag har försökt att ta död på James Bond”.
  • Stora delar av Themsen fick stängas av när man spelade in den påkostade båtjakten. Efter förhandlingar gick till sist även det riktiga MI6 med på att man skulle få filma utanför deras byggnad vid floden! Man fick dock inte spränga hål i deras vägg, så det löstes med modellbygge.
  • När man under inspelningarna av båtjakten hunnit fram till Parlamentet, fick filmteamet klagomål från ledamöterna, som stördes av skottlossningen.

  • MGM:s USA-chefer ville ha en amerikansk skådespelerska i rollen som Elektra, ett tag förhandlade man med Sharon Stone. Regissören Apted ville dock absolut ha Sophie Marceau i rollen och fick det också.
  • Inledningsscenen i The World Is Not Enough var den längsta i någon av Bondfilmerna fram tills No Time To Die. Det tar nästan en kvart innan förtexterna börjar!

  • En del av trävirket till området runt Zukovskys kaviarfabrik utgörs av gamla utrangerade telefonstolpar, som filmteamet fick köpa billigt från British Telecom.
  • Robert Carlyle fick rollen som Renard sedan producenterna sett honom spela psykotisk mördare i ett avsnitt av tv-deckaren Cracker (med Robbie Coltrane i huvudrollen).
  • Regissören Apted fick göra hela 16 tagningar av kärleksscenen mellan Bond och Elektra. I ca 10 av tagningarna syntes nämligen en bröstvårta och det går inte för sig om Bondfilmen ska få rätt åldersgräns på bio i England. Apted muttrade över att man kan skjuta skallen av varandra på bio men inte visa bröstvårtor i bild.

  • Från början hade man tänkt sig att inledningsscenen skulle sluta efter att Bond flytt från bankkontoret i Bilbao. Det fanns en inspelad scen med “Cigar girl” och Renard där Renard hoppades att Bond nu skulle ta väskan till MI6:s högkvarter. Den scenen var placerad efter Bonds flykt. I den versionen kom den långa båtjakten att placeras efter förtexterna. Sedan ändrade man sig och klippte om inledningen så att båtjakten hamnade innan förtexterna. Då lär man ha klippt ned den actionsekvensen för att inte inledningsscenen skulle bli alltför lång.
  • I ett tidigt manusutkast skulle Bond, när han använder sina röntgenglasögon på casinot, även upptäcka att en av kvinnorna i själva verket var en transvestit. Denna detalj ströks dock bort av producenterna, som inte tyckte att det var passande.
  • Innan filmen hade premiär spekulerades det en hel del i England om hur stor roll The Millennium Dome skulle ha i filmen. Vissa rykten påstod att Domen hade en central roll, men i själva verket används den mest som miljöbakgrund i slutet av inledningsscenen.
  • Helikoptrarna som jagar Bond i actionscenen vid kaviarfabriken har sågklingor som sammanlagt kommer upp i en höjd på 5 meter.
  • Actionsekvensen vid kaviarfabriken var från början med i manuset till Goldeneye men ströks. I The World Is Not Enough blev den sekvensen mycket mer utdragen. Chris Corbould, som hade hand om specialeffekterna, sade att scenen nu var fem gånger mer komplicerad än vad den hade varit i Goldeneye-manuset.



www.Agent007.nu